دامداران تاوان لجبازی صنایع لبنی را می دهند / دامداران را دریابید

دامداران تاوان لجبازی صنایع لبنی را می دهند / دامداران را دریابید
چند سالی می شود که  هزینه های سرسام آور و سختی تولید در میان تاریکی تونل بی مهری مسئولان امان دامداران را بریده است بطوریکه که شکایت از شرایط موجود برایشان به یک اصل تبدیل شده است.
این امر در حالی است که خرید تضمینی شیر از سوی سازمان تعاون روستایی تا حدی مرهمی بر دل دامداران بوده است که با توقف یکباره آن بازهم روزگار برای دامداران سخت ترشده است.
البته داستان بی مهری به دامداران تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که از تیرماه سال 93  با وجود اعطای مجوز افزایش قیمت شیرخام با نرخ مصوب 1440 تومان از سوی دولت، صنایع لبنی به بهانه پایین بودن قدرت خرید مردم حاضر به اجرای این مصوبه نشدند .
با این وجود چه بر سر دامداران خواهد آمد؟ علیرضا عزیز اللهی مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  برخی استان ها همچون اصفهان و تهران که  قطب تولید شیرخام هستند با توقف طرح خرید تضمینی در حال حاضر هر کیلو شیرخام را بین150الی 250 تومان کمتر از نرخ مصوب دولت به فروش می رسانند که این کاهش قیمت با متوقف شدن طرح خرید تضمینی باز هم دامداران مجبور به فروش می رسانند.
وی در ادامه یاد آور شد:  آخرین یارانه پرداختی دولت به دامداران مربوط به سه ماهه اول سال 93 است که طی یک سال و نیم گذشته یک ریال به دامداران یارانه ای پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه دامداران با شرایط موجود قادر به ادامه فعالیت خود نیستند اظهار داشت:  اگر کارخانه های صنایع لبنی قیمت ها را اصلاح نکنند و حمایت از سوی دولت صورت نگیرد در نهایت دامداران مجبور به کاهش تولید شیر خام هستند  چرا که ادامه فعالیتشان با روند تولید فعلی برای آنها مقرون به صرفه نیست.
حسین صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی چندی پیش در خصوص اینکه خرید تضمینی یک راه فرعی است به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفته بود:  براساس تصمیم سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کارخانه های لبنی ملزم به خرید شیر خام به نرخ 1440 تومان از دامداران هستند که امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد اما اگر مشابه دوره های قبل با مقاومت صنایع لبنی در افزایش قیمت ها روبه رو شویم ممکن است به سبب حمایت از دامداران خرید تضمینی شیر خام  مجددا آغاز شود.
وی افزود: فضای کالاهای کشاورزی در بازار نباید به نقطه ای برسد که مشمول خرید تضمینی شود زیرا قاعدتا در شرایط مطلوب باید کل کالاهای تولیدی و کشاورزی جذب بازار صنعت، صاردات و مصرف شود اما در نهایت اگر نظام تولید و تجارت با نقصان مواجه شود خرید تضمینی به عنوان آخرین راه حمایت از کشاورزان انتخاب می شود.
در این راستا محمد رضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی کشور درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به محدودیت قدرت اقتصادی مردم، افزایش قیمت شیر خام شدنی نیست و به همین خاطرلازم است تحریکی در بازار صورت گیرد تا مشکلات دامداران و کارخانجات مرتفع گردد.
وی با اشاره به مشکلات صنایع لبنی گفت: در حال حاضر مشکلات کارخانه ها بیش از دامداران است به طوریکه این مشکلات کمر تولیدکنندگان را خم کرده و آسیب های جدی به این صنعت وارد کرده و حال لازم است مسئولان تمهیداتی برای افزایش تقاضا در بازار به کار گیرند زیرا با افزایش تقاضا  مشکلات این زنجیره تولیدی از ابتدا تا انتها برطرف خواهد شد.
اسماعیلی در خصوص اجرای مجدد طرح خرید تضمینی بیان کرد: با توجه به اینکه خرید تضمینی در مقابل تولید 8.5 میلیون تنی شیر خام بسیار ناچیز است باید تمهیدات دیگری برای صنعت لبنیات به عنوان یکی از محصولات استراتژیک که سهم 35 درصدی سفره های مردم را دارند به کار گرفته شود.
وعده وعیدهای افزایش قیمت ها با مقاومت صنایع لبنی انگار تمامی ندارد و حال باید گفت که با توقف خرید تضمینی شیر خام حداقل دلخوشی هم از دامداران دریغ شده و در این بین لازم است که مسئولان مربوطه با تمهیدات بکری کارخانه ها و دامداران را از سردرگمی تولید و بلاتکلیفی نجات دهند تا چراغ این صنعت استراتژیک خاموش نشود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com