در سال 94 "دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی" برای صنعت طیور کشور چه کرد؟

در سال 94
دفتر طیور معاونت اموردام وزارت جهاد کشاورزی از اصلی ترین متولیان صنعت طیور کشور می باشد که وظایف متعددی همچون حمایت از توسعه سرمایه گذاری، ساماندهی، ایجاد تعامل با واحدهای مرتبط، تهیه و تدوین سیاست ها، کمک به تقویت ساختار تشکل ها، نظارت بر حسن اجرای پروژه های مصوب، محاسبه هزینه تمام شده و پیشنهاد برنامه های تنظیم بازار و همچنین شرکت در جلسات و سمینارها و گردهمائی های مرتبط با صنعت طیور و... را بر عهده دارد.
با توجه به شرایط بحرانی صنعت مرغداری در سال 94 این دفتر سعی نمود تا با برگزاری و حضور در جلسات و نشست های متعدد با اتحادیه ها و تولیدکنندگان به اجرای بهتر وظایف تعریف شده خود بپردازد. هر چند این اقدامات نشان دهنده توجه بیشتر مسئولین دولت جدید به صنعت طیور نسبت به دولت گذشته است، اما در مجموع وضعیت صنعت طی امسال و سال گذشته نشان می دهد این سعی کافی نبوده است و نیازمند عزم جدید تری از سوی مسئولین ذیربط است.
به گزارش ITPNews، مهندس حبیب امینی اسفیدواجانی – مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی – در نشست خود با نماینده های تولیدکنندگان در روزهای پایانی سال در محل اتحادیه سراسری در خصوص اقدامات این دفتر برای حل مشکلات اصلی صنعت اظهار داشت: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان به دلیل زیانی که در دو سال گذشته دیده اند بدهی های انباشته بانکی دارند که این امر به عنوان مهمترین مسئله تولیدکنندگان مطرح است، در این راستا معاونت امور دام تصمیم دارد که جلسه ای را با نمایندگان بانک ها و تولیدکنندگان داشته و راهی را برای حل این مشکل بیابد.
وی ادامه داد: وزارت جهاد معتقد است که با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در این صنعت انجام شده است باید از تمام امکانات و ظرفیت ها به خوبی استفاده شود اما با توجه به شرایط موجود نیازمند یک مدیریت مناسب برای تولید هستیم بنابراین بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی این مدیریت به اتحادیه سراسری و مرغداران گوشتی و اتحادیه مرغداران میهن واگذار شد و تمام ابزارهای آن نیز در اختیار آنان قرار گرفت.
امینی افزود:  با وجود اینکه طبق قانون صدور و تمدید پروانه ها بر عهده نظام مهندسی کشاورزی می باشد، معاونت امور دام با هدف واگذاری امور به صاحبان صنف اقدام به فراهم نمودن زمینه های لازم برای به کارگیری اتحادیه ها در روند صدور و تمدید پروانه ها نموده است تا از این پس بدون تائید اتحادیه های استانی هیچ پروانه ای صادر یا تمدید نگردد.
وی گفت: یکی از دغدغه های مرغداران تعیین قیمت منطقی مرغ و تخم مرغ می باشد که در حال حاضر تولیدکنندگان در آن دخالتی ندارند، به همین دلیل ساماندهی کشتارکن ها در دستور کار قرار گرفته است که هم اکنون نیز در استان خراسان رضوی به عنوان پایلوت در حال انجام می باشد.
امینی  با اشاره به انتقاداتی که در خصوص وضعیت قیمت گذاری در میدان بهمن مطرح می باشد، بیان داشت: در خصوص وضعیت میدان بهمن تمهیداتی با کمک تولیدکنندگان، کشتارکن ها و انجمن صنفی کشتارگاه ها اندیشیده شده است که بر طبق آن تولیدکنندگان توانمند می توانند قراردادهای 6 ماه تا ا ساله برای ارسال بار خود با قیمت توافقی به این میدان ببندند.{tor_sutitle}واحدهای مرغ مادری که به واحدهای غیر مجاز جوجه بفرشند یا بالاتر از مجوزهای صادر شده جوجه تحویل دهند برخوردهای انظباطی خواهد شد{/tor_sutitle}
وی ادامه داد: همچنین زیر ساخت های لازم برای افزایش تعداد میادین، که مورد تائید معاونت امور دام باشد، فراهم شده است تا میدان بهمن انحصار عرضه  مرغ را نداشته باشد و بر همین اساس میدان پیروزی و مجتمع تهران پارس به عنوان بارانداز تاثیر گذار در قیمت مرغ آماده شده است.
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابر دستور آقای دکتر رکنی - معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی - واگذاری غرفه ها در میادین عرضه به اتحادیه ها و زنجیره های تولید، جز سیاست های اصلی این دفتر می باشد تا تولیدکنندگان در تعیین قیمت موثر باشند.
