ضرورت بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها

ضرورت بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها
با توجه به هزینه تمام شدة تولید مواد نفتی در کشور و طرح هدفمند کردن یارانه ها ، کاهش و اصلاح الگوی مصرف سوخت در مرغداری ها ضروری به نظر می رسد.
در چند دهه اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عملکرد طیور، به ویژه جوجه های گوشتی صورت گرفته است که این امر ناشی از بهبود عوامل مدیریتی، تغذیه ای، ژنتیکی، بهداشتی و به کارگیری فن آوری در صنعت طیور می باشد.
جهت دستیابی به حداکثر توان ژنتیکی سویه های امروزی باید با نگاهی تازه و متفاوت به صنعت طیور نگریست. زمانی می توان به بیشترین عملکرد و بازده دست یافت که بتوان تمام نیازهای پرنده را به طور دقیق تامین نمود.
یکی از موارد مهم تأثیرگذار بر تولید و بازده مجتمع های پرورش طیور، تأسیسات و تجهیزات می باشد. افزایش روز افزون هزینه های نیروی انسانی و انرژی، اهمیت استفاده از تأسیسات و تجهیزات نوین را چندین برابر نموده است.
مهم ترین تفاوت سرمایه گذاری صنعت طیور با سایر بخش های کشاورزی هزینه بالای تأسیسات و تجهیزات آن میباشد.
با توجه به وجود آب و هوای سرد کوهستانی در استان زنجان و واقع شدن اکثر واحدهای مرغداری در مجاورت جاده ترانزیت زنجان - تهران و زنجان – تبریز که ازمناطق سردسیر استان میباشند موجب مصرف سالانه حدود 25 میلیون لیتر نفت گاز در واحدهای فوق الذکر می گردد .
با توجه به هزینه تمام شدة تولید مواد نفتی در کشور و تهدیدهای جهانی در این خصوص ، همچنین طرح هدفمند کردن یارانه ها ، کاهش و اصلاح الگوی مصرف سوخت واحد های فوق ضروری به نظر می رسد و با اجرای این طرح سالانه 330 هزارلیتر یعنی معادل 165میلیارد ریال صرفه جوئی انجام خواهد پذیرفت .
با عنایت به اعتبارات محدودی که در مرحله اول در اختیار استان قرار داشت از 117 واحد مرغداری که متقاضی انجام عملیات بهینه سازی بودن ، حدود 102 واحد از این اعتبارات بهره مند شدند که مجموعا 33 هزارو 355میلیون ریال اعتبار به شکل تسهیلات ، خرید هیتر و کمک بلاعوض در بین مرغداران استان توزیع گردید
حاصل این عملیات گاز رسانی به بیش از 36 واحد مرغداری و کاهش 28 درصدی در مصرف سوخت واحد های مرغداری طی دو سال اخیر و افزایش درجه مکانیزاسیون در بیش از 50 درصد از مرغداری های استان بوده است که امید است با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و اختصاص اعتبارات مناسب و کافی؛ گامی بلند در جهت نیل به اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و سرفرازی و سربلندی ملت عزیز ایران اسلامی بردا شته شود.
گفتنی است ؛در این راستا برآورد شده است حدود 346 هزارو 268میلیون ریال اعتبار مورد نیاز باشد تا کلیه مرغداری های استان به درجه ایده آل مکانیزاسیون برسند .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com