زنگ خطر دامداری‌های مازندران مدت‌هاست به صدا در آمده/ چرا گوش‌ها نمی‌شنود؟!

زنگ خطر دامداری‌های مازندران مدت‌هاست به صدا در آمده/ چرا گوش‌ها نمی‌شنود؟!
مازندران از مناطق تولیدکننده بزرگ محصولات دامی است و فعالیت ده‌ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب شده تا مشکلات این قشر بزرگ تولیدکننده یکی از مطالبات جدی استان در بخش کشاورزی باشد.
مازندران قطب تولید گوشت سفید، جوجه یک روزه، کشتارگاه صنعتی، صادرات مرغ، تولید شیر و لبنیات کشور است. با توجه به اهمیت استمرار تولید محصولات دامی در استان، پیگیر آخرین وضعیت صنعت دام و طیور مازندران از زبان مسئولان و تولیدکنندگان این حوزه شدیم.
معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان در 14 محصول کشاورزی به ویژه گوشت سفید، جوجه یک روزه، کارخانه جوجه کشی و کشتارگاه‌های صنعتی از مناطق برتر کشور می‌باشد، اظهار کرد: در حال حاضر مازاد تولید طیور استان زمینه‌ها را برای صادرات این محصول ارزشمند فراهم کرده که به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم.

ظرفیت 17 میلیون تنی و بهره برداری 7 میلیون تنی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ظرفیت ماهانه جوجه‌ریزی مازندران را 17 میلیون تن دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط بازار الان 7 میلیون تن جوجه ریزی در ماه صورت می‌گیرد که این نشان از توان دو برابری صادراتی مرغ مازندران دارد.
عطایی نژاد با بیان اینکه در صادرات جوجه‌های یک روزه نیز مزیت‌های خوبی وجود دارد، گفت: 18 کشتارگاه فعال داریم که برای تکمیل خط تولید خود نیاز به اعتبار دارند.
وی گفت: بسیاری از واحدهای تولید مرغ گوشتی عمر بالایی داشته و دچار فرسودگی شدند که جهت بازسازی نیاز مبرمی به تسهیلات دارند.
این مسئول کشت دوم برنج را موجب کمبود علوفه دانست و خاطر نشان کرد: جهت تولید علوفه احتیاج به تسهیلات داریم تا این محصول تجاری شود.
عطایی نژاد در بیان مشکلات دامداران گفت: اکثر واحدهای تولید شیر استان دامداری‌های سنتی هستند و نبود حمایت مکفی موجب شده تا کارخانه‌های لبنی در پرداخت طلب آنها تاخیر داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای حفظ تولید محصولات لبنی راهی جز حمایت از دامداری‌های کوچک نداریم، اظهار کرد: برای توسعه فعالیت دامداران سنتی باید سرانه جایگاهی واحد دامی بیشتر از مقدار 7/0 درصد الان باشد.

دامداران نیازمند سرمایه در گردش

نماینده تولیدکنندگان دامی شرق استان در بیان مشکلات دامداران گفت: واحدهای تولید دامی فرسوده شدند و این فرسودگی موجب تعطیلی آنها شده که باید بهسازی شوند.
خانجانی دامداران را نیازمند به سرمایه در گردش دانست و گفت: دامداران جهت خرید دام نیاز مبرم به تسهیلات ارزان قیمت دارند.
وی افزود: مشکل دیگر دامداران صدور مجوزهای دامداری‌های کوچک است که بلاتکلیف مانده که حتی اداره جهاد کشاورزی نیز نمی‌داند باید در این خصوص چه کار کند.
نماینده تولیدکنندگان دامی شرق استان خواستار اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به دامداران شد و گفت: چرا دولت صندوق کارآفرینی امید را از پرداخت تسهیلات به دامداران مبرا کرده است.
وی توانمندی تولیدات دامی مازندران را بالا دانست و گفت: ایجاد یک پایانه صادراتی یقینا موجب توسعه تولید محصولات دامی خواهد شد.
خانجانی خواستار ایجاد کشتارگاه صنعتی دام در شرق استان شد و گفت: نبود این کشتارگاه برای شرق مازندران تبدیل به معضل جدی شده و الان کشتار دام در وضع نامطلوب و غیر بهداشتی صورت می‌گیرد.
نماینده تولیدکنندگان دامی شرق استان عدم خرید تضمینی گوشت و شیر از دامدار، ناچیز بودن نهاده‌های دامی و نبود حمایت‌های بیمه‌ای را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دامی استان بر شمرد و گفت: چرا خرید تضمینی نهاده‌ها به عنوان ماده 20 اجرا نمی‌شود که موجب ایجاد مشکل‌های زیادی در استان شده است.

