واردات مرغ باعث کاهش شدید قیمت آن شده است

واردات مرغ باعث کاهش شدید قیمت آن شده است
به گفته یک کارشناس صنعت مرغداری، حجم واردات بالای مرغ در چند ماه اخیر باعث کاهش شدید قیمت مرغ شده و این اتفاق به سود صنعت تولید مرغ کشور نیست.
دکتر محمدامین مروتی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در چند ماه اخیر اصلی ترین علت این اتفاق را حجم بالای واردات مرغ به کشور دانست و اظهار کرد: این مسئله می‌تواند صنعت مرغ کشور را در آستانه نابودی قرار دهد.
وی با ابراز این عقیده که به نظر می‌سد مسایل سیاسی نیز تا حدودی بر قیمت مرغ تاثیر دارد، گفت: این در حالیست که باید تعیین کننده قیمت مرغ بازار باشد.
مروتی افزود: قیمت خیلی پایین مرغ در یک ماه گذشته تولید آن را برای تولیدکنندگان غیر اقتصادی کرده و لطمات زیادی را به آنها وارد آورده است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ برای مرغداران حدود 4100 تومان است و در این شرایط اگر قیمت هر کیلومرغ در بازار حدود 4500 تومان باشد، می‌توان تولید آن را اقتصادی دانست، در حالی‌که طی چند ماه اخیر قیمت مرغ به هر کیلو 3200 تومان هم رسید.
وی افزود: در فاصله زمانی که قیمت مرغ زیر قیمت اقتصادی آن بود، بسیاری از تولیدکنندگان نابود شدند و این اتفاق می‌تواند یک تهدید جدی پیش روی صنعت تولید مرغ کشور باشد.
مروتی با بیان اینکه کاهش ناگهانی قیمت مرغ افزایش ناگهانی قیمت آن را ظرف چند ماه آینده رقم خواهد زد، گفت: بی‌ ثباتی قیمت مرغ به سود تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان نیز نیست.
وی در ادامه بازار مرغ کشور را نیازمند ثبات نسبی دانست و افزود: بی ثباتی بازار مرغ باعث شده تا تولیدکنندگان و فعالان این صنعت مرتبا تغییر کنند، چرا که تولیدکنندگان به صورت مقطعی فعالیت می‌کنند و نابود می‌شوند و گروه دیگری می‌آیند و به نظر می‌رسد این اتفاق بیش از هرچیز به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط دولت باشد.
مروتی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در مورد قیمت مرغ به یک برنامه بلندمدت نیاز دارد، اظهار کرد: اگر کار نظارت بر بازار مرغ همواره صورت گیرد و این نظارت تنها به زمان گرانی قیمت مرغ محدود نشود، شاهد نوسان ناگهانی قیمت مرغ در بازار در مقاطع مختلف زمانی نخواهیم بود.

 
نظرات شما
  •  

    علي گفت : ۹۳/۰۹/۰۸

    وزير محترم كشاورزي در برنامه سيماي جمهوري اسلامي بابيش از 50ميليون بيننده فرمودند ما اضافه توليد داريم وهمين اضافه توليد مرغ باعث افت شديد قيمت مرغ (وبه خاك سياه نشستن مرغدار بدبخت)شده است .يكي به من توليد كننده مرغ بي رودروايسي بگه كي دراين شرايط مجوز واردات مرغ رو داده است.

    پاسخ...
  •  

    lمرغدار گفت : ۹۳/۰۹/۰۸

    آفرین.بسیار عالی تحلیل کردین.

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۳/۰۹/۱۰

    دوست عزیز جناب آقای علی وزیر محترم درست فرموده اند چرا که الان چیزی حدود دومیلیون تن تولید مرغ داخلی داریم حدود چهار صد هزار تن هم تولید از طریق واردات داریم که در نتیجه میشود مازاد تولید پس می بینید که اگر اسم واردات به تولید از طریق واردات تغییر کند همه فرموده های آقای وزیر درست است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com