واردکننده انحصاری خوراک‌ دام و طیور حذف شد

واردکننده انحصاری خوراک‌ دام و طیور حذف شد
زمانی که قیمت مرغ از کیلویی ۳۲۰۰ تومان به یک باره به ۴۳۰۰ تومان رسید، این علامت سؤال را در ذهن باقی گذاشت که چرا به رغم خودکفایی در تولید مرغ و داشتن ظرفیت صادراتی که چند ماه پیش برای صادرات هر کیلوگرم 500 تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته شد، این چنین باید قیمت‌ها بالا بکشد.
آیا واقعا اختلال در توزیع  است یا عرضه کم شده است؟ صحبت با کارشناسان این موضوع را تایید نمی‌کند و آنها اصرار دارند که همچنان تولید به اندازه قبل بوده و هیچ کاهشی صورت نگرفته است، اما همین کارشناسان دلیل افزایش قیمت مرغ را افزایش قیمت تمام شده متأثر از افزایش نهاده‌ها به ویژه خوراک دام می‌دانند.
به گفته مرغداران قیمت سویا از کیلویی ۴۶۰ تومان اوایل سال جاری به کیلویی ۱۰۵۰تومان و ذرت نیز از ۲۵۰ تومان ابتدای سال جاری به کیلویی ۶۰۰ تومان رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی خوراک دام به نسبتی که در داخل افزایش یافته افزایش نداشته است.
طی سال‌های گذشته واردات‌ نهاده‌های دامی که حدودا سالانه 4.5 میلیون تن است، متکی به یک شخص بوده و شاید هم به صورت انحصاری از طریق فرد مذکور تأمین می‌شده است.
اتفاقاتی که اخیراً در خصوص تحریم ایران اتفاق افتاد تا حدودی، اما بیشتر به دلیل سخت‌گیری‌هایی که بانک‌ها بعد از موضوع شرکت امیرمنصور آریا در خصوص ارائه تسهیلات و گشایش ال‌سی داشتند باعث شده این فرد از گردونه واردات خارج شده و به نوعی با مشکل مواجه شود، بنابر این مشکل خوراک دام کشور نه به دلیل نبود آن بلکه به دلیل نداشتن وارد کننده آن است.
شاید دولت تصمیم داشته باشد اتحادیه‌ها و سایر تشکل‌هایی که راغب هستند خودشان واردات خوراک دام را در دست گرفته و مشکل تأمین نهاده‌ها را حل کنند اما در حقیقت این پروسه زمان‌بری است که به زودی اجرای آن محقق نمی‌شود.
به دست آوردن ارتباطاتی که طی سال‌های گذشته توسط فرد اخیر در خصوص واردات به دست آمده کار یکی دو روزه نیست، بنابراین وارد شدن آدمهای جدید نیازمند کسب تجربه است.
و  این سئوال پیش می‌آید که واقعا چرا طی سالهای طولانی  گذشته واردات نهاده‌ها به صورت انحصاری بوده‌ که با خارج شدن آنها از گردونه این مشکل در کشور ایجاد شود.
اما مشکل اصلی را در حقیقت باید در درون جست‌وجو کرد،در برنامه‌ریزی‌های کشاورزی، اگر الگو‌های کشت طوری باشد که ما بی‌نیاز از این واردات‌ها باشیم هراز چندگاهی به مسائل این چنینی برخورد نخواهیم کرد.
کشور سالانه حدود 3.5 میلیون تن  ذرت دامی  و حدود یک میلیون تن سایر خوراک نظیر سویا و کنجاله دارد،اگر در مورد تولید بخش دوم با تردید نگاه کنیم اما در خصوص تولید ذرت تقریبا همه خاک‌ها و شرایط آب و هوای کشور اجازه کشت چنین محصولی را می‌دهد.
به نظر می‌رسد به جای داشتن جایگاه سوم در تولید خربزه و چهارم در تولید هندوانه  که ارزش غذایی آنچنانی هم ندارند و بیشتر به صورت تفننی و مسرفانه در کشور استفاده می‌شود می‌توان با برنامه‌ریزی درست و منطقی زمین‌های زراعی را به سمت کشت این محصولات سوق داد تا درگیر مسائل این چنینی هم نباشیم.
البته موضوع  تدوین الگوی کشت در قانون بهره‌وری کشاورزی هم صراحتا اشاره شده اما این قانون که برنامه جامع و کاملی باید باشد در سال جاری جای خود را به برنامه کشت تغییر داده و به گفته مسئولان کشاورزی برای اجرا به کل کشور ابلاغ شده است اما سؤال این است که اجرای همین ترکیب کشت چقدر ضمانت اجرایی دارد؟
در حالی که میزان یارانه تخصیص یافته به محصولات اساسی به همان اندازه صیفی‌جات و خربزه و هندوانه است چه انتظاری داریم که کشاورزان براساس گفته مسئولان جهاد کشاورزی عمل کنند،واقعا دولت چه کاری کرده که کشاورزان محصولات مورد نظر آنها را بکارند؟ آیا تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته و یا قیمت تضمینی مناسبی لحاظ کرده است؟
به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی باید با تغییر در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای سیاست‌گذاری‌های مناسب کشاورزان را به سمت کشت محصولات اساسی و محصولاتی که برای کشور ضروری است سوق دهد.
اگر چه تاکنون صحبت از صادرات مرغ بود اما همین نوسان چند ماه اخیر در تهیه خوراک دام و افزایش قیمت باعث بالا رفتن قیمت تمام شده و به نوعی به هم ریختن محاسبات اقتصادی مرغداران شده است به نوعی که آنها با این وضعیت میزان جوجه‌ریزی خود را کم می‌کنند تا اثرات افزایش هزینه را در تولید کمتر کند و این در چرخه‌ به ضرر تولید خواهد بود و متعاقب آن هم افزایش قیمت است.
بنابراین قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد مسئولان باید چاره‌اندیشی کنند.
 
