صادرات مرغ و تخم مرغ با تولید آن در کشور تناسب ندارد

صادرات مرغ و تخم مرغ با تولید آن در کشور تناسب ندارد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان صادرات مرغ و تخم مرغ کشور تناسبی با مقدار تولید آن ندارد گفت: هم اکنون ظرفیت صدور ماهیانه 20 هزار تن تخم مرغ و مرغ در کشور وجود دارد.
حسن رکنی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد ظرفیت صادرات مرغ و تخم مرغ در کشور را 240 هزار تن در سال ذکر کرد و افزود: این در حالی است که پارسال در مجموع 35 هزار تن تخم مرغ به خارج از کشور صادر شد.
وی اظهار کرد: اینک در بسیاری از تولیدات نه تنها نیازهای داخلی را تامین می کنیم بلکه در حال برنامه ریزی برای بازاریابی و صادرات آنها به خارج از کشور هستیم.
وی گفت: فقط طی 40 روز گذشته 11 هزار و 362 تن تخم مرغ از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مرکزی، گلستان، کردستان، قم، تهران، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی به کشور های ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و عمان صادر شد.
رکنی با اشاره به محدودیت هایی که در جابجابی و صادرات تخم مرغ وجود دارد، افزود: کشور های همسایه به این کالا نیازمندند و ما با توجه به مازاد تولید، امکان صادرات آن را داریم.
وی ادامه داد: هم اکنون ماهیانه 70 تا 80 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که حدود 10 هزار تن آن مازاد بر نیاز است و امکان صادرات آن وجود دارد.
وی اظهار کرد: بخشی از تولید مازاد به دلیل عدم برنامه ریزی در حوزه صادرات با ایجاد حدود 10 کارخانه فرآوری تبدیل به محصولاتی از قبیل پودر تخم مرغ، سفیده و زرده تخم مرغ و مانند آن می شود.
وی مازاد تولید کشور در بخش گوشت مرغ را نیز 10 هزار تن در ماه ذکر کرد و افزود: کل تولید گوشت مرغ در سال دو میلیون تن می باشد که ظرفیت صدور بیش از 100 هزار تن آن به خارج از کشور وجود دارد.
رکنی ادامه داد: با توجه به زیرساخت های تولیدی در کشور در این حوزه قابلیت افزایش تولید و صادرات را داریم بطوریکه ظرفیت و نیاز بازارهای هدف در کشورهای همسایه سه میلیون تن گوشت مرغ است و این فرصت طلایی برای ما در این بخش می باشد.
وی گفت: هم اکنون عراق 600 هزار تن و عربستان 800 هزار تن واردات گوشت مرغ دارد و اخیرا روسیه هم با قرارگرفتن در لیست کشورهای تحت تحریم به جمع واردکنندگان مرغ ایران پیوسته و پروتکل های بهداشتی هم در این زمینه بین دو طرف در حال انعقاد است.
وی افزود: باید صادرات را سرعت بیشتری داده و شرایط را تسهیل نموده و از صادر کننده حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه تا امروز تمام سازوکارهایی که در کشور طراحی شده برای واردات بوده است گفت: تلاش می کنیم این روند معکوس شود بطوریکه هم اکنون شرکت های بزرگی در حوزه صدور گوشت مرغ به عراق و افغانستان فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: ظرفیت فعلی برای تولید گوشت مرغ اشباع شده است و پروانه جدید در این زمینه صادر نمی شود اما می توانیم با بهینه سازی و تجهیز ظرفیت موجود، تولید کنونی را تا 50 درصد افزایش داده و به جای سرمایه گذاری در این زمینه، سرمایه را صرف تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز مرغدار نماییم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com