بهانه کاهش قیمت مرغ / اسباب افزایش سود دلالان

بهانه کاهش قیمت مرغ / اسباب افزایش سود دلالان
ذخیره سازی گوشت مرغ در زمان کاهش قیمت مرغ به منظور حمایت از تولیدکنندگان گوشت مرغ و توزیع آن در بازار در زمان افزایش قیمت مرغ به منظور حمایت از مصرف کنندگان گوشت مرغ هدف اصلی ذخیره سازی گوشت مرغ در انبارها و سردخانه های کشور بوده است و ماهیت آن در کل صحیح و درست است که البته خود نیز جای بحث دارد.
اما متأسفانه مدارک، شواهد و آنچه در نیمه دوم سال 93 اتفاق افتاد همگی گواه آن است که هم در زمان خرید گوشت مرغ (اواسط آبان ماه 93) و هم در زمان کنونی توزیع گوشت مرغ منجمد؛ سود این عملیات، صرفاً و تنها به جیب سودجویان و دلالان گوشت مرغ واریز شده و می شود.
در آبان ماه 93 در حالیکه داد و بیداد مرغداران از افت شدید قیمت مرغ زنده سر از فلک در آورده بود، به مدت 20 الی 30 روز مرغداران مجبور به فروش مرغ وزن گرفته خود به کشتارگاه ها با حداقل قیمت بودند و جرأت هیچ گله ای را نداشتند و متأسفانه 20 تا 30 روز شاهد سکوت مطلق ذخیره سازان بودیم و به هیچ مطلب، نوشته و نامه ای پاسخ داده نمی شد. اما بعد از گذشت نزدیک به یکماه و در حالیکه ضرر بسیار سنگین میلیارد میلیاردی به پیکر صنعت مرغداری وارد شد و تعداد زیادی از مرغداران را از حرفه تولید اخراج نمود، خرید مرغ از سوی پشتیبانی با شرایط خاصی آغاز گردید.
آغاز این خرید 5 الی 6 هزار تومانی از کشتارگاه هایی که مرغ را به مدت 30 روز 2 الی 3 هزار تومان خریداری و منجمد کرده بودند، سود خوبی را به آنها رسانید، که هر زمان به سراغ محاسبه آن رفتیم، سرمان سوت کشید.
به هر حال این خرید باعث افزایش قیمت 500 الی 600 تومانی گوشت مرغ در آن زمان شد و مرغداران بیچاره کمی خوشحال شدند.
حال و در امروز که قیمت گوشت مرغ به ذن بعضی از افراد بالا رفته و یا به عبارت دوستان؛ افزایش یافته است و به 8000 تومان در کیلو رسیده است، شرکت پشتیبانی که زیر نظر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت است، اقدام به توزیع مرغ منجمد به قیمت بیش از 5000 تومان نموده است.
اما چرا قیمت مرغ کاهش نیافت؟ چند دلیل دارد و یکی از آن دلایل این است که در اسفند ماه و با دریافت پاداش و عیدی، مردم اول از همه و قبل از هر وسیله و یا لباسی؛ اقدام به تهیه مایحتاج خوراکی خود می نمایند. بنابراین بازار همچنان کمتر از میزان تقاضا دارای گوشت مرغ می باشد. اما دومین دلیل بسیار مهم است و آن این که دولت با توزیع مرغ منجمد با تفاوت قیمت بسیار با مرغ گرم؛ بسیار بسیار شدید، باعث ایجاد بستر یک سود سرشار برای سودجویان شد.
تفاوت فاحش 3 هزار تومانی قیمت بین مرغ منجمد و مرغ گرم که هنوز جزو ذائقه اصلی مصرف کنندگان است باعث شده تا متأسفانه امروز شاهد آن باشیم که حداقل 50٪ بازار، مرغ منجد را تهیه، از حالت انجماد خارج و به عنوان مرغ گرم و کشتار روز در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. این مورد در طول هفته گذشته چندین بار مشاهده شده است حتی امکان دارد در صورت خرید گوشت مرغ گرم توسط خانواده خود ما نیز این مسئله حادث شده باشد.
150 هزار تن گوشت مرغ منجمد موجود می باشد؛ دولت باید با اختلاف نهایت 1 هزار تومانی مرغ منجمد و مرغ گرم این توزیع را انجام دهد. متأسفانه تمام همت مسئولین این است که فقط نگذاریم مرغداران سود کنند و از این گونه حواشی دور شده اند چرا که همان مرغ های منجمد نیز حداقل تا 10 روز آینده که تقاضا در اوج خود وجود خواهد داشت به همین روش وارد بازار خواهد شد و پس از آن به صورت نرمال مجدداً قیمت گوشت مرغ به حالت قبلی باز خواهد گشت.
مناسب است در این خصوص دولت برای ثبات قیمت مرغ در بازار هر چه سریعتر با قدرت و شفافیت کامل میزان ذخیره های خود را اعلام و با تفاوت یک هزار تومانی اقدام به توزیع مرغ منجمد از طریق میادین نماید، تا علاوه بر کنترل این شیب صعودی، از سودجوئی سودجویان جلوگیری و فشار افزایش قیمت را از دوش خود بردارد.

