رشد ۶۶ درصدی ارزش صادرات تجهیزات مرغداری

رشد ۶۶ درصدی ارزش صادرات تجهیزات مرغداری
گرانی مرغ در روزهای گذشته موجب شد تا مسئولان البرز در جلسه ای با بحث و تبادل نظر، قیمت جدید مرغ گرم و منجمد در بازار را رسما اعلام و مراکز را ملزم به رعایت فروش با قیمت مصوب کنند.
گرانی مرغ در روزهای اخیر که صدای مردم را درآورد موجی از تفاسیر مختلف را به دنبال داشته است، گروهی می گویند که افزایش قیمت به دلیل کاهش تولید و عده ای دیگر می گویند این امر به دلیل ذخیره سازی در سردخانه ها است.
این امر تا بدان جا فکر مردم رابه خود مشغول کرده بود که در شبکه های مجازی مردم به عدم خرید این کالای خوراکی به منظور اعتراض به افزایش قیمت دعوت شدند دعوتی که در برخی گروه های شبکه های مجازی کارشناسان کشاورزی اقدام به توجیه مردم و ارائه نظرهای کارشناسی در این خصوص کرده بودند.
شاید اگر دقیق تر به دلایلی که برای افزایش قیمت مرغ مطرح می شود نگاه کنیم از جنبه ای درست باشد بر طبق گفته مسئولان دلیل گرانی اخیر مرغ هزینه های تمام شده بوده  و هرچند که از چند ماه گذشته برای تنظیم بازار ایام پایانی سال ذخیره سازی انجام شده است اما دلیل دوم عاملی بر افزایش قیمت نبوده است.
اگر به صورت آماری به البرز به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور بنگریم فعالیت حدود ۱۹۴ واحد تولیدی مرغ گوشتی به ظرفیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه، ۹۹ واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت هفت و نیم میلیون قطعه در هر دوره و ۲۸ واحد پرورش پولت به ظرفیت دو میلیون و ۳۳۰ هزار قطعه را شاهد خواهیم بود.
از سویی دیگر مرغداران البرز در ۱۳ واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۴۸۰ قطعه و و سه واحد مرغ مادر تخم گذار به ظرفیت ۱۰۴ قطعه مشغول به فعالیت هستند که مجموع فعالیت مرغداری های البرز در سال گذشته منجر به تولید ۳۴ هزار و ۷۰۰ گوشت سفید مرغ و ۹۵ هزار تن تخم مرغ شده است.
اما به طور قطع که گرانی قیمت مرغ به عنوان یک کالاهای گوشتی و مصرفی متناسب با ذائقه مردم نگرانی هایی را در پی داشته است و این امر موجب شد تا در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری در خصوص قیمت مرغ در استان البرز به عنوان یکی از محورهای اساسی جلسه مسئولان قرار گیرد.


نرخ جدید مرغ منجمد و گرم در استان البرز
امیر بهادر ولیخانی مدیرروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: بر پایه مصوبات جلسه تنظیم بازار ۱۲ اسفند ماه جاری در خصوص آخرین وضعیت قیمت مرغ  که با حضور نمایندگان تولیدکنندگان، سازمان میادین وتره بار ودستگاه های نظارتی ذیربط به دبیری سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد به منظور حمایت هر چه بیشتر از مصرف کنندگان قیمت مرغ منجمد با دوهزار و ۵۰۰ ریال کاهش با قیمت کیلویی ۵۴۰۰۰ ریال عرضه شود.
وی گفت: همچنین قیمت گوشت مرغ  گرم نیز ۷۲۵۰۰ ریال در غرفه میادین میوه وتره بار توزیع خواهد شد.

 
مشکلی در تامین و توزیع مرغ منجمد نداریم
همچنین کیوان حاجیان سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر عدم وجود مشکل در تامین و توزیع مرغ منجمد، اظهار داشت: تاکنون ۹۶ تن حواله توزیع مرغ در استان صادر شده است که توزیع آن با دریافت معرفی نامه از سوی سازمان صنعت و معدن و جهاد کشاورزی در بین واحدهای توزیع کننده انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه از تعداد حواله یاد شده ۶۷ تن توزیع شده است، گفت: علاوه بر توزیع مرغ بین مراکز توزیع و میادین میوه و تره بار آمادگی توزیع مرغ منجمد به سایر توزیع کنندگان و مباشران را داریم.
حاجیان تصریح کرد: ذخیره سازی ها برای ایام پایانی سال انجام شده است و از طریق بورس کالا نیز مرغ های ذخیره شده شرکت های تولیدی به فروش می رسد.
سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام استان البرز همچنین از توزیع نهاده های ذرت، جو و کنجاله سویا در استان خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن نهاده در بین مرغداران استان توزیع شده است.
وی در پایان سخنان خود به توزیع سبد کالا در بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره و اعلام کرد: توزیع این بسته های حمایتی از ابتدای آذر ماه جاری آغاز شده است و در مرحله اول ۸۴ و در مرحله دوم تا کنون ۷۰ تن مرغ رایگان در بین این قشر توزیع شده است.
 
نظرات شما
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۲/۱۳

    شما اگر واقعا قصد حمايت از مصرف كننده را داريد بهتر است جلوى دلال بازيهاى اين صنعت را بگيريد كه از ب بسمالله ان يعنى واردات نهاده ها تا بارگيرى مرغ يك عده دلال همه كاره اين صنعت شده اند و شما بهتر از همه اين را مى دانيد كه با حذف انها قيمت ارزان خواهد شد بنابراين بيخودى جو سازى براه نيندازيد ومشكل را درون خودتان پيدا كنيد

    پاسخ...
  •  

    محمدرضا خدائی الماس گفت : ۹۳/۱۲/۱۴

    این همه داد وفریاد صدای مردم نیست بلکه تریبون به دستان ودست به تحریران است مگر مردم عزیز کی ودر کدام محافل سخن از گرانی زده اند که شما ها این همه جنجال به پا می کنید .این قیمت واقعی مرغ سوژه دست نویسندگان وبعضی تضعیف کنندگان مسئولین شده است که وانمود کنند که دولت در اداره وتنظیم بازار ضعیف عمل کرده است در هیچ مواقع از مردم میهن پرست ما مایه نگذارید چون مردم این را درک کرده اند اگر بخواهند اقتصاد برپایه خود ساختگی وپایداری باشد باید متحمل بعضی از مشکلات باید باشند همچنانچه تولید کنندگان درک کردند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com