بازار چین، توسعه کشور و میل شدید به واردات پروتئین

بازار چین، توسعه کشور و میل شدید به واردات پروتئین

به گفتۀ جیمز هنسن و فروگیل از سرویس تحقیقات اقتصادی وزارت کشاورزی امریکا(USDA) (ERS) در «امبر ویوز» : در حالی که این کشور وارد مرحله جدید توسعه می شود ، نشانه های تقاضای شدید گوشت و غلات خوراکی در چین وجود دارد . هر سال وزارت کشاورزی امریکا USDA برآورد 10 ساله ذخایر کشاورزی جهانی، تقاضا و تجارت را ارائه می کند. در هر برآورد، چین - با جمعیت زیادش، رشد اقتصادی سریع و تغییر رژیم غذایی پیش بینی شده - بخش اصلی می باشد.  حداقل از دهه 1980، کارشناسان کشاورزی پیش بینی کردند که تغییر رژیم غذایی چین به رژیم غنی تر گوشت ، اثرات مهمی روی بازارهای کشاورزی جهان خواهد داشت. تازه ترین برآورد USDA باز هم تغییر رژیم غذایی در چین را پیش بینی می کند. برآوردهای قبلی، در سرعت تغییر مبالغه کرده بودند اما علائم تقاضای زیادی برای گوشت و غلات غذایی وجود دارد در حالی که چین وارد مرحله جدید توسعه می شود.

برآوردهای قبلی: رشد تقاضا برای غلات در چین

تا اواخر قرن بیستم، جمعیت چین بیش از 90 درصد کالری اش را از کربوهیدرات هایی مثل برنج، گندم، ارزن، بنشن ها بدست می آورد. بسیاری از ناظران انتظار داشتند این روند تغییر کند وقتی چین از فقر و انزوا در دهه 1980 خارج شد، انتظار این بود که بالا رفتن استانداردهای زندگی منجر به افزایش تقاضا برای دام و غلات غذایی شود که از ظرفیت تولید چین پیشی می گیرد. در گزارش 1996، ERS چندین برآورد واردات غلات چین در قرن بیست و یکم را توسط آنالیزگران و مؤسسات مختلفی گرد آورد که کل 20 تا 50 میلیون متریک تُن (mmt) را تخمین زده بودند. یک پیش بینی حتی اخطار می داد که چین نیاز دارد که صدها میلیون تن غلات وارد کند. آن برآوردها درباره نیاز چین به واردات غلات را در طی اولین دهه قرن 21 غلو کرده بود. تا سال 2007، چین صادر کنندۀ خالص غلات بود. متعادل ترین واردات برنج عالی از تایلند و گندم وارداتی به چین برای پر کردن ذخایر کشور در طی 5-2004 بود. برآوردها نتوانست واردات عظیم دانه سویا به چین را پیش بینی کند که از 75 میلیون دلار در 1995 به 38 میلیارد دلار در 2013 رشد کرد.

هم اکنون ،علائم جدیدی از موج بزرگ تقاضای چین به غلات وارداتی اغلب از ایالات متحده وجود دارد. در طی 2013 واردات غلات گندم تاmmt 18 میلیون متریک تن افزایش یافت که در مجموع شامل mmt 3 از ذرت ایالات متحده و mmt 4 از غلات خشک شده تقطیر شده با حل شدنی ها (DDGS)، یک محصول همراه محصول اتانول ذرت ایالات متحده که تولیدکنندگان دام اهلی چین برای غذا استفاده می کنند.

ایالات متحده 70 درصد واردات گندم چین را تأمین می کند. در می 2013، چین وارد کننده عمده ذرت خوشه ای از ایالات متحده و استرالیا برای اولین بار شد.

 


 

منابع غذایی و کار سخت تر، موجب تغییرات ساختاری در بخش دام گشته است

در طی دهه گذشته، چین از غذاهای فراوان غیر غله و منابع کاری کم بکار گرفته شده برای تولید فراوان در محصول دام با نیاز کم به غلات تغذیه ای سود برد. کشاورزان فقیر مشتاق بودند که درآمدهای بیشتری با پرورش دام بدست آورند. کشاورزان مقیاس کوچک روی باقی مانده ها، ضایعات محصولات موجود، گیاهان و غیره برای تغذیه تکیه می کردند در حالیکه اعضای بیکار خانواده، کار برای جمع آوری و آماده غذا و رسیدگی به حیوانات فراهم کردند.