نظرات شما
  •  

    كلاهدوزان گفت : ۹۰/۱۲/۱۵

    بسيار مقاله خوب و درستي بود. اي كاش عزم جزمي براي پياده سازي چنين نظراتي در بدنه دولت ايجاد شود.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۱۲/۱۵

    با سلام واقعااز دست این (...) واردات ذرت وسویا باید دست یک فرد باشد که اگر مرد یا فرار یا کلاهبرداری کرد دولت وصنعت مربوطه کاسه چه کنند دستشون بگیرند امروز 15-12-90 قیمت سویا دربندر 1060تومان اعلام شده که باهزینه حمل به مشهد (کیلویی70تومان)1130 تمام می شود ایا وزارت محترم جهاد که فقط نگاه میکنند وفقط امار ما مرغدارارو یاد دارند بگیرند کارشناس ندارندوحساب کنند قیمت تمام شده مرغ بدون ریالی سود برای مرغدار حمال مردم چند در میاد واز حق مرغدار به سایر ارگانها بخصوص به اصطلاح تعزیرات دفاع کنند طبق محاسبه خودم مرغ کیلویی2650 تومان بدون ریالی سود وبا تلفات 10درصد تمام میشود ایا مرغدار سود نمی خواهد ایا تضمینی هست در زمان فروش مرغ (اردیبهشت)همین قیمت حمالی مارو بخرند ونگند گرانه یا بامرغ یخی وتعزیرات بزنند توی سرمرغدار

    پاسخ...
  •  

    مرعي گفت : ۹۰/۱۲/۱۶

    وقتي آقاي مدلل كه تنها وارد كننده است قهر ميكنه إز ايران ميره ، دولتم به جائ يه فكر أساسي ميره التماسش ميكنه كه برگرده وضعمون بهتر إز اين نخواهد شد.