امینی اظهار داشت: در فرصت کوتاهی سعی شد که با همکاری تمام متولیان صنعت "سندیکای تعیین قیمت" تشکیل شود تا هر شب قیمت های پیشنهادی مشخص و اعلام گردد، به این ترتیب تا حدی از دخالت دلالان جلوگیری شده است و قیمت در استان ها تقریبا یکسان می باشد.
وی یادآورشد: یکی از خواسته های تولیدکنندگان تعیین سقف و کف قیمت برای مرغ و تخم مرغ می باشد که حدود آن توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده  و در صورت نیاز جلسه ای با تولیدکنندگان برای تائید نهایی قیمت و اعلام نظر برگزار خواهد شد.
این مسئول، فعالیت واحدهای غیرمجاز منشاء بسیاری مشکلات برای صنعت دانست و گفت: با توجه به اینکه فعالیت واحدهای غیرمجاز مشکلات بسیاری را برای صنعت به وجود آورده است دفترطیور وزارت جهادکشاورزی برای شناسایی این واحدها، کشور را به 6 منطقه تقسیم و ترتیبی اتخاذ نمود تا در هر منطقه جلساتی با حضور 5 تا 6 معاونت امور دام تشکیل شود، در این جلسات واحدهای غیر مجاز شناسایی و ساماندهی شده و در صورت لزوم با دستور قضایی پلمپ شوند، همچنین با واحدهای دارای پروانه که خارج از ظرفیت جوجه ریزی انجام می دهند برخورد گردد.
به گفته وی؛ بر اساس دستورالعملی که در حضور مسئولان اتحادیه سراسری و انجمن صنفی جوجه یکروزه تهیه و تنظیم شده است، واحدهای مرغ مادری که به واحدهای غیر مجاز جوجه بفرشند یا بالاتر از مجوزهای صادر شده جوجه تحویل دهند برخوردهای انظباطی خواهد شد.
امینی اظهار داشت: در سال های گذشته صنعت طیور کشور با مشکل اتحصار در دان و خوراک مواجه بود که با کمک وزارت جهاد کشاورزی شرایط برای حضور تعداد بیشتری از افراد در این عرصه فراهم و انحصار شکسته شد به شکلی که اکنون شاهد آن هستیم که قیمت ها متعادلتر شده است.
وی بیان داشت: برای اصلاح ساختار جزیره ای و از هم گسیخته صنعت طیور کشور اجرای طرح "تولید در قالب زنجیره ها" مورد تائید و پیگیری معاونت امور دام و دفتر طیور می باشد و در عملیاتی نمودن این طرح اتحادیه ها و تعاونی ها می توانند به ایجاد زنجیره های تولید با محوریت تولیدکنندگان عضو بپردازند و با انتقال نواقص و معایب طرح به اصلاح آن کمک نمایند.
امینی اعلام داشت: از مسائل مهمی که همواره مورد نظر وزارت جهادکشاورزی بوده است توسعه و پایداری صادرات مرغ و تخم مرغ می باشد که برای این امر پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت صادرات به بخش غیردولتی برای ایجاد امکان رقابت قیمت در بازارهای جهانی داده شده است و قرار بر این است که اعتبار این صندوق از طریق درصدی از صادرات تامین شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برای اصلاح ساختار صنعت طیور کشور باید مدیریت از سرشاخه ها شروع شود به واحدهای مرغ مادر دستور داده شده تا گله های بالای 60 هفته را حذف نمایند و هر واحدی که تخلف نماید به ازای هر یک هفته 1 ماه مجوز جوجه ریزی آن دیرتر صادر خواهد شد.
این مسئول بیان داشت: برای تجهیز کشتارگاه ها به خط 2 و 1 تسهیلات ارزی در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است، صاحبن این صنایع می توانند با مراجعه به دفتر طیور تقاضای خود را ارائه دهند و در کمترین زمان نتیجه بگیرند.
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که از سوی مرغدارن مطرح می شود تعیین فاصله جوجه ریزی است که تاثیر بسازی در کنترل تولید دارد در همین راستا دفتر طیور مدیریت این امر را در اختیار اتحادیه استان ها قرار داده است تا با توجه به شرایط استان خود برای آن برنامه ریزی انجام نمایند.
امینی با بیان اینکه اعتراضاتی در خصوص عملکرد شرکت پشتیبانی وجود دارد بیان داشت: در خصوص قراردادهای شرکت پشتیبانی اعتراضاتی وجود دارد که باید گفت قبل از ابلاغ دستورالعمل این قرارداده ها مطالعات و جلساتی را با اتحادیه ها انجام شده و سپس اجرا گردید است.
به گفته امینی دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهادات کارشناسی تولیدکنندگان و فعالان صنعت در جهت بهبود اوضاع استقبال می نماید و به تولیدکنندگان اطمینان داد که این دفتر پیگری خواست آنها خواهد بود.
 