یک میلیون تن تولید مازاد مصرف
مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران با بیان اینکه صنعت طیور همه شاخصه‌های اشتغال زایی، اقتصادی و امنیت غذایی کشورها را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: با توجه به تولید یک میلیون تن مازاد مصرف باید شاهد توسعه صنعت طیور استان باشیم، ما ظرفیت صادراتی زیادی داریم.
عطاءالله حسن زاده ظرفیت‌های بوجود آمده را معطوف به سرمایه‌گذاران، دانش آموختگان و مسئولان دانست و خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان صنعت طیور از درآمد این صنعت برای توسعه آن هزینه می‌کنند.
مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران با بیان اینکه امروز صنعت طیور نیاز به برنامه‌های اجرایی دارد، گفت: اگر می‌خواهیم صادرات مرغ داشته باشیم، باید کیفیت را ارتقاء دهیم که این مهم نیازمند نقدینگی است.
وی وزیر جهاد کشاورزی را ناتوان در دریافت اعتبار صادراتی دانست و گفت: به دلیل نبود بستر قانونی دست وزیر برای دریافت اعتبارهای صادراتی بسته است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور تصریح کرد: 9 میلیون ظرفیت خالی در تمامی چرخه‌های تولیدی طیور استان وجود دارد که 34 درصد از این سرمایه در جوجه‌ریزی غیر فعال است.

سهم یک درصدی مرغ ایرانی در بازار جهانی
وی سهم مرغ ایرانی در بازار جهانی را کمتر از یک درصد دانست و گفت: نبود حمایت‌های اعتباری برای صادرات موجب شده خیلی از بازارهای صادراتی موجود را نیز از دست دهیم، ما نیاز به تزریق پول داریم اما واقعا اعتباری وجود ندارد.
وی ادامه فعالیت تولیدکنندگان مرغ را با توجه به شرایط موجود ستودنی دانست و گفت: از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مازندرانی درخواست می‌کنیم که در تامین اعتبارهای صادراتی به وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران ظرفیت صادراتی کشتارگاه‌های طیور استان را 200 هزار تن دانست و خاطر نشان کرد: بدانیم صنعت طیور چه جایگاهی دارد، مشکلات آن را شناسایی کنیم و برای آن چاره ای بیاندیشیم.

سبوس مهم‌ترین مطالبه دامداران
مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی مازندران تامین سبوس را مهم‌ترین مطالبه دامداران مازندران دانست و گفت: الان قیمت سبوس گندم از خود گندم بیشتر است حتی قیمت ذرت نیز به کیلویی هزار و 60 تومان رسیده است.
الله یار ولیزاده سازمان نظام دامپزشکی را یکی از مشکلات اساسی دامداران برشمرد و گفت: سازمان نظام دامپزشکی مازندران برای دامداران مشکلات زیادی را ایجاد کرده چرا باید شاهد به زندان افتادن دامدار باشیم؟ چرا تشکل ها که نماینده دامداران هستند در جلسات نظام دامپزشکی حضور ندارند؟
وی قیمت شیر را غیر منصفانه دانست و گفت: الان قیمت آب از شیر بیشتر است و اگر اینگونه پیش برود چیزی از دامداری‌های استان باقی نمی‌ماند.
ولیزاده گفت: روستا باید شهرک‌های تولید دامی شناخته شوند چون 90 درصد دامداران مازندران تولید سنتی دارند.
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی دامدار، یعنی کشاورز اما در این راستا شاهد هیچ حمایتی نیستیم.

در پی احقاق حق قانونی هستیم
مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران با بیان اینکه به دنبال اجرای کامل طرح انتزاع می‌باشیم، اظهار کرد: این طرح مصوبه مجلس در اسفندماه سال 91 می‌باشد که در آن بخشی از صنایع مربوط به کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده و به بدنه وزارت جهاد کشاورزی متصل می‌شود.
حسین کیهانی گفت: در این راستا پیگیری‌هایی صورت گرفته و به نتایجی نیز رسیده‌ایم، اما در حوزه استفاده از مزایای بخش کشاورزی مانند معافیت‌های مالیاتی و تعرفه‌های انرژی مانند گذشته با کارخانجات دام ، طیور و آبزیان برخورد می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر گاز و برق این واحدهای تولیدی صنعتی محاسبه می‌شود و به همین دلیل هزینه تولید ما بالا است.
کیهانی گفت: به استناد ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم، در آمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف می‌باشد، لذا انتظار می‌رود با بهره‌گیری از قانون تمرکز وظایف و با توجه به اینکه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در رده صنایع تبدیلی بخش کشاورزی قلمداد گردیده‌اند از معافیت و بخشودگی‌های مالیاتی برخوردار شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران افزود: اجرای طرح انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف به تنهایی مفید نخواهد بود، بلکه ما خواستار اعمال بخشودگی‌های مالیاتی قانونی و کاهش تعرفه‌های انرژی هستیم تا در این راستا هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات جهت بهرمندی از ظرفیت تولید کاهش یابد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com