دامداران گلستانی ، چشم انتظار وعده ها

دامداران گلستانی ، چشم انتظار وعده ها
در حالی که چند روزی بیشتر به شب عید نمانده است و دولت مصوبه ای برای پرداخت ما به التفاوت قیمت شیر به دامداران را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، دامداران گلستانی در انتظار و چشم به راه تحقق این حق قانونی خود هستند.
در حالی که کارخانه ها و واحدهای تولیدی استان گلستان پیش از این ابلاغیه شیر را به قیمت 11 هزار و یک صد ریال از دامداران خریداری می کردند، دولت مصوبه ای را ابلاغ کرد که بر مبنای آن قیمت پایه شیر 13 هزار ریال تعیین شد که از محل منابع یارانه حامل های انرژی ردیف (19-520000) قانون بودجه سال 1392 کل کشور از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارخانه ها و واحدهای تولیدی داده شود.
در این ابلاغیه که به امضاء اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مورخ 9/10/1392 به شماره 158144/ت49924ه رسیده، آمده است: هیات وزیران در جلسه مورخ 27/9/1392 بنا به پیشنهاد شماه 191683/60 مورخ 2/9/1392 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است به منظور تثبیت قیمت محصولات لبنی تا پایان سال 1392، نسبت به محاسبه و پرداخت مابه التفاوت قیمت تمام شده شیر خام تحویلی به کارخانه های صنایع لبنی از مبلغ یازده هزار و یکصد ریال تا مبلغ سیزده هزار ریال در سقف مبلغ سه هزار میلیارد ریال اقدام کند.
پس از این تصمیم بنا شد تا 50 درصد آن برای سال جاری تامین و این مبلغ براساس شیر تحویلی در ماه های آذر، دی و بهمن به صورت یکجا و ماه اسفند به صورت هفتگی به دامداران پرداخت شود.
رونوشت این نامه همچنین به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رییس جمهور، دفتر رییس قوه قضائیه، دفتر معاون اول رییس جمهور، دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، معاونت حقوقی رییس جمهور، معاونت امور مجلس رییس جمهور، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، اداره کل قوانین و مقررات کشور، اداره کل حقوقی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دفتر هیات دولت ارسال شد.
براساس این گزارش، دامداران در سراسر کشور و در استان گلستان اکنون در انتظار هستند تا یارانه ‎ای که ماه‎ ها است از دریافت آن محروم شده‎ اند را پس از مصوبه دولت دریافت کنند، اما تا به امروز این موضوع محقق نشده است.
قبل از انتخابات رییس جمهور در سال جاری دامداران به ازای هر لیتر شیر خام تحویلی به کارخانجات لبنی با سقف 11 هزار و یکصد ریال دریافت می‎ کردند و در مقابل خریدی که انجام می ‎شد شرکت پشتیبانی علوفه کشور نهاده ‎های دامی که شامل جو، ذرت، سویا و سبوس بود را به دامداران تحویل می‎ داد و نرخی که برای این نهاده‎ ها تعیین می ‎شد به نرخ ارز مرجع بوده است.
زمانی که دولت اعلام کرد که برای تامین نهاده ‎های دامی ارز مرجع اختصاص نمی‎ دهد و باید با ارز مبادله‎ ای این نهاده ‎ها تهیه شود، دولت نیز تا پایان خرداد ماه سال جاری مطالبات دامداران که بخشی از آن نهاده ‎های دامی بود را به دامدار تحویل داد و از تیر ماه سال جاری نهاده‎ ها را به دامداران تحویل نداد که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.
پس از مصوبه هیات دولت و تعیین ساز و کار اجرایی مناسب برای اجرای آن وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اجرای مصوبه فوق را به تمامی استان ‎ها ابلاغ کرد.
1- بر اساس این ابلاغ پرداخت ماوالتفاوت قیمت تمام شده شیر خام تحویلی به کارخانجات لبنی از مبلغ 11 هزار و 100 ریال در هر کیلوگرم تا مبلغ 13 هزار ریال در سقف اعتبار تخصیصی به استان ها توسط دفتر برنامه‎ ریزی، تامین و توزیع و تنظیم بازار صورت گیرد.