نظرات شما
  •  

    محمد رضایی گفت : ۹۴/۱۲/۲۷

    مسبب اصلی وضعیت نامطلوب صنعت مرغداری ایران وزارت جهاد کشاورزی است که با صدور مجوزهای مرغداری که غیرکارشناسی بوده است این شرایط را ایجاد نموده است.متاسفانه چون اکثریت روسای تعاونیها، اتحادیها و انجمنهای مرتبط با صنعت مرغداری از جنبه شغلی در حال حاضر یا پس از اتمام دوره ریاست خودشان ،نیاز به حمایت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی دارند،اشاره ای به این موضوع نمی کنند.
    واگذاری امور، مانند واگذاری سرپرستی هزاران فرد معلول و سرطانی به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی می باشد

    پاسخ...
  •  

    محمد مرغدار گفت : ۹۴/۱۲/۲۷

    اگر می خواهید مملکت و در سطح کوچکتر صنعت مرغداری درست بشه، باید مسئولینی که مجوزهای بدون کارشناسی را صادر کردند، محاکمه و در خیابان ها به عنوان خائنین به اقصاد کشور رسوا و تحقیر شوند و خسارت های وارده از آنان گرفته شود تا دیگر کسی جرات هر کار بدون کارشناسی را در مخیله خود نپروراند، در غیر اینصورت ما هم در خیانت آنها شریک هستیم و لیاقت مان بیش از نیست و نابودی در انتظار همه مان خواهد بود مگر اندکی بسیار کمی از افراد زالو و کثافت که خون مردم را می مکند

    پاسخ...
  •  

    ترکاشوند گفت : ۹۴/۱۲/۲۷

    جهاد کشاورزی اگر لطف کنه هيچ نظری در رابطه با مرغداری و صنعت طیور نده خیلی بیشتر میتونه کمک کنه تا با استفاده از یه عده آدم بیسواد بعنوان کارشناس داغ مرغدار رو تازه کنه

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار گفت : ۹۴/۱۲/۲۹

    سلام.اصلا خود صنعت دچار سرطان شده است. ریشه های این سرطان هم وزارت جهاد کشاورزی است.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار ساروی گفت : ۹۵/۰۱/۰۷

    واقعا ً جای تاسف دارد که وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی با این همه نیرو نمی تونه وضعیت صنعت طیور کشور راسامان دهد .فقط طی این چند سال نظاره گر ورشتگی مرغدارن بوده است.

    پاسخ...
  •  

    حسین ایزدیار اتحادیه مرغداری ساری گفت : ۹۵/۰۱/۰۷

    با سلام همانطور یکه میدانیم مشکل صنعت طیور نابسامانی تولید بوده که تا الان در اختیار جهاد کشاورزی بوده مثل برنامه 80 روز دوره پرورش ویا جوجه ریزی کمتر از ظرفیت بدون در نظر گرفتن وزن کشتار و برخورد عملی با کشتار کنندگان هر روز شاهد بحرانی تر شدن این صنعت هستیم پیشنهاد میشوداختیاراین صنعت را به خود تشکلهای سراسری واگذار نموده تا با مکانیزم موجود و متعادل نمودن عرضه و تقاضا وبالانس نمودن وزن کشتار براساس جوجه های تولیدشده در ماه قبل براساس مصرف هر ماه هرچه زودترازخسارت وارده در این صنعت جلوگیری شود

    پاسخ...
  •  

    داد مرغان گفت : ۹۵/۰۱/۰۸

    دامپزشکی کشور مقصر است چون سامانه در اختیارش است و کنترل بر تولید و کیفیت و کشتار خیابانب وغیر مجاز ندارد خصوصا استانهای ایلام وکرمانشاه ؛ حاشیه واطراف شهر ها شده قتل گاه|؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    رضا گفت : ۹۵/۰۱/۰۸

    تا زمانی که پشتیبانی امور دام فرایند خرید رو اصلاح نکنه و نظارتی بر کشتارگاه ها نباشه وضعیت همینه که می بینیم

    پاسخ...
  •  

    سيد مجيد نعيمي گفت : ۹۵/۰۱/۱۲

    پيدا كردن واحدهاي غيرمجاز كار بسيار راحتي هست مگه نميشه جوجه فروشها به كسايي كه مجوز ندارند جوجه نفروشه پس مطمئن باشيد كنترل جوجه ريزي كار سختي نيست نميخواهند كنترل كنند.

