تیر خلاص دلالان بر پیکر صنعت مرغداری

تیر خلاص دلالان بر پیکر صنعت مرغداری
با کاهش نرخ مرغ، پیکر بی‌جان صنعت مرغداری گیلان در تیررس دلالان و واسطه‌ها قرار گرفت.
کاهش یک‌هزار و 800 تومانی قیمت مرغ زنده در مدت کمتر از یک ماه و افزایش 800 تومانی آن در چند روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که تولیدکنندگان از قیمت قبل از آن نیز رضایت چندانی نداشته‌اند.
این اتفاق برای صنعت مرغداری صرف نظر از برهم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا به دلیل صدور بی‌رویه مجوز ریشه در برخی مسایل و مشکلات دارد ضمن اینکه بسیاری از مرغداران که با دریافت تسهیلات بانکی و هزاران مشکل به تولید ادامه می‌دادند با شرایط فعلی از گردونه تولید خارج می‌شوند.
صدور مجوز برای ساخت واحدهای مرغداری تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زد
یک کارشناس و تولید کننده صنعت مرغ گیلان درباره وضعیت فعلی این صنعت اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه توجه کافی به میزان نیاز بازار کشور مبادرت به صدور مجوز برای ساخت واحدهای مرغداری کرد.
حبیب اسدالله‌نژاد افزود: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد با بهره‌برداری از این واحدها تعادل بین عرضه و تقاضا به هم ریخت و بازار را دچار بحران کرد.
وی ادامه داد: در کنار آن شرکت پشتیبانی امور دام مرغ‌های منجمدی را که تاریخ مصرف آن‌ها در حال اتمام بود به یک‌باره و با قیمت 5 هزار و 500 تومان و پرداخت با چک شش ماهه وارد بازار کرد و این شوک دوم بود.
رئیس سابق هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گیلان، شوک بعدی را واردات مرغ عنوان کرد و گفت: در نهایت دلالان و واسطه‌ها که نقش محوری را در بحران‌سازی برای صنعت مرغداری دارند و در مواقعی تیرشان مصرف کننده و نیز تولید کننده را نشانه می‌رود، این بار اقدام به پایین آوردن شبانه قیمت مرغ کردند و شرایط اکنون به گونه‌ای شده است که با قاطعیت می‌توان گفت مرغداران نفس‌های آخر را می‌کشند. وی افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته را ناشی از آغاز ذخیره‌سازی و اثرات روانی ناشی از آن دانست و گفت: امیدواریم وضعیت موجود برای حفظ و بقای تولید حفظ شود.
اسدالله‌نژاد درباره دلالان و واسطه‌ها و مجموعه‌های سودجو تصریح کرد: کاهش روزانه قیمت مرغ هیچ تأثیری روی مصرف مرغ نداشته است و تجربه ثابت کرده که هرگاه قیمت مرغ سیر صعودی پیدا کرده تمایل بازار برای مصرف بالاتر رفته است.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد پشت پرده کاهش روزانه قیمت مرغ توسط دلالان و واسطه‌ها و افراد سودجو که برخی از آنها کشتارگاه نیز دارند و تعدادی از آنها متقاضی دریافت تسهیلات با بهره کم برای اجرای طرح بازرگانی مرغ «اینترگریشن» هستند و افراد با اهداف مشخص به دنبال این هستند تا تیر خلاص را بر پیکر بیجان صنعت مرغداری وارد کنند و با این عمل به اهداف خود برسند.
عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور، درباره میزان مرغ مازاد گفت: ممکن است دولت نیز آمار واقعی به جهات مختلف را نداشته باشد زیرا بسیاری  از افراد بدون مجوز فعالیت می‌کنند.
وی افزود: برخی از مرغداری‌ها نیز 1.5 برابر ظرفیت جوجه‌ریزی دارند اما اگر سرانه مصرف مرغ را 23 کیلوگرم در نظر بگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت حداقل 400 هزار تن مرغ تولیدی کشور مازاد است و این فشار بیشتر به مرغداران استان‌هایی مانند گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و اصفهان که قطب تولید مرغ کشور هستند و تولیدشان مازاد مصرف استانی است وارد می‌شود و به عنوان مثال گیلان، مازندران و گلستان دو برابر نیازهای استانی خود مرغ تولید می‌کنند.
قیمت‌گذاری مرغ از دست دلالان و واسطه‌ها خارج شود
اسداله‌نژاد به راه‌های برون‌رفت از بحران فعلی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بهترین کار ذخیره‌سازی مرغ‌های مازاد است تا حداقل حجم مرغ موجود در بازار کم شود و در کنار آن باید با حمایت بخش حاکمیتی و وظیفه شناسی و ورود جدی تشکل‌ها، قیمت‌گذاری از دست دلالان و واسطه‌هایی که تعیین کننده قیمت مرغ هستند و تعدادشان در کل کشور 7-6 نفر بیشتر نیست خارج شود.
وی اظهار کرد: در هر حال مرغ  از واحد مرغداری تخلیه می‌شود حتی اگر 80 روز هم بگذرد و ضریب تبدیل به 2.5 برسد در این شرایط قیمت واقعی مرغ می‌تواند تا حدودی مرهم درد مرغدار باشد بنابراین باید در این زمینه اقدام عملی و فوری صورت گیرد.
این تولید کننده صنعت مرغ، یادآور شد: در برنامه میان‌مدت باید میزان جوجه‌ریزی در سطح کشور برنامه‌ریزی شده صورت گیرد و مرغداران که این بحران را تجربه کرده‌اند در این راستا نقش اساسی دارند.
وی با بیان اینکه انجام دقیق برنامه مذکور مستلزم تحرک بیشتر تشکل‌ها و تولید جوجه به اندازه نیاز واقعی کشور است، خاطرنشان کرد: تشکل‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کنند و به جای آن که مسیر واقعی را طی کنند دل به سراب خوش کرده‌اند.
ضرورت توجه به صادرات مرغ‌های مازاد
اسدالله‌نژاد با اشاره به اینکه باید برای مرغ‌های مازاد، بازار مصرف خارجی ایجاد و با جدیت موضوع صادرات دنبال شود، تصریح کرد: باید تولید، کشتار و بسته‌بندی مرغ بر اساس استانداردهای جهانی صورت گیرد تا امید برای باز شدن مسیر صادرات ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: شوک اخیر بر مرغداران موجب می‌شود تا بسیاری از مرغداران از ماه آینده به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود درگیر مراجع قضایی و بانکی شوند زیرا ضرر یک‌هزار و 200 تومانی برای هر کیلو گرم مرغ چیزی نیست که به سادگی بتوان جبران کرد.
به گفته این کارشناس صنعت مرغداری، یک مرغدار 40 هزارتایی در یک دوره تولید حداقل 120 میلیون تومان از سرمایه خود را از دست می‌دهد و از آنجا که بسیاری از مرغداران خریدهای خود را به دلیل بضاعت مالی نامناسب غیرنقدی انجام می‌دهند این ضرر می‌تواند برای آنها دردسرساز شود.
وی یادآور شد: بهتر است دولت در بحث سر رسید مطالبات بانکی و اعطای تسهیلات جدید به این بخش ورود جدی و فوری کند.