 
نظرات شما
  •  

    رضا منش گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    مرحبا - آفرین حسینی - یعنی یکی اگر باشه که از ما باشه این جوونه

    پاسخ...
  •  

    shahram گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    به دولت نمیشه دل خوش کرد.... باید خودمون یه کاری بکنیم... ما همه ساکتیم اونا هم واسشون مهم نیست....

    پاسخ...
  •  

    دکتر قاسم زاده گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    مرغ بسته بندی تاریخ تولید داره. مردم زمان خرید باید به این تاریخ دقت کنند.

    پاسخ...
  •  

    نوری گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    واقعا دست شما درد نکنه اقای حسینی ما مرغداران همه میدونیم که این دولت (!) ما مرغدارهاست هیچ شکی هم درش نیست

    پاسخ...
  •  

    مهندس آبرومندی گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    به نظر اینجانب یکی از دلایل افزایش و کاهش بیشتر قیمت مرغ تحریک پذیری مردم از یکدیگر برای خرید یا عدم خرید که در این مواقع باعث ضرر تولید کننده (قیمت پایین) و ضرر مصرف کننده(مرغ منجمد) میگردد

    پاسخ...
  •  

    حسن گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    مثل هميشه حرفِ دلِ مرغداران را زديد تشكر
    در مورد مرغ بسته بندي هم كه در كامنتها گفته ان تاريخ مصرف داره گويا توجه كافي به مطلب شما نكردن يا شايدم در بطن كار نيستن ! كشتارگاه همان مرغي كه قراره به صورت منجمد تحويل مصرف كننده بدهد را از بسته بندي خارج و پس از ذوب شدن يخش آنرا مجددا بسته بنديِ كرده و با تاريخ روز روانه بازار ميكند به هنين راحتي ! توفكر بودم كه چرا مرغها وا رفته ان! الان با خواندن مطلب فهميدم دليلش چيست! همان مرغهاي منجدي كه يخشان ذوب شده وا رفته شده اند و متمايل به رنگ بنفش!!!!

    پاسخ...
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۲/۰۹

    واقعا جاى تاسف دارد كه دومين صنعت بزرگ كشور در دست يك مشت دلال در حال گردش است از شروع كار قيمت نهاده هايش كه 70% هزينه مرغ است را دلال بايد تعيين كنند و هر روز يك قيمت دارد هميشه در نوسان است جوجه را باز دلال ميفروشد هر روز يه قيمت دارو،واكسن،أب و برق كازاييل هم رو به افزايش است ومهم تراز ان تماما هم دلالان بصورت نقدى يا با وثيقه در اختيارت ميگذارند اما مرغ را دلالان عرفى 2ماهه ميخرند بابت نقدى ماهى 3% كم كرده تعيين قيمت هم باز با دلال است يكى بگه دولت اين وسط چكاره است پس مرغ يعنى دلال بازى بس

    پاسخ...
  •  

    سعيد گفت : ۹۳/۱۲/۱۳

    با سلام افزايش قيمت مرغ حاصل بي تفاوتي دولت نسبت به سرنوشت توليدكنندگان مي باشد دولت كه الان به ذخيره كنندگان گوشت مرغ يارانه مي دهد چرا يك كمي از اين يارانه ها را به توليد كننده نمي دهد كه كار خودش را بنحو خوبي انجام دهد و شاهد ورشكستگي اين قشر زحمت كش نباشيم.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com