    پاسخ...
  •  

    جواد گفت : ۹۷/۰۴/۲۷

    با سلام نظر به مراتب معنونه ونظرات عزیزان مرغدار ،بنده باعرایضی کوتاه معظلات این پدیده را به قیدنظر شخصی ایفاد می نمایم.
    با توجه به رویه نابسامان این صنعت ومتضرر شدن تولید کنندگان در عرصه صنعت مرغداری دلایلی که مبهم می باشد باید احراز شود، ۱- با گران شدن مرغ که مقطعی بوده (علت کاهش زمینه مرغ در بازار به مدت محدود ،واتفاقی بودن امر)همزمان قیمت دان،جوجه، دارو وغیره سر به فلک میکشند،وبا کاهش قیمت مرغ (فوت زمان اتفاقی ،عرضه مرغ به بازار توسط تولید کنندگان) ولی همچنان قیمت جوجه ودان بصورت صعودی به روال خود ادامه میدهد،این امرباعث متضرر شدن ریشه ای پرورش دهنده است.
    ۲-تولید کننده که اکثریت به بانک بدهکارند وتمامی مال واموالشان در رهن بانک قرار گرفته چارهای جز مداومت به امر تولید ندارند چون به احتمال اینکه دوره بعدی شاید موفق شوند مثل اینست که متهم اعدامی تا پای دار اعتقاد به عفو از جانب اولیای دم را دارد واین در صورتی است که کارهای اساسی در مورد رضایت انجام شده ومیسر واقع نشده ودقیقا امر تولید مرغ نیز به این مصداق است.
    ۳- زمان صعود قیمت مرغ با زمان کاهش قیمت مرغ وقیمت دان وجوجه غیر متناسب ومنفی زا است واز دلایل بارز متضرر شدن مرغداران می باشد.
    نتیجه- در راه رسیدن به هدف مطلوب باید نکات زیر رعایت شود در غیر این صورت این صنعت روز به روز جای خودرا به واردات مرغ از کشورهای اجنبی خواهد داد.
    راه حل-در کلیه شهرستانها ی مر کز استان باید کانونی بنام کانون عرضه مرغ به کسبه ها تشکیل گردد، اعضای تشکیل دهنده این کانون نمایندگان اتحادیه مرغداران شهرهای آن استن می باشد.
    -سرمایه این کانون باید برای خرید مرغ از مرغداران توسط خود تولید کنندگان وبا تسهیلات بانکی کم سود صورت بگیرد وسود حاصله این کانون متوجه تولید کننگان باشد یعنی تولی کننده هم تولید می کند وهم بدون واسطه می فروشد .
    -کانون باید قانونی با حمایت قوه قضائیه مقرر دارد که دست کلیه کشتار کنندگان قطع ومصوبه ای صادر نماید که کشتار گاه باید فقط به کانون کار کند.
    -کانون باید مصوبه ای نیز صادر نماید کلیه پرکرش دهندگان ملزم به تحویل مرغ پرورش شده خود به کانون باشند.
    - کانون باید لیست کلیه مرغ فروشان را توسط اتحادیه مرغداران تهیه ونسبت به توزیع مصرف روزانه آنان توسط اتحادیه اقدام نماید.
    - در آمد حاصل از این مکانیسم باید در ارائه خدمات رسانی به مرغداران۱-تهیه دان مصرفی۲-تهیه جوجه ۳-تهیه کلیه مصارف در دوره پرورش اعم از دارو وغیره،باشد.
    -کانون باید منع ورود مرغ از خارج رااز تعهدات وزارت جهاددرسرلوحه خدمات خود قرار دهد.
    با توجه به اینکه این سیستم توسط بنده طراحی گردیده واشاره به مطالب در قالب ایمیل ممکن نیست در صورت تمایل به ایجاد چنین سیستمی بنده افتخار همراهی با عزیزان مرغدار ومسئولین خواهم داشت واین سیستم در حقیقت یک سیستم خود کفا ئی در صنعت مرغداری می باشد ونیازی به هیچ ارگانی هم ندارد وتشکل این سیستم خود مرغداران خواهند بود وقیمت از روز پرورش با قیمت فروش در روز آخر کاملا مشخص خواهد بود ودراین سیستم مرغدار می داند که اگر تلفات و پله نداشته باشد ،بهترین سود دوره پرکرش خود را خواهد برد.
    با تقدیم احترام -جواد ذاکر مرغدار( سابقه ۱۵ سال)

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com