 
نظرات شما
  •  

    شهرام ابریشمی گفت : ۹۳/۰۸/۲۷

    جدیدا در اردبیل مجوز ساخت یک واحد یک میلیون قطعه ای صادر شده خداعاقبت ماتولیدکنندگان بدبخت مرغ گوشتی رابخیرکند

    پاسخ...
  •  

    حمیدرضا زبهیده گفت : ۹۳/۰۸/۲۷

    از اقای اسدلله نژاد ممنون که واقعیت ذو بیان کرذ اقای وزیر لطفا بخونید تا متوجه بشید امارهای اعلامی اشتباه است در ضمن من با این مطلب که عده ای برای راه اندازی زنجیره تولید از کاهش قیمت مرغ کاملا سود میبرند 100 درصد موافقم بیجاره مرغدار فعلا که همه سوارنو اون هم......

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۳/۰۸/۲۸

    همانطور که دولت ظرف چند روز بصورت دستوری و با بگیر و ببند قیمت مرغ رو پارسال پایین کشید، الان هم یه نامه بزنه به کشتارگاهها و تعزیرات که هر کس مرغ زنده را از مرغدار زیر 4300 بخره جریمه سنگین میشه، یه شبه قیمت برمیگرده سر جاش و دست مفت بخرها هم رو میشه و درس عبرتی میشه که اینطوری تولید کننده رو نابود نکنن. ولی متاسفانه اراده ای برای برخورد با این افراد معلو الحال نیست. فقط زور همه به مرغدار بدبخت که نفسش به نفس مرغش بسته است ، میرسه. واسه این دولت هم متاسفیم. روحانی متشکریم.

    پاسخ...
  •  

    اهوازی گفت : ۹۳/۰۸/۲۸

    احسنت استفاده کردیم.آیا مسولین به itp و مطالب آن دقت میکنند.

    پاسخ...
  •  

    محمد رضا گفت : ۹۳/۰۸/۲۹

    خیلی ساده اید دوستان هیچ کس به فکر مرغدار گوشتی نیست و نخواهد بود فقط جوجه نریزید اگر میتونید .اگر نمیتونید بریزید تا ....الان فکر کنید به غیر از خود مرغدار همه دارن بغلش سود میبرن مگه آدم دیوونه باشه که ادامه بده

    پاسخ...
  •  

    مرغدار 1 گفت : ۹۳/۱۱/۰۱

    محمد جان.اگر دولت محترم قیمت مرغ را درست کند آنوقت آیا کالایی برای مانور دادن برایش می ماند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com