    پاسخ...
  •  

    تولیدکننده گفت : ۹۰/۱۲/۱۶

    آیا باز هم میگید تحریم ها بی اثر است . در این کشور غلات مانند گندم،جو، ذرت و کنجاله سویا کمیاب شده است .درحالی که اصلی ترین نیاز غذای انسان و دام ها غلات است. امیدواریم وضع از این بدتر نشود و ما کره شمالی دوم نشویم که سالیانه 300 هزانفر بر اثر قحطی جان می دهند.

    پاسخ...
  •  

    یزدانی بخش گفت : ۹۰/۱۲/۱۶

    در حال حاضر صنعت مرغداری ما حکایت همان ضرب المثل را داره که میگه:( خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است)
    صنعت کشاورزی به معنی واقعی یعنی توان تولید محصولات اصلی همچون گندم - ذرت- برنج-سویا- جو - یونجه ...که پایه و اساس تولید دام وطیور است که واردات میشد اون هم توسط یکنفر !؟
    اونوقت خواجه در فکر صاردرات مرغه ؟!

    پاسخ...
  •  

    مصطفی عالمی گفت : ۹۰/۱۲/۱۷

    سلام
    من دانشجوی دکترای دامپزشکی هستم و به تازگی با چندتا از همکلاسی هام یه مرغداری اجاره کردیم تا خیر سرمون علم روز دنیا رو بتونیم وارد حرفه پرورش مرغ بکنیم.ولی حالا حتی نمی تونیم واسه جوجه هامون خوراک گیر بیاریم.خاک بر سر ما... خاک بر سر (...) ما...لیاقت ما همین قدر هستش که بریم از پاکستان و برزیل گوشت وارد کنیم.صنایع لبنیاتی ما از شیر خشک چینی بجای شیر تازه استفاده کنن.تا چند وقت دیگه هم افغانستان مرغ منجمد بریزه تو بازارمون.خاک بر سر ما... خاک بر سر (...) ما...

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۱۲/۱۹

    سلام
    کشور ما در ناحیه نیمه خشک قرار دارد و آب به اندازه کافی وجود ندارد که قادر باشد چنین نظریه ای را اجرایی کند در سالهای گذشته بخوبی شاهد بودیم که کشت ذرت در استان فارس چگونه کلیه ابهای دل زمین را بی رحمانه بلعید. کشت ذرت نیاز به اب زیادی دارد . بنظر من باید چاره اساسی اندیشد.

    پاسخ...
  •  

    مرغ ندار گفت : ۹۰/۱۲/۲۰

    واقعا" قسمت راه حل مقاله بي معني وبدونه كارشناسي است ذرت بجاي هندوانه وخربزه ؟؟؟؟؟؟ اتفاقا" اقاي كلاهدوزان اجراي همين طرح هاي مندراوردي كشور را به اين روز انداخته

    پاسخ...
  •  

    esi گفت : ۹۰/۱۲/۲۰

    az in batr mishe ba shomam morghdarha

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۰/۱۲/۲۰

    اقایون تو را خدا یه شرکت معتبر یه واسطه حسابی واسه خرید سویا معرفی کنید اینم نشد شغل مرغ ارزان قبمت دان و سوخت سر به فلک کشیده

    پاسخ...
  •  

    حمید رضا کمیلی گفت : ۹۰/۱۲/۲۱

    ای ول حرف دل ما را گفتین خیلی خیلی ممنون امیدوارم خدا خودش درست کنه این اوضاع نا به سامان را.

    پاسخ...
  •  

    مظهر گفت : ۹۰/۱۲/۲۳

    در کشور ما همه چی انحصاری است . این موضوع مختص ذرت یا سویا نمیباشد. بیاید همین واردات مرغ ، گوشت ،شکر و .. همه به یکجا ختم میشه . خلاصه مبنا در کشور ما منافع است نه مصالح

    پاسخ...
  •  

    افشین اظهری گفت : ۹۱/۰۱/۰۴

    بنده از بچه گی تا سال88دامدار بودم الانم دانشجوی رشته علوم دامیم به نظر من ما تولید کننده ها تا زمانی که دست دلالارو از کارمون کوتاه نکنیم اوضامون بهتر از این نمیشه

