گوی داغ یارانه شیر و دندانی که صنایع لبنی برای افزایش قیمت تیز کرده‌اند

گوی داغ یارانه شیر و دندانی که صنایع لبنی برای افزایش قیمت تیز کرده‌اند
ارانه شیر در سال ۹۳ مانند گوی داغی بود که میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و حتی دامداران و صنایع لبنی جابه جا شد اما در نهایت این یارانه از جیب مصرف کنندگان و برنامه صادراتی شیرخشک، تامین شد.
یکی از پر چالش ترین موضوعات در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی نرخ فرآورده‌های لبنی و شیر خام است. چالش میان دامداران، صنایع لبنی و دولت در این سال تمامی نداشت به طوری یک بار قیمت شیر خام افزایش نیافت و دامداران را به درب وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی کشاند و یک بار صنایع لبنی افزایش قیمت خرید شیر خام را بدون افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی بر نتافتند و بدون مصوبه سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند. از طرفی دولت وارد میدان شد و دستور افزایش قیمت شیر خام  برای حمایت از دامداران را داد اما این مصوبه به دلیل نداشتن اهرم اجرایی روی زمین ماند.
این پایان کار نبود و دولت برای اینکه تصمیمات خود را عملی کرده و به عبارتی نرخ خرید شیر خام را افزایش دهد وارد بازار شد و با خرید تضمینی شیر خام با عاملیت تعاونی روستایی و اتحادیه مرکزی دامداران مبلغ خرید شیر خام را کمی بالا برد.
با وجود اینکه در طرح خرید تضمینی، شیر به قیمت بالاتری از دامداران خریداری می شد اما برخی دامداران ترجیح دادند که کماکان شیر خود را به کارخانه‌ها و به قیمت هر کیلو گرم 1250 تومان تحویل دهند زیرا بیم داشتند که مطالبات آنها دوباره در گیر پیچ و خم اداری شده و با تاخیر پرداخت شود یا  به جای پول به آنهاخوراک دام تحویل داده شود اما در هر حال بیش از 6 هزار تن شیر خام در قالب این طرح خریداری و 5 میلیارد تومان به حساب دامداران قبل از پایان سال با کمی تاخیر(چند ماه) واریز شد.
گوی داغ یارانه شیر
تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی شیر خام دامداران گرفت راه کاری کوتاه مدت برای افزایش بهای خرید شیر خام دامداران و کاهش هزینه‌های دولت در پرداخت یارانه به شیر بود. به طوری که دولت به جای پرداخت یارانه به دامداران برای  تولید یا مصرف کننده از طریق  عرضه شیرارزان قیمت راه سومی را برگزید.
برای تامین منابع مالی خرید تضمین شیر خام که رقم سنگینی به حساب می آید و در بودجه سال قبل و امسال ردیفی برای آن مشخص نشده، راهکار خشک کردن شیر خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی و صادارت آن مطرح است به طوری که بنا بر اعلام حسن رکنی معاون امور تولیدات امور دامی وزادت جهاد کشاورزی، 60 هزار تن شیر خشک از خرید تضمینی به دست آمده و آماده صادارت است .
یارانه  شیر به عنوان محصولی مهم در حفظ سلامت افراد تبدیل به گویی داغ شده که هر روز بین بخش‌های مختلف در حال دست به دست شدن است در مقطعی دامداران مجبور به فروش شیر خام خود به کمتر ازقیمت مصوب هستند، در مقطعی با افزایش قیمت شیر خام اجازه افزایش نرخ محصولات به کار خانه‎ها داده نمی‌شود، از طرفی به وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود که در راستای کمک به بهداشت عمومی در سال 94 بخشی از بودجه سلامت را به مصرف شیر اختصاص دهد که این اتفاق هم نمی‌افتد و وزارت جهاد کشاورزی نیز که یارانه جدیدی برای پرداخت مابه تفاوت نرخ شیر خام دامدارن ندارد به خرید تضمینی و تامین منابع از طریق صادرات شیر خشک روی می آورد.
دورخیز لبنیات برای گرانی در سال جدید
در این آشفته بازار شیر، هر بخش به دنبال پیدا کردن نمدی برای بافت کلاه خویش است. با ورود به سال 94 و افزایش دستمزد‌ها و هزینه‌های جاری ناشی از تورم، صنایع لبنی ساز خود را کوک کرده اند که افزایش قیمت فرآورده های لبنی در سال جدید قطعی است.  مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در این ارتباط می گوید: صنایع لبنی برای حفظ سلامت افراد تمایلی به افزایش قیمت محصولات خود در سال جدید ندارند اما از آنجا که هزینه‌های جدیدی به آنها تحمیل شده  بالارفتن قیمت لبنیات در سال 94 قطعی است.
محمد رضا اسماعیلی می افزاید: برای جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات در سال جاری، پیشنهاد کاهش هزینه‌های سر بار به صنایع از طریق حذف مالیات و ارزش افزوده به دولت داده شد، اما این طرح مورد موافقت قرار نگرفت.
لازم به ذکر است که دورخیز افزایش قیمت صنایع لبنی برای سال جدید در حالی انجام شده است که دو برند از تولید کننده گان به نام این صنعت قبل از پایان سال اقدام به افزایش قیمت محصولات کردند که با برخورد سازمان حمایت مجبور به کاهش دوباره قیمت‌ها خود شدند.
گفتنی است که با موافقت وزیر جهاد کشاورزی خرید تضمینی شیر خام در سال نو تا زمانی که نرخ هر کیلوگرم شیر خام در بازار مصرف به 1440 تومان برسد به عنوان یک ابزار کنترلی دنبال می شود.  تلاش برای تداوم تولید و تولید پایدار، فی نفسه امری شایسته است اما درطرح خرید تضمینی شیر خام جایگاهی برای مصرف کننده نهایی، یعنی مردم تعریف نشده و مصرف سرانه کم، 70 کیلویی شیر کشور در خطرِ کاهشِ مجدد است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com