در این ابلاغ تاکید شده که ارقام اضافه پرداختی کارخانه‎ ها ناشی از مازاد چربی 2/3 درصد مشمول محاسبه یارانه نمی‎ شود.
2- در ادامه این ابلاغ آمده است با توجه به اهمیت دقت در توزیع یارانه و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی ضمن کنترل روند خرید شیر خام توسط کارخانجات لبنی استان طی پنج ماه گذشته و اخذ قرارداد تایید شده خرید شیر خام از دامداران که در آن مشخصات و نشانی کامل دامدار قید شده باشد، گزارش مالی ارایه شده به سازمان امور مالیاتی در خصوص عملکرد واحد و همچنین صورت‎ های مالی، گزارش خرید روزانه خرید شیر خام و تمامی اسناد پرداختی به دامداران، مبالغ پرداختی برای خرید شیر خام احصا گردد، بدیهی است مسئولیت بررسی و صحت اطلاعات و آمار مذکور بر عهده آن سازمان (سازمان صنعت، معدن و تجارت استان) است.
پرداخت مابه ‎التفاوت خرید شیر خام به کارخانجات از مبلغ پایه 11 هزار و 100 ریال تا مبلغ سند پرداختی به دامداران طرف قرارداد به صورت علی‎ الحساب و ماهیانه و طبق اطلاعات احصا شده در بند (2) صورت گیرد و گزارش ماهیانه پرداخت برای معاونت توسعه مدیریت و منابع امور استان ‎های وزارت متبوع و همچنین معاونت توسعه بازرگانی داخلی ارسال گردد، ضمنا تسویه حساب نهایی با کارخانجات لبنی مشمول در پایان سال 1392 انجام می ‎گیرد.
در بند پایانی این ابلاغ هم تاکید شده که کارخانجات لبنی موظفند ضمن تولید 78 قلم کالای دارای قیمت مصوب و تثبیت قسمت محصولات لبنی در سقف قیمت‎ های توافق شده تا پایان سال 1392، در صورت افزایش قیمت برخی محصولات، به سرعت نسبت به تعدیل قیمت‎ های افزایش یافته اقدام کنند، بدیهی است پرداخت مابه ‎التفاوت خرید شیر خام به کارخانجات لبنی منوط به رعایت قیمت‎ های توافق شده فوق‎ الذکر بوده و نظارت و کنترل لازم بر این امر به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.
پس از ابلاغ فوق، نامه تخصیص یارانه شیر بر اساس میزان جذب شیر توسط واحد‎های صنعتی در هر استان در سال 1392 تعیین و بر اساس سلسله مراتب اداری در نهایت به استان‎ ها اعلام شد.
البته بر اساس نامه شماره 250169 مورخ 21 بهمن‎ ماه سال جاری دفتر برنامه‎ریزی و تامین و توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان اعتبار مصوب (سه هزار میلیارد ریال از محل منابع یارانه حامل‎ های انرژی قانون بودجه سال 1392) به 50 درصد کاهش و مبلغ 1500 میلیارد ریال به صورت علی‎ الحساب به سازمان ‎های صنعت، معدن و تجارت استان‎ ها ابلاغ شد.
در نهایت در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور العمل اجرای مصوبه دولت را برای اجرا به استان ‎ها ابلاغ کرد و این ابلاغ در جلسه هدفمندی یارانه شیر استان گلستان مورد بررسی قرار گرفت.
بنا بر گفته برخی مسئولان استانی این ابلاغ پس از بررسی‎ نکات ارسال شده از استان‎ ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه ‎های مربوطه برای اجرای نهایی به صورت شفاف در 5 بند به استان ‎ها ابلاغ شد.
در این دستورالعمل آمده است که کارخانجات موظفند شیر خام خریداری شده را با مشخصات متعارف و با بار میکروبی 100 هزار و 3/2 درصد چربی درب کارخانه از ابتدای آذر ماه سال جاری را به ازای هر کیلو 13 هزار ریال محاسبه و به دامدار پرداخت کند.