    پاسخ...
  •  

    کردگاری گفت : ۹۱/۰۱/۰۵

    تنهاراه نجات تحریم جوجه ریزی وسلام

    پاسخ...
  •  

    موسوی برنجقی گفت : ۹۱/۰۱/۰۶

    روز مرگ مرغداران گرامی باد

    پاسخ...
  •  

    نگين گفت : ۹۱/۰۳/۰۱

    با سلام
    به جاي اينكه كشاورزي كنيد و غير مستقيم به دام غذا بديد خودتون از گندم و غلات استفاده كنيد . چرا بيش از نيمي از دنيا گرسنه و در حال مرگن ؟ چون داريد دام هاي نگون بخت رو با كلي آب و گندم و غلات پروار ميكنيد و بعد اونا رو ميخوريد !!! مگه شما مسلمان نيستيد ؟! به خدا اين اسرافه . براي سير كردن يك گاو بايد سه برابر انسان بهش غذا بديم خب چه كاريه عزيزان دل ؟ اگه خودمون به طور مستقيم از محصولات كشاورزي تغذيه كنيم زمين ميتونه 5 برابر جمعيت كنوني اش رو سير بكنه .

    پاسخ...
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۱/۰۳/۰۲

    خانم یا آقای نگین محترم اینطور که فکر می کنید نیست علاوه بر نیازهای تغزیه ای انسان باید عرض کنم گاو موجود بسیار مفیدی است که می تواند سلولز را به پرو تیین تبدیل کند که برای زندگی انسان حیاتی است و غلات نمی تواند تمام نیاز های انسان به پروتیین را تا مین کند علاوه ب آن سویا مصرفی صنعت مرغداری مستقیما نمی تواند مورد استفاده انسان قرار گیرد ولی طی فرایند صنعت مرغداری به پروتیین قابل استفاده برای انسان تبدیل می گردد

    پاسخ...
  •  

    آرش گفت : ۹۱/۰۳/۰۲

    عجب . خانم نگین ، چطوره پاهامون رو بگنیم تو خاک و مثل گیاهان از خاک تغذیه کنیم . اینجوری چند برابر کاشتن گیاهان زمین میتونه آدم سیر کنه .

    پاسخ...
  •  

    1 گفت : ۹۱/۰۳/۰۳

    نگین!
    شما میرفتی یکم مطالعه میکردی بعد جلوی اساتید فن کلام میگشودی!
    1. قابلیت هضم پروتئین سویا برای انسان حدود 60 درصده که این قابلیت برای پروتئین شیر حدود 98% !
    شیر و گوشت یا کلا محصولات دامی داراای خواصی هستند که هیچ گیاهی این خواص رو یکجا نداره!

    پاسخ...
  •  

    سامان گفت : ۹۲/۰۲/۰۵

    با سلام
    اول اینکه نباید انگشت اتهام رو به سوی یه نفر دراز کرد. دوما از اسم آوردن افراد جدا خود داری کنین. دوما کالای تفننی که شما میگی ربطی به کشت ذرت نداره. خوکفایی گندم باعث بروز این مشکل شد. نمیدونم این مطلب رو چطور گذاشتی اما کلا اصولی علمی و عملی نیست تحت هیچ شرایطی. حالا ایران که جای خود داره.

    پاسخ...
  •  

    حمید رضا نیکدل گفت : ۹۷/۰۲/۲۵

    سلام دوستان عزیز من با تما صحبتهای شما موافقم
    اما الان راه و چاره بحث کردن نیست..تو این وضعیت تحریمهافعلی ..چاره نیست جز اینکه دولت همایت کنه یک مقدار واردات انجام بدن..من برزیلهستم
    ذرت حیوانی..کنجاله سویا برای دام و طیور هم داریم...
    والا مشکل پرداخت رو هم حل کردیم.....اما کسی جلو نمیاد..
    ممنون میشم از دوستان که میشناسبد وارد کنندگان رو معرفی کنید..برزیل کشوز وسیع هست..

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com