شیوه کنونی واردات دام از افغانستان به مصلحت مردم نمی باشد

شیوه کنونی واردات دام از افغانستان به مصلحت مردم نمی باشد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به خطرات ناشی از وجود بیماری های مشترک بین انسان و دام و مخالفت دولت افغانستان با صادرات دام از آن کشور، با شیوه های کنونی واردات دام از این کشور به داخل استان خود مخالف هستیم.
ˈمحمد علی رضاییˈ روز سه شنبه در نشست خبری به مناسب هفته دامپزشکی (هشتم تا 14 مهرماه) افزود: شیوه کنونی سلامت شهروندان را به طور قطع به مخاطره می اندازد و برای استان و حتی کشور ما تبعات جبران ناپذیر و یا هزینه بر به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: هر چند در بازارچه مرزی دوکوهانه قرنطینه موقت دایر است، اما در ماهیرود این امکان میسر نیست و سیل قاچاق دام برای ما مشکلات زیادی را به همرا دارد.
رضایی افزود: تنها در صورت داشتن گواهی سلامت از کشور مبدا نظیر کشور ارمنستان، می توان با اطمینان از دامهای افغانی استفاده کرد که در شرایط فعلی هیچیک از دام های وارداتی این کشور، دارای چنین گواهی نمی باشند.
وی در بخش دیگری از کاهش میزان صادرات تولیدات دام و فرآورده های دامی استان به کشور افغانستان و سایر استان های کشور در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: این کاهش به دو مولفه افزایش تعداد رقبا و نیز شیوه بازاریابی باز می گردد.
رضایی افزود: بر این اساس امسال بالغ بر هزار و 500 تن خوراک طیور صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش زیادی مواجه بوده است.
وی گفت: همچنین در مدت یاد شده 552 هزار و 500 قطعه جوجه یک روزه، 52 هزار و 500 قطعه مرغ زنده و 516 تن مرغ منجمد به کشور افغانستان صادرات داشته ایم.
رضایی با بیان اینکه در سطح استان چهار واحد پرورش مرغ مادر داریم، افزود: امسال 390 هزار تخم مرغ نطفه دار به دیگر استان ها صادر کردیم.
وی در ادامه وضعیت تولید مرغ گوشتی در استان را مثبت خواند و گفت: 3.6 مصرف گوشت کشور در این استان تولید می شود و بر همین اساس امسال سه هزار و 880 تن مرغ گوشتی و چهار میلیون و 376 هزار قطعه مرغ زنده به استان های دیگر صادر کرده ایم.
رضایی افزود: همچنین در مدت یاد شده برای هفت میلیون و 707 هزار قطعه مرغ، مجوز برای کشتارگاه های استان صادر شده است.
وی در ادامه از شناسایی و جلوگیری از حمل غیر مجاز و قاچاق دام به تعداد 39 فقره خبر داد و گفت: برای 29 فقره از این تعداد توسط مراجع قضایی احکام صادر شده است.
رضایی همچنین افزود: کارشناسان این اداره امسال بالغ بر 10 تن فراورده های خام دامی را، غیربهداشتی تشخیص داده و معدوم کردند.
رییس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی نیز گفت: تعداد 300 نفر پرسنل در نظام دامپزشکی فعالیت دارند که از این تعداد 80 نفر دارای مدرک دکترا، 37 نفر کارشناسی ارشد و کارشناس، 157 نفر کاردان و 26 نفر تکنسین هستند.
ˈمحمود قربان زادهˈ افزود: همچنین در سطح استان 18 درمانگاه و دفاتر اشتغال به درمان، سه آزمایشگاه خصوصی و دو شرکت پخش دارو داریم.
وی تعداد معالجات دامی در نیمه نخست امسال را، یک میلیون و 739 هزار و 566 مورد اعلام کرد و گفت: همچنین در همین مدت سه هزار و 812 مورد آزمایش نیز توسط بخش خصوصی انجام شده است.
قربان زاده تعداد واکسیناسیون طیور در این مدت را 59 هزار و 300 نوبت قطعه و ارایه خدمات بهداشتی در بخش دام را 235 هزار و 925 نوبت سردام اعلام کرد.
وی افزود: از آنجا که به ازای هر کیلومتر مربع 22 واحد دامی در استان جود دارد و لذا هر دامپزشک برای انجام امور درمانی مسافتی معادل 316/11 کیلومتر را باید طی کند، لذا با توجه به پایین بودن تعرفه ها، بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در این بخش در این استان را ندارد.
رییس مرکز بهداشت خراسان جنوبی نیز گفت: هر چند روند ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان ما سیر نزولی دارد، اما با این حال تا زمانی که نتوانیم در مردم تغییر نگرش بوجود بیاوریم، نمی توانیم شاهد تغییر رفتار در آنها باشیم.
ˈکامبیز مهدی زادهˈ افزود: صدرصد واکسن های هدف در این استان انجام می شود و استان ما یکی از بالاترین پوشش های واکسیناسیون را در کشور دارد.
وی گفت: پارسال 195 در صد هزار مورد حیوان گزیدگی در استان داشتیم که توصیه می کنیم تماس انسان با حیوان حد الامکان کم شود.
مهدی زاده افزود: همچنین کانون سالک در استان در دو منطقه حاجی آباد و بیرجند می باشد که میزان آن در سال گذشته هشت در صد هزار بوده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com