یارانه شیر مردم را گاوداران می‌پردازند

یارانه شیر مردم را گاوداران می‌پردازند
رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران، اظهار کرد: در جریان اجرایی نشدن مصوبه 1440 تومانی خرید شیر، بسیاری از گاوداران ورشکست شده و از چرخه تولید خارج شده‌اند. در واقع می‌توانم بگویم پول یارانه شیر مردم را گاوداران پرداخت کرده‌اند.
چندی پیش، محمد نظرپور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: تولید هر کیلوگرم شیر 300 تومان برای دامداران زیان به همراه دارد، همچنانکه هم‌اکنون هر کیلوگرم شیر به قیمت 12 هزارو 500 ریال از دامداران خریداری می‌شود که با توجه به هزینه‌های بالای تولید این مبلغ خرید به زیان دامداران است.
او همچنین از اجرا نشدن مصوبه خرید شیر خام به نرخ 14 هزارو 400 ریال از سوی صنایع لبنی، سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به تصویب بخشنامه دولت مبنی بر اجرای مصوبه خرید شیرخام از دامداران به قیمت 14 هزارو 400 ریال همچنان شیر با قیمت 12 هزارو 500 ریال از دامداران خریداری می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران حدود 15 هزار ریال است که دامداران به ازای هر کیلوگرم شیر تقریبا 30 هزار ریال متضرر می‌شوند، در حالی‌که صنایع لبنی باید با پرداخت 14 هزارو 400 ریال طبق مصوبه هیئت دولت برای حل این مشکل با دامداران همکاری کنند.
در این زمینه، احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران هم بیان کرد: اکنون ماه‌هاست که از تصویب قیمت خرید شیر در کیلویی 1440 تومان از دامدار می‌گذرد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور تاکنون دو مرتبه این مصوبه را بلاغ کرده است ولی هنوز صنایع لبنی تمکین نکرده و دولت نیز اقدام موثری نمی‌کند.
او ادامه داد: اکنون مدتی است که قرار است سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، نظر خود را درباره میزان افزایش قیمت سه محصول پرمصرف شیر، ماست و پنیر اعلام کند تا این موضوع به صنایع لبنی ابلاغ شود ولی هنوز این سازمان برای اعلام نظر اقدام نکرده است.
مقدسی همچنین ادامه داد: متاسفانه در این زمینه ستاد تنظیم بازار، کوتاهی کرده و با این کوتاهی خود یک صنعت را به ورطه نابودی می‌کشانند. اکنون دولت هم و غم خود را برای کنترل تورم گذاشته و نمی‌خواهد افزایش قیمت در هیچ محصولی صورت بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشد که هزینه کنترل تورم را ما نباید پرداخت کنیم. اکنون شرایط به گونه‌ای است که دولت یارانه‌ای بابت شیر به گاودار نمی‌پردازد و در واقع یارانه شیر مردم را گاوداران پرداخت می‌کنند.
او تصریح کرد: در این مدت بسیاری از گاوداران متضرر شده و اکنون تمام زندگیشان در گرو بانک است. همچنین بسیاری صاحبان گاوداری‌‌های کوچک و متوسط و حتی بزرگ از چرخه تولید خارج شده‌اند. این روند منجر به آن خواهد شد که ما در آینده با کمبود و گرانی شیر و لبنیات روبه‌رو شویم. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com