آیا بهره وری در صنعت مرغداری پایین است؟

آیا بهره وری در صنعت مرغداری پایین است؟

بهره وری پایین در بخش کشاورزی و دامپروری سال هاست از بحث های مهم  اقتصاد کشور می باشد. یکی از صنایع ای که همواره مورد اتهام "بهره وری پایین" قرار دارد صنعت طیور کشور است.
 بسیاری معتقدند در مقایسه با میزان سرمایه و نیروی کار مورد استفاده در صنعت طیور کشور درآمد آن در سطح پایینی قرار دارد به عبارت دیگر ارزش محصولات تولید شده در این صنعت بر مبنای قیمت فروش در مقایسه با حجم سرمایه و نیروی کار به کار گرفته شده بسیار پایین تر است.
بر اساس قانون افزایش بهره وری کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و اصلاح الگوی تولید، بخشی از امور به تشکل ها و سازمان های خصوصی و تخصصی از جمله سازمان دامپزشکی واگذار گردید تا با کمک این سازمان ها بهره وری در صنایع ای همچون مرغداری بهبود یابد.
محمدرضا صفری – رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران – در گفتگو با خبرنگار ITPNews، درباره میزان بهره وری در صنعت طیور و نقش تشکل ها و سازمان ها مرتبط در بهبود بهره وری این صنعت، گفت: از ماده 1 تا آخرین بند قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به تمام عوامل تاثیرگذار در رسیدن به اهداف این قانون، به ویژه بخش خصوصی توجه شده است.
وی ادامه داد: در ماده 2-3-4-5-6 بر واگذاری امور و مشارکت و تقویت نظام دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی و تشکل و تعاونی ها در بهبود بهره وری صنایع کشاورزی و دامپروری تاکید شده است تا برای رسیدم به بهترین نتیجه کار به صاحبان صنف واگذار گردد.
صفری افزود:  همچنین در این قانون آمده است که برای انتقال دانش، حمایت های مالی در نظر گرفته شود ضمن اینکه حمایت های غیر مالی مانند بیمه و صندوق توسعه کشاورزی و صاراتی نیز تعریف شده است.
وی با بیان اینکه برخی صنایع همچون مرغداری بدون فراهم نمودن شرایط لازم و با نگاه غیر کارشناسی به بهره وری پایین متهم می شوند، گفت: بهره وری باید در کلان صنعت مرغداری دیده شود، همچنین باید برای افزایش بهره وری در هر حرفه ای تمام شرایط دخیل در آن فراهم و در نظر گرفته شود.{tor_sutitle}ما در این صنعت فقر دانش نداریم و آنچه مانع دست یابی به نتیجه مطلوب می شود عوامل اقتصادی خارج از صنعت می باشد که نه تنها در صنعت مرغداری بلکه در تمام بخش های کشاورزی و دامپروری دیده می شود{/tor_sutitle}
به گفته صفری ما برای سنجش بهره وری در صنعت مرغداری معیار مناسبی نداریم و به همین علت دائما این صنعت را محکوم می کنیم، درحالی که در همین صنعت صدها واحد مرغداری وجود دارند که ضریب تبدیل و بهره وری در آنها بسیار بالا است.
وی با اشاره به عوامل موثر در سنجش نادرست صنعت مرغداری، می گوید: عوامل خارج از تولید باعث می شود که اندازگیری ریاضی ما در تعیین میزان بهره وری این صنعت دچار مشکل شود، عواملی همچون خالی بودن بسیاری از واحدها یا دوره پرورش طولاتی که موجب افزایش بیماری، تلفات و افزایش مصرف خوراک می شود از دلایل مهم در خطا سنجش بهروری این صنعت می باشد.
صفری تصریح کرد: با افزایش طول دروه پرورش، بهره وری در خوراک به شدت کاهش می یابد به شکلی که از 42 روزگی به بالا به ازای تولید یک گرم چربی در مرغ، نیاز به مصرف 9 کیلوگرم انرژی می باشد در حالی که برای 1 گرم پروتئین تنها 4 کیلوکالری انرژی نیاز است، به عبارتی بعد از 42 روزگی 5/2 برابر یک گرم پروتئین برای تولید چربی نیاز به خوراک داریم و این به معنی هزینه بالا در ازای بازده پایین است.
صفری ریشه این مشکلات را نه در دانش پایین مرغداران بلکه درعواملی خارج از صنعت دانست و گفت: ما در این صنعت فقر دانش نداریم و آنچه مانع دست یابی به نتیجه مطلوب می شود عوامل اقتصادی خارج از صنعت می باشد که نه تنها در صنعت مرغداری بلکه در تمام بخش های کشاورزی و دامپروری دیده می شود.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در انتها تاکید کرد: باید مسائل هر بخش توسط  صنف حل شود تا بیشترین بهره وری عایئ تولیدکننده شود، برای این امر باید تشکل ها قدرتمند شوند تا اعضای خود و بازار را به خوبی مدیریت کنند، همچنین ابزارهای همچون واگذاری تسهیلات با کمک اتحادیه و یا تنطیم بازار با حضور نمایندگان تولیدکنندگان در اختیار آنان قرار گیرد.
وی در پاسخ با این سوال که نقش حاکمیت چه خواهد بود؟ گفت: حاکمیت وظیفه سیاست گذاری و نظارت را بر عهده خواهد داشت و حمایت از بخش خصوصی برای بهتر اجرا شدن امور نیز از وظایف جهاد کشاورزی می باشد
هر چند کارشناسان بارها به واگذاری امور به بخش خصوصی و تشکل های صنفی در بخش کشاورزی تاکید نموده و این اقدام را از مهترین راهکارهای حل مشکلات و بهبود در بهره وری عنوان می کنند اما به نظر می رسید بسیاری از این تشکل ها به دلیل انحراف از اهداف خود و ضعف در مدیریت نتوانسته اند چندان موفق و موثر عمل نمایند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com