صادرات به چه بهایی؟

صادرات به چه بهایی؟
طبق اعلام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در دو ماهه نخست امسال میزان صادرات دام کوچک بیش از 10 برابر در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته بوده و این صادرات از لحاظ میزان ارزشی بیش از 45 میلیون دلار است در حالی که این رقم در سال گذشته 4.5 میلیون دلار برآورد شد.
شاید در ابتدا با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و دامداران، چنین حجم صادراتی با این رشد، به نظر بسیار مناسب باشد اما نیم نگاهی به بازار داخل و قیمت گوشت قرمز و همچنین شرایط بحرانی دامداران این واقعیت را نشان می دهد که این صادرات با چنین حجم و ارزش مالی برای تولیدکننده و مصرف کننده بهره ای نداشته است.
سعید سلطانی سروستانی - مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران - در خصوص این خبر به ITPNews گفت: برخلاف قیمت بالای گوشت قرمز برای مصرف کننده، قیمت خرید از دامدار بسیار پایین است، این شرایط سبب سوء استفاده کسانی شده است که با صادرات سودهای کلان را به جیب خود سرازیر می کنند.
وی بیان کرد: تا زمانی که تولید به شکل از هم پاشیده و بدون مدیریت انجام شود تولید کننده و مصرف کننده از افزایش صادرات بهره ای نبرده و فقط خواص سود می کنند ، کسانی که نه دامدار هستند نه از دامداری چیزی می دانند.
سلطانی افزود: دامداران به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده ها و هزینه تمام شده ، دام های خود را نارس به فروش می رسانند در صورتی که اگر همین دام ها در کشور باقی بمانند علاوه بر رونق پرواربندی، اشتغال زایی نیز صورت می گیرد و تولید در داخل کشور مصرف شده و دیگر نیازی به واردات نیست.
وی تصریح کرد: از یک سو گوشت های بی کیفیت با قیمت بالا وارد می کنیم و از سوی دیگر بهترین دام ها را به خارج از کشور می فرستیم علاوه بر این متاسفانه کشور درگیر قاچاق دام بوده و این شرایط هر روز بدتر می شود ، طبق آخرین آمار سال گذشته بیش از 60 هزار راس گوساله فقط به کشور ترکیه قاچاق شده است.
سلطانی گفت: کشور ترکیه تا چهار سال پیش مانند ایران یکی از واردکننده های گوشت قرمز بود ، اما دولت مردان این کشور برای حمایت از تولید کننده دست به تغییر سیاست های خود در این صنعت زدند و با وارد کردن گوساله های با نژاد گوشتی از نیوزلند گوشت قرمز را در داخل کشور خود تولید و نیاز داخل را تامین کردند، واردات گوشت قرمز برای ترکیه 6 لیر و تولید آن 20 لیر تمام می شود ، اما دولت برای کمک به تولید کننده و حفظ تولید ملی کشور حاضر به پرداخت چنین هزینه ای که در این راستا یارانه نیز به دامداران پرداخت میکند.
وی اظهار داشت: ایران در سال گذشته 60 هزار تن واردات گوشت قرمز داشت و این درحالی بود که بیش از این صادرات داشته ایم.
سلطانی با اشاره به بهره وری پایین در دامداری های ایران گفت: وزن متوسط لاشه در ایران 16 تا 17 کیلوگرم در دام سبک می باشد در حالی که این وزن در دنیا 22 کیلوگرم است و حداقل فاصله ما با دنیا در وزن لاشه میزان 30 درصد است که نتیجه بهره وری پایین در دامداری های کشور می باشد. اگر این 30 درصد را به دست بیاوریم با توجه به تامین 7 تا 8 درصدی گوشت از خارج ایران بیش از 20 درصد مازاد تولید خواهیم داشت که علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات هم خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: رسیدن به این شرایط اصلا سخت نیست، اگر پول هایی که به خارج از کشور رفته و خرج خرید گوشت قرمز می شود برای خرید نهاده دامی هزینه و در اختیار دامدار قرار گیرد، بهره وری افزایش یافته و ضریب تبدیل اصلاح شود، آنگاه تولید در داخل کشور پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود و دیگر دامدار مجبور نیست دام نارس خود را بفروشد و سود حاصل از صادرات به جیب پرواربند می رسد نه اینکه یک عده ای خاص سود صادرات و یک عده خاص دیگر سود واردات را ببرند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در پایان گفت: در حال حاضر شاید تنها حسن این صادرات برای دامداران پرواربند این باشد که با توجه به گرانی نهاده ها و بالا رفتن هزینه نگهداری، دامی روی دست تولید کننده نمی ماند!
ادامه روند کنونی صادرات و واردات حاصلی جز آسیب به تولیدملی و بازار مصرف ندارد، در این شرایط  لازم است مسئولان با مشورت کارشناسان، برای تنظیم بازار تدبیری درست اندیشیده تا علاوه بر ثبات صادرات، قیمت ها در بازار داخل منطقی و متعادل گردد.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com