چرا قیمت گوشت افزایش پیدا کرد

چرا قیمت گوشت افزایش پیدا کرد
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران معتقد است، بر خلاف شایعات ما با کمبود دام زنده در کشور روبرو نیستیم اما تقاضا در این روزها روند افزایشی داشته و دلالان با سوء استفاده از شرایط موجود؛ قیمت گوشت را بالابرده اند تا حاشیه سود خود را بیشتر کنند.
محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت در یکی دوماهه اخیر گفت: استفاده از دام زنده در ماه های پر مصرف موجب شده تا سیستم دلالی در عرضه گوشت قرمز رونق بیشتری بگیرد،؛ در میانگین سه سال گذشته تنها هزار تومان به قیمت دام زنده اضافه شده و هم اکنون هرکیلو گوشت دام زنده 12 هزار تومان است که در ماه گذشته 11 هزار و 800 تومان بوده، عرضه انبوه در طی این ماه ها روند افزایشی اش با کندی مواجه شده که ممکن است یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، همین باشد.
او تاکید کرد: ما در جهت حمایت از تولید داخل، تعرفه قیمت گوشت قرمز را بالا بردیم اما این روند افزایشی را تایید نمی کنیم، بیشترین میزان گوشت قرمز در بازار گوشت گوساله است و تنها 40 درصد مابقی گوشت در بازار، گوشت گوسفندی است، هر کیلو گوشت گوسفندی 34 هزار تومان است و ممکن است در تهران، بسته به منطقه محل عرضه، قیمتها بیشتر از این باشد.
او تصریح کرد: وزارت جهاد باید بازار را تنظیم کند و در حقیقت ابزارها در دست این وزارتخانه است، اما ابزار برخورد در دست ما نیست، ما برای تنظیم بازار واردات گوشت را هم در دستور کار داریم؛ کمبود گوشت در بازار مقطعی است اما مسئله مهم این است که در زمان عرضه انبوه، قیمتها افت می کنند که طبیعتا سیستم دلالی که به دنبال حاشیه سود خود است از وضعیت موجود سوء استفاده می کند، ای کاش درصدی از این سود به جیب مصرف کننده یا تولید کننده می رفت که نمی رود.
احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز را تایید می کنیم اما سود اصلی را واسطه و دلال می برد؛ نه تولید کننده، حال سوال این است که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده کجاست؟ چرا زمانی که قیمت گوشت زیاد می شود همه ما را مقصر می دانند اما زمانی که قیمتها افت می کند کسی از ما دلجویی نمی کند و ضرر و زیان ها را کسی جبران نمی کند.
او ادامه داد: اگر قیمتها برای تولید کننده هزار تومان افزایش یابد براساس عرف مصرف کننده باید شاهد افزایش 2 هزار تومانی قیمت گوشت باشد نه 6 هزار تومان؛ سوال این است که این افزایش قیمت به چه دلیلی است؟ ما از زمستان پارسال با کاهش قیمت گوشت تا سقف 10 هزار 800 مواجه شدیم اما مصرف کننده همان قیمت گزاف بیش از 25 هزار تومان را پرداخت کرد؛ در کشور ما تولید کنند و مصرف کننده بیشترین آسیب را می بینند و سود اصلی در جیب دلالان می رود.
او خاطر نشان کرد: ما در کشورمان مشکل عرضه دام نداریم زیرا تولیدات در کشور به قدری زیاد است که در حال حاضر نه تنها با کمبود که با مازاد دام هم روبرو هستیم تا جایی که مجبور شدیم مقداری از این دامها را صادر کنیم.
عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به دلایل گرانی قیمت گوشت اظهار کرد: دام زنده برای اینکه به مصرف کننده برسد، چند دست می چرخد و همین امر علت اصلی افزایش قیمت گوشت است، این در حالیست که روند قیمتها در دامداری ها چندان افزایش نیافته و آنچه موجب حباب در قیمتها شده است دلالانی هستند که به رشد قیمتها دامن زده اند.
او یادآور شد: دامداران با تمام توان در حال تولید اند تا نیاز کشور را تامین کنند، حال برخی مواقع مانند محرم و صفر و یا اعیاد خاص، میزان مصرف در کشور بیشتر از تولید می شود که در این زمان ما باید بازار را تنظیم کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com