با آغاز دهه 1980، دولت سنجش هایی برای تقویت تولید دام اجرا کرد که شامل پشتیبانی توسعه صنایع آرد غذا و واردات سوبسید دار پرورش حیوانات پر بازده بود. شاخص های پر بازده بودن دام شامل نسبت های تبدیل غذا و روزهای تغذیه کردن بود که به شدت بهبود یافت.

سویا - بزرگترین آیتم واردات کشاورزی چین - از توجه اغلب برآوردهای عصر دهه 1990 گریخت اما در رونق دام اهلی کشور نقش داشت. سویای وارداتی، خوراک مورد نیاز برای تغذیه حیوانات را فراهم می کرد: افزایش ذخیره، پروتئین لازم را فراهم می کرد که رژیم غذایی حیوانات را بهبود می داد و پر بازده بودن در بخش دام را افزایش می داد. با محصولات بیشتر و سود خالص بیشتر از دانه های وارداتی سویا ،به کشاورزان چینی امکان داده شد تا در تولید غلات متخصص شوند. غلات بزرگترین محصول چین در 2013 بود. علائمی وجود داشت که تقاضای چین برای غلات تغذیه ای به نقطه عطف رسید وقتی که سخت کردن ذخایر کار و افزایش هزینه های تغذیه ای، موجب تغییر ساختاری عمده ای در بخش دام چین شد. در طی پنج سال اخیر، رشد اقتصادی، مازاد کار روستایی را جذب کرد و دستمزد روستایی از 15 به 20 درصد سالیانه افزایش یافت. کمبود کار، فشارهای ناشی از بیماری حیوانات و افزایش استاندارد زندگی، خانوارهای روستایی را تشویق کرد که تولید دام در خانه را کنار گذارند. اخیراً تولید دام تبدیل به کسب و کار تخصصی مزرعه شده و کشاورزان روی به حداکثر رساندن رشد حیوانات تمرکز کرده و غذای تجاری را به جای ضایعات و خوراک دام گردآوری شده از روستا جایگزین کردند.

افزایش تقاضا برای خوراک هزینه ها را بالا برده و تولیدکنندگان خوراک دام را تشویق کرده که مواد متشکله جدیدی برای خوراک مثل غلات خشک شده تقطیر شذه و ذرت خوشه ای را پیدا کنند که هر دو از ایالات متحده وارد می شود. مهمتر اینکه، چین از سال 2009 از صادر کننده غلات به وارد کننده دائم 3 تا 5 میلیون متریک تن mmt در سال تبدیل شده است. در 2014، مقامات چینی یک رویکرد جدید استراتژیک برای تأمین غذا اعلام کردند که به طور سربسته نیاز به غلات خوراکی وارداتی را اعلام می کرد. این استراتژی روی اهمیت خودکفایی تأکید می کرد اما واردات مناسب را هم مجاز می دانست و روی غلات غذایی برنج و گندم متمرکز بود.

چین حالا سعی دارد که وارد مرحله جدید توسعه اقتصادی شود که با شهرسازی پیوسته و توجه بیشتر به بهبود استانداردهای زندگی کل جمعیت توصیف می شود. شهرسازی و افزایش استانداردهای زندگی، تغییر بیشتر رژیم غذایی را موجب می شود در حالیکه تبدیل به حالات مقیاس بزرگتر و سرمایه فشرده کشاورزی یا مرزعه داری، احتمالاً استفاده از غلات غذا به جای خوراک سنتی محلی را تقویت می کند.

شیوع امنیت غذا، بیماری های اپیدمیک و توجه به مدیریت ضایعات، انگیزه هایی برای خارج شدن تولید از روند سنتی «پرورش دام خانگی» فراهم می کند.

