راهکارهای کاهش ضرر و زیان در مرغداری‌ها

راهکارهای کاهش ضرر و زیان در مرغداری‌ها
صنعت پرورش مرغ گوشتی امروزه نیاز به تولید جوجه‌ای با کارآیی فراوان، افزایش وزن سریع، ضریب تبدیل غذایی خوب و ماندگاری زیاد دارد تا بیشترین میزان گوشت را تولید کند.
غفور عبداللّهی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه جوجه‌های گوشتی طوری اصلاح شدند که سرعت رشد زیاد و راندمان غذایی فراوانی دارند بنابراین مرغ‌های گله‌های مادر نیز باید، صفات ژنتیکی مشابهی داشته باشند با وجودیکه افزایش وزن سریع در جوجه‌های گوشتی ضروریست.
وی افزود: توجه نکردن به وزن مرغ‌ها و خروس‌های گله مادر گوشتی می‌تواند سبب به تأخیر افتادن آغاز تولید تا پس از 25 هفتگی شود در نتیجه شمار کمتری تخم از هر قطعه مرغ حاصل شده، باروری و جوجه درآوری کاهش می‌یابد و مرغ در حال تخم‌گذاری نسبت به هوای گرم حساستر می‌شود بدین ترتیب تلفات چنین گله‌ای بیشتر بوده و عملکرد کم‌تری را نشان می‌دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی مهم‌ترین هدف در مزارع مرغ مادر گفت: هدف کلی در مزارع مرغ مادر تولید شمار فراوان جوجه یکروزه گوشتی و تخم‌گذار با کیفیت عالی است برای رسیدن به این هدف مدیریت اصولی، اهمیت فراوانی دارد.
عبداللّهی تأثیرات استرس گرمایی را در نیازهای غذایی طیور بیشتر دانست و ادامه داد: شمار عواملی که برروی احتیاجات مواد مغذی طیور تحت استرس گرمایی از طریق تغییرات در متابولیسم و پاسخ‌های بیولوژیکی مؤثر باشد بسیار بیشتر از آنهایی است که مواد مغذی مورد نیاز طیور را در دمای خنثی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
جاوید بهروزین، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش آگاهی از نیازهای طیور و رعایت کردن راهکارهای اقتصادی در رابطه با پرورش طیور به نوعی کاهش ضرر و زیان را در پی دارد.
وی افزود: مدیریت تهویه، دما و رطوبت نقش مهمی در تولید و سلامت گلّه ایفا می‌کند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سطح مدیریت پرورش و یا بعبارتی عوامل مدیریتی تأثیرگذار در میزان بهره‌وری و تولید در سالن‌های مرغداری است.
بهروزین ادامه داد: شناسایی نیازهای واقعی طیور و برطرف کردن این نیازها برای تولید بیشتر و راهکارهای اقتصادی برای افزایش سود پرورش‌دهنده همان مدیریت پرورش طیور است.
وی یادآور شد: مدیریت تهویه‌، عملی است که در آن تهویه به بهترین شکل امکانپذیر بوده و گرد و غبار و گازهای سمّی و آلوده از سالن مرغداری خارج و هوای تازه جایگزین آن می‌شود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی دمای مناسب برای تولید بهینه مرغان افزود: دمای مناسب دمایی است که مرغان بهترین تولید را از خود نشان داده و بدن آنها در مقابل آن دما کوچکترین واکنش و استرسی را نداشته باشد، بنابراین مدیریت دما را می‌توانی ایجاد دمایی مناسب با بهره‌وری کامل از سوخت و انرژی قلمداد کنیم.
بهروزین خاطرنشان کرد: رطوبت مناسب، درصدی از رطوبت است که در مجاورت آن طیور بهترین تبادلات تنفسی را انجام داده و بیشترین مقاومت را در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود نشان می‌دهند.
بر اساس این گزارش، نقص هر یک از این عوامل، مرغدار را با مشکل جدی رو به رو کرده است و با کاهش میزان تولید به تولیدکننده آسیب‌های سنگینی وارد می‌شود.

 
نظرات شما
  •  

    ضرغامی گفت : ۹۳/۰۲/۰۳

    الان مرغداریهای ما نیاز به جوجه های دارد که دان بخورد کیلویی 18000ریال وکارگر روزی 40 هزارتومان سویا 21000 و ذرت کیلوی12000 ریالمرغ ان را به صورت دو ماه به قیمت 42000انقدی ان 39500 که قیمت خرید مرغ زنده در اذزبایجان است .این قیمت ها چظور ضرر نمی دهند؟
    فقط باید پمپ باد بخریم وجوجه ها رو باد کنیم وخیلی سریع با ضریب تبدبل مناسب به بازار عرضه کنیم وگرنه با این خوابی که برای مرغدار دیدن افق های تیره وتار برای اینده ما هست.
    کمی واقع بین باشید وشعار ندهید

    پاسخ...
  •  

    احمد گفت : ۹۳/۰۲/۰۶

    به نظر من باید دلالان موجود در کشور که سود کلان می برند را نابود کنیم. خب این کا آیا با یارانه یا کنترل قیمت حل میشود ؟ این کوته فکری است که بگوییم آری. ما باید بین تولید کننده و مصرف کننده رابطه تنگاتنگ را ایجاد کنیم . خب این کار چطور میشود؟ آیا به این اندیشیده ایم. آیا میشود یک ارگان مخصوص که با مرغداران قرارداد داشته و تولید و توزیع آن معلوم باشد و به صورت آماری قابل اندازه گیری باشد تا با این داده ها بشود اقدامات لازمه را پیشی گرفت . آیا ما باید منطق را کنار بگذاریم و همواره سطحی نگر

    پاسخ...
  •  

    مرغدار بی چاره گفت : ۹۳/۰۲/۰۹

    با سلام
    دان کیلویی 16000ريال و کارگر روزی 400000ريال و جوجه 170000ريال گازوئیل 2500ريال. قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده460000 ريال برای مرغدار هزینه بر میدارد آیا 430000 در مقابل لین همه هزینه انصافه

    پاسخ...
  •  

    مرتضی گفت : ۹۳/۰۲/۱۳

    به نظر من یکی از مشکلات مرغداران مصرف خانوار هست که با این همه تبلیغات منفی در مورد مرغ هورمونی که بین مردم شایع شده و فروشنده هایی که تابلوی مرغ بدون هورمون رو نصب میکنن مصرف رو از مرغ به بوقلمون گرایش داده در صورتی که تغذیه این دو پرنده فرق چندانی با هم ندارند ارگانها و دست اندرکاران باید تلاش کنندتاباتبلیغات رسانه ای این معضل رو برطرف کنندبه امید روزی که هر خانوار ایرانی یک وعده مرغ مصرف کنه

    پاسخ...
  •  

    پارسا حقگو گفت : ۹۳/۰۲/۲۰

    سلام زحمت میکشید نمیگذارید باواردات یا هر طرفندی که در استین دارید قیمت مرغ افزایش یابد کمی این لطف ومرحمتتون راشامل ذرت وسویا وسایر ملزومات مرغداریهای از اینجا رانده واز انجا مانده هم بنمایید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com