مبنای محاسبه و پرداخت مابه ‎التفاوت، صورت مجلس خرید شیر خام که به امضای دامدار (فروشنده) و کارخانه (خریدار) و معاونان بازرگانی داخلی سازمان و امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان است.
در بند دیگری از این دستورالعمل تاکید شده که در مقابل کارخانجات موظفند قیمت‎ های مصوب تیر ماه 1392 کارگروه کنترل بازار را همچنان در عرصه محصولات خود برای تثبیت قیمت ‎ها رعایت کنند و نظارت لازم بر انجام دقیق آن را داشته باشند.
در بند چهارم این دستورالعمل آمده است که سازمان ‎های استانی موظفند (سازمان صنعت، معدن و تجارت در تمامی استان‎ ها) مابه ‎التفاوت شیر تحویلی سه ماه قبل را برای پرداخت به دامداران بلافاصله به کارخانجات پرداخت کنند و پرداخت‎ های بعدی را به صورت هفتگی گزارش دهند و در خصوص رعایت قیمت‎های مصوب نیز نظارت لازم را انجام دهند.
به عبارتی باید یک هزار و 900 ریال یارانه به ازای هر کیلو شیر خام تحویلی به کارخانجات صنایع لبنی، به دامداران پرداخت ‎شود.
تعدادی از دامداران و تولید کنندگان شیر خام در استان گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا بر این نکته تاکید داشتند که به دلیل آنکه بیش از پنج ماه است نهاده‎ های دامی را دریافت نکرده ‎اند و به دلیل قیمت بالای این نهاده ‎ها هم اکنون با مشکل مواجه شده‎ و بسیاری از واحدهای تولیدی و دامداری هم اکنون در آستانه ورشکستگی هستند.
یکی از دامداران صنعتی استان گلستان که یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی دامداری را در استان گلستان دارد در این گفت‎ و ‎گو تاکید کرد که چند ماهی است که به اصطلاح عامیانه از جیب می‎ خورد و اکثرا در انتظار حق طبیعی خود هستند و متاسفانه مسئولان طوری به این موضوع می‎ پردازند که در ظاهر می‎ خواهند کمکی را به دامدار انجام دهند در حالی که این حق طبیعی دامداران و به نوعی حق‎ الناس است که باید هرچه زودتر پرداخت شود.
در این حال رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بر این موضوع تاکید داشت که سهم استان گلستان از این یارانه که در مجموع 55 میلیارد ریال است به حساب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان واریز شده و طی روزهای آینده در هفته جاری پس از تهیه لیست و فرم‎ های لازم برای توزیع عادلانه و بدون مشکل به کارخانجات لبنی مرحله پرداخت در کمترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.
ˈیدالله وفاییˈ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد : یکی از مشکلات موجود این است که برخی از دامداران قسمتی از شیر خام خود را به استان ‎های دیگر تحویل داده‎ اند که باید این موضوع با دقت بررسی شود و استان گلستان نمی‎تواند به ازای شیر خامی که دامدار به استان دیگر تحویل داده را به دامدار تخصیص دهد.
نکته قابل تامل این است که با توجه به اینکه این یارانه به کارخانه تحویل داده می‎ شود و کارخانه موظف است این میزان یارانه را به ازای شیر خریداری شده بر اساس اسناد مالی که موجود دارد به دامدار تحویل دهد، نباید در این حوزه مشکلی وجود داشته باشد و بر اساس منطق به ازای هر کیلو شیری که هر دامدار به کارخانه لبنی در هر استان تحویل داده باشد از کارخانه مربوطه به ازای هر لیتر شیر خام تحویلی مبلغ یک هزار و 900 ریال یارانه را دریافت می‎ کند.
یاد اور می شود با توجه به اینکه در دستورالعمل اجرایی تاکید شده که تا پایان سال باید این تسویه حساب انجام شود تسریع پرداخت این یارانه یک ضرورت است؛ از طرف دیگر با توجه به نزدیکی به ایام پایان سال در صورت عدم پرداخت یارانه، دامداران با مشکلات بسیار شدیدی روبرو خواهند شد .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com