 

پیش بینی وزارت کشاورزی امریکا برای افزایش تقاضای گوشت و غذا در دهه آتی

برآوردهای وزارت کشاورزی امریکا ، رشد پیوسته اقتصادی چین در طی ده سال بعد را نشان می دهد. گرچه با سرعت کمتری از دهه قبل است . جمعیت چین انتظار می رود که با رشد آهسته 3/0 درصد سالیانه رشد کند اما اکثراً در شهرهای کوچک و بزرگ ساکن می شوند. سرعت شهرسازی یا شهرنشینی از 50 درصد تجاوز کرده و انتظار می رود که بیش از 63 درصد تا سال تجاری 24/2023 افزایش یابد.

افزایش استانداردهای زندگی و در دسترس بودن تنوع وسیع غذا از سوپرمارکت ها، رستوران­ها و کافه ها برای جمعیت شهری، تغییر رژیم غذایی را تقویت می کند و فرصت هایی برای غذای جدید خلق می کند تا در بازار چین جای پا محکم کنند.

مصرف گوشت چین انتظار می رود که با سرعت مشابه دهه گذشته افزایش یابد. خوک نقش مهمی در اقتصاد گوشت چین دارد - چین نیمی از تولید و مصرف جهان را دارد - اما ماکیان نیز محبوبیت کسب کرده اند بیشتر به خاطر ارزان تر بودن از گوشت خوک است.

رستوران ها، زنجیره های فست فود و کافه ها نقش مهمی در تنوع مصرف گوشت داشته زیرا بسیاری، انواع خاصی از گوشت یا مرغ را می خواهند. به خصوص، گوشت گوساله و گوسفند بخش های مهم آبگوشت های محبوب، کباب ها و دیگر انواع خوراک های بومی است که در میان جمعیت وسیع تری محبوب شده اند. برآورد می شود که ماکیان با مصرف سرانه 4/2 درصد در سال سهم بسزایی در افزایش مصرف گوشت چین دارند.

 


 

چین تقریباً تمام گوشت خود را تولید می کند، محصول گوشت خوک، ماکیان و گوشت گوساله آن از حدود mmt20 در 1986 به بیش از mmt70 در 2012 رسید. با سریع ترین رشد در طی دهه 1980 تا اوایل دهه 1990، وزارت کشاورزی امریکا افزایش محصول گوشت خوک، ماکیان و گوساله تا mmt90 تا 24-2023 را پیش بینی می کند که افزایش حدود 30 درصدی دارد.

از آنجا که سه کیلو خوراک برای تولید هر کیلوگرم گوشت لازم است، تغذیه جمعیت بزرگ و زیاد حیوانات، چالش رو به رشدی می باشد. رشد مصرف خوراک، اخیراً شتاب گرفته و دام داری چینی به شیوۀ متمرکزتر که از غذاها و خوراک های تجاری به صورت فشرده تری استفاده می کنند، تغییر یافته است. برآوردهای وزارت کشاورزی امریکا انتظار دارد این روند سریع تر ادامه پیدا کند. انتظار می رود مصرف غلات مرکب و خوراک سویا برای خوراک حیوانات در چین از mmt200 به بیش از mmt300 در طی دوره برآورد 10 ساله افزایش یابد. حیوانات چینی غلات مختلف پودرهای پروتئین، سبوس و پوست غلات را مصرف می کنند. افزایش مصرف این موارد منجر به توسعه محصول گوشت می گردد.

وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی می کند که واردات غلات سویا در چین به روند رو به افزایش خود ادامه دهد . انتظار می رود واردات غلات تا سال 24-2023 میلادی تا mmt 22 افزایش یابد. چین روی دانه سویای وارداتی برای اغلب ذخیره های خوراک سویا تکیه دارد اما انتظار می رود که واردات کمتر از 10 درصد مصرف غله تا 24-2023 را توضیح دهد.

انتظار می رود که چین مسئول 40 درصد افزایش تجارت جهانی غلات در طی دهه آتی باشد - وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی می کند که رشد سریع باعث می شود که چین وارد کننده پیشرو در زمینۀ غلات تا 24-2023 شود و ایالات متحده احتمالاً تأمین کننده اصلی واردات غلات چین است اما کشورهای دیگر از جمله اوکراین، آرژانتین و برزیل هم نقش دارند. ایالات متحده تأمین کننده اصلی دانه سویا است و بیش از 40 درصد در واردات سویای چین نقش دارد.

