تولیدگوشت مرغ فاقدآنتی بیوتیک یک فرصت اقتصادی برای مرغداران است

تولیدگوشت مرغ فاقدآنتی بیوتیک یک فرصت اقتصادی برای مرغداران است
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در زمینه مصرف بی‌رویه و خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها در صنعت دام و طیور هشدار داد . به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان ، دکتر سیدرضا ثقلینی  با اشاره به شعار جهانی مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها گفت : آنتی بیوتیک‌ها یکی از مهم‌ترین دارو‌ها برای درمان بیماری‌های باکتریایی در پزشکی و دامپزشکی به شمار می‌روند اما استفاده بی رویه از آنها می تواند مشکل ساز گردد. وی با بیان اینکه دوره پرورش طیور در استان باید کاهش پیدا کند و به سن ۴۲ روز برسد گفت : تولید گوشت مرغ فاقد آنتی بیوتیک می تواند یک فرصت اقتصادی برای مرغداران استان باشد چراکه مرغداران می توانند در زمان کمتر و با ضریب تبدیل بالاتر مرغ خود را پرورش داده و گوشت با کیفیت تحویل شهروندان عزیز نمایند. دکتر ثقلینی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اخیراً در این خصوص اقداماتی صورت داده است گفت : برنامه ریزی بر این منوال انجام شده است تا مرغداریها مرغ 42 روزه عرضه نموده و گوشت مرغ با کیفیت بالاتر و عاری از آنتی بیوتیک به دست مصرف کننده برسد. دکتر ثقلینی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را از چند منظر قابل توجه دانست و افزود : در صنعت دامپروری مصرف غیر ضروری وغیرکار‌شناسی آنتی بیوتیک‌ها باعث افزایش هزینه‌های تولید وکاهش ارزش غذائی طیورکشتاری خواهد شد. وی بحث عوارض این دارو‌ها بر سلامت جامعه و صنعت دام و طیور را مورد توجه قرار داد و گفت : این دارو‌ها می‌تواند در گوشت و شیر باقی بماند و با مصرف مواد غذایی با منشاء دامی وارد بدن انسان شود و مخاطراتی را برای سلامت او به وجود آورد. رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی بابیان اینکه تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک و مصرف خودسرانه آن می‌تواند بحث مقاومت نسبت به این نوع داروها را به وجود آورده و درمان‌های بعدی را با مشکل رو به رو سازد افزود: این مورد هم در مورد انسان و هم دام و طیور صادق است. وی با بیان اینکه از دامداران خواسته می‌شود بدون تجویز دامپزشک در درمان بیماریهای دام و طیور از آنتی بیوتیکها استفاده نکنند، تصریح کرد : دامپزشکان نیز حتماً باید اصول فنی تجویز را رعایت نمایند و در صورتی که واقعا به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها نیاز باشد حتما از آنتی بیوتیک‌های اختصاصی استفاده نمایند. دکتر ثقلینی رعایت دوره پرهیز از مصرف شیر و گوشت در زمانی که دام از آنتی بیوتیک استفاده کرده است را ضروری عنوان کرد و گفت : در این دوره که به دوره منع یا پرهیز مصرف مشهور می‌باشد، دامداران اجازه مصرف و عرضه محصولات دامی را ندارند تا باقی مانده دارو در محصولات و فراورده‌های خام دامی از بین برود و این دوره بسته به نوع آنتی بیوتیک متغیر است. وی با بیان اینکه استفاده از محصولات اورگانیک که عاری از دارو و سایر مواد بیولوژیک هستند بایستی فرهنگ سازی شود افزود : لازم است دوره پرورش طیور در استان کاهش پیدا کند و به سن ۴۲روز برسد چرا که ابتلا به بیماری‌های باکتریایی طیور بعد از ۴۲ روز بیشتر می‌شود و اگر ما به این سمت حرکت کنیم بسیاری از مشکلات مصرف آنتی بیوتیک‌ها کم و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و در مصرف آنتی بیوتیک‌ها صرفه جویی می‌شود.
 
نظرات شما
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۰/۰۹/۰۳

    با عرض معذرت آقای دکتر اولا ضریب تبدیل بالا یعنی زیان اقتصادی دوما تولید مرغ بدون انتی بیوتیک سه اصل اساسی لازم دارد که 1- رعایت تراکم و قرنطینه مرغداری 2- رعایت تراکم و قرنطینه منطقه 3- رعایت تراکم و قرنطینه شهرستان انصافا با وضع تراکمی که در شهرستان مرند مخصوصا منطقه ابرغان به وجود آورده اید چگونه می توان مرغ بدون انتی بیوتیک تولید کرد

    پاسخ...
  •  

    ضرغامی مرغدار گفت : ۹۰/۱۰/۰۱

    در مورد طرح 42 روزه بنده هم کامل موافق هستم ولی در صنعت مرغداری نه تولید کننده ونه شما نمی توانیم نظر دهیم اجازه ما دست مافیای به نام واسطه ها است.
    (I.T.P : این نظر در ماهنامه شماره 19 I.T.P چاپ خواهد شد )

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com