واردات غلات چین به سود تولیدکنندگان ایالات متحده است. رکورد برداشت ایالات متحده در 14-2013 باعث کاهش قیمت ها شد و برآوردها پیش بینی می کند که قیمت غلات ایالت متحده تا 16-2015 به افت ادامه دهد قبل از این که شروع به اصلاح کند. تقاضای بیشتر از چینباعث کاهش و پشتیبانی اصلاح زود هنگام قیمت های غلات ایالات متحده می شود.

 



محدودیت ها باعث کند شدن رشد تولیدات گوشتی می شود:

بخش دام چین، به خاطر افزایش هزینه ها و قیمت ها، بیماری، مقررات محیط زیستی و محدودیت منابع تحت فشار است. واردات گوشت چین بیشتر افزایش می یابد اگر تولید نتواند با میزان رشد کنونی هماهنگ باشد از واردات مواد متشکله خوراک به واردات گوشت تغییر پیدا میکند ؛ الگویی که هم اکنون در برخی از همسایگان آسیای شرق دنبال می شود. سلطه گوشت خوک در تولید و مصرف گوشت چین، میراث سیستم های سنتی دامداری است که مشکل ساز شده وقتی که اقتصاد، شهرنشینی و مدرنیزه شده است. با مواجه با کمبود زمین، اغلب خانواده های روستایی به صورت سنتی و به عنوان بخشی از عملیات متنوع کشاورزی در مقیاس کوچک ، خوک پرورش می دادند. خوک ها می توانند ضایعات، گیاهان و خوراک دام مصرف کنند و کود مصرفی به عنوان کود ارگانیک غلات و دیگر محصولات را تأمین کنند. آمار چین گزارش داده 700 میلیون خوک سالیانه کشتار می شوند - یکی برای هر دو نفر چینی. سیستم های سنتی کشاورزی و دام داریهای کوچک در خانه حالا با مزارع مقیاس بزرگ جایگزین می شوند که از خوراک غلات استفاده می کنند اما خوک ها هنوز فراوان تر هستند. کود حیوانی به ندرت به عنوان کود استفاده می شود و دفع آن یک موضوع مهم محیط زیستی است. اپیدمی بیماری خوک یک تهدید پیوسته است و دفع لاشه های بیمار یک موضوع مورد نگرانی شده وقتی که هزاران خوک مرده کشف شدند که در رودخانه هانگ پوشانگهای 2013 شناور بودند.

 

آمار چین گزارش دادند که 700 میلیون خوک سالیانه کشتار می شوند- یکی برای هر دو نفر چینی.

بسیاری از مقامات محلی که برای ارتقای تولید خوک در دهه های قبل پاداش داده شده بودند حالا مزارع خوک را به عنوان گرفتاری و زحمت تلقی می کنند. مقررات و طرح های مصرف زمین، مزارع خوک را ملزم می کند که به نواحی دور افتاده از سکونتگاه های انسانی، جاده ها، بازارها و آبراه ها اختصاص می یابند.

دیگر گونه های دام نیز با محدودیت هایی مواجه می شوند وقتی که تعدادشان رشد می کند. منابع خوراک محدود می شود و هزینه ها و قیمت ها افزایش می یابند. علفزارها و مراتع کمیاب شده و اغلب تنزل پیدا کردند و ذخیره گوساله، گوسفند و گاو شیری محدود می شود. به صورت سنتی، اغلب گوشت گاو از حیوانات تأمین می شود اما تعداد آنها کاهش می یابد وقتی که مکانیزاسیون افزایش می یابد و تولید ماکیان با اپیدمی آنفولانزای مرغی مختل شود.

سوء استفاده از افزودنی های خوراک و مواد داروسازی یک نگرانی رو به رشد در میان مصرف کنندگان چینی است.

 

عوامل تاثیرگذار در افزایش واردات گوشت:

در حالیکه سازمان کشاورزی امریکا برآورد می کند تولید گوشت چین افزایش می یابد، برآورد می شود که واردات گوشت هم افزایش یابد. انتظار می رود واردات گوشت خوک از mmt 000/750 به 2/1 میلیارد متریک تن افزایش یابد، ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا، تأمین کنندگان اصلی گوشت خوک و گونه های پرورشی به چین هستند. مصرف گوشت های نشخوارکنندگان مثل گاو و گوسفند به صورت سنتی در نواحی غربی چنین متمرکز بوده جایی که مراتع فراوان هستند. در حالی که جمعیت بیشتری خواهان این گوشت ها می شوند، عرضه کمتر از تقاضا بوده و قیمت ها افزایش می یابند.

چین تقریباً تمام گوشت خود را تولید می کند:

واردات گوشت گاو به شدت از سال 2010 میلادی افزایش یافته و انتظار می­رود که بیش­ از mmt000/750 تا 24-2023 افزایش یابد. علی رغم این افزایش، واردات تنها سه درصد در مصرف گوشت چین تا پایان این دهه سهم خواهد داشت. واردات گوشت گوساله چین عمدتاً از آن سوی اقیانوس و آمریکای لاتین می آید زیرا بازار چین در طی 10 سال اخیر به خاطر نگرانی های جنون گاوی به روی گوشت گاو ایالات متحده بسته شد.

 

 

تغییرات سیاسی در حال اقدام می تواند پیامد متفاوتی در پی داشته باشد:

برآوردهای سازمان کشاورزی امریکا از عرضه، تقاضا و تجارت آینده براساس شرایط کنونی و داده های موجود است. پیامدهای واقعی با تغییرات بسیار ساختاری، سازمانی و سیاست در این خصوص می تواند متفاوت باشد.

تغییرپذیری چین در طی سال 2013 مشهود بود وقتی که به دنبال تقاضای ضعیف گوشت ،اپیدمی آنفولانزای مرغی، آشکار شدن سوء مصرف مواد داروسازی در مرغداری ها و افت قیمت های خوک بخش دام آن صدمه دید. تولید خوراک تجاری 8/1 درصد پس از سال ها رشد سریع کاهش یافت.

تعدیل و تنظیم سیاست در چین، پیش بینی نیاز کشور به واردات را دشوار می سازد. با افزایش قیمت­های داخلی به بالای قیمت جهانی، پشتیبانی قیمت چین به افزایش واردات غلات و دانه های روغنی در طی 13-2012 کمک کرد. در اوایل 2014، مقامات اعلام کردند که پشتیبانی قیمت دانه سویا و کتان حذف می شود، حرکتی که کشاورزان بیشتری را تحریک کرداین محصولات را به نفع غلات کنار گذارند. در طی 13-2012 و 14-2013، ثبت برداشت غلات و پایین آمدن تقاضا فشارهایی روی قیمت های غلات چینی وارد کرد. ذخایر بزرگ غلات ساخته شد وقتی که دولت از قیمت ها حمایت می کرد و ذخایر بزرگ داخلی ، تقاضای چین برای غلات وارداتی را چند سال آهسته و کند می ساخت. ایجاد ذخایر غلات در برآوردهای پایه پیش بینی نشده بود و می توانست واردات آینده غلات چین را کند سازد مشابه آنچه که در اواخر دهه 1990 رخ داد. مقامات وزارت کشاورزی امریکا ، با همتایان خود در چین کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که مقررات استانداردها و سیاست های جدید چین، این تجارت را مختل نکرده و به آن صدمه نمی زند. بحث ها درباره لغو تحریم یک دهه پیش گوشت گوساله ایالت متحده به خاطر نگرانی از بیماری جنون گاوی و اجرای بازرسی های جدید چینی و شرایط اعطای جواز برای صادرگنندگان چین در حال حاضر صورت گرفته است.

موضوعات مهم دیگر شامل کسب روند شفاف تر برای تأیید واردات محصولات اصلاح شده ژنتیکی در چین و احیای تجارت مرغ گوشتی که در طی 13-2012 توسط اقدام ضد قیمت شکنی چین مختل شده بود، در جریان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com