عوامل موثر بر قیمت کنجاله سویا

عوامل موثر بر قیمت کنجاله سویا
مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان عرضه کنجاله سویا در ایران بطور طبیعی عبارتند از: تولید، واردات و ذخایر ابتدایی که هر یک از آنها را مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

تولید
تولید یک محصول کشاورزی متاثر از عوامل متعددی است که البته در خصوص کنجاله سویا از آنجا که یک محصول ثانویه کشاورزی است از این منظر، تفاوت هایی با سایر محصولات کشاورزی دارد. به طوریکه میزان تولید کنجاله سویا در جهان هر سال بستگی به میزان تولید دانه سویا و دانه سویا نیز به نوبه خود به سطح زیر کشت، میزان بهره وری، وضعیت آب و هوایی و عواملی از این دست بستگی خواهد داشت. در عین حال قیمت کنجاله سویا ارتباط مستقیمی با قیمت سویا نیز دارد. در ایران البته تولید سویا به عوامل دیگری از جمله میزان حمایت دولت، قیمت انرژی  و آب نیز ارتباط دارد. با این حال از آنجا که میزان تولید سویا و کنجاله آن در ایران بسیار پایین تر از تقاضا و مصرف آن است، عامل تولید سهم چندانی در تعیین قیمت کنجاله سویا ندارد.

واردات
واردات کنجاله سویا، مهم ترین عامل تعیین کننده طرف عرضه این محصول در ایران است. با توجه به سهم 85 درصدی واردات در تامین کنجاله سویای کشور، قیمت های جهانی سویا مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت آن در داخل کشور به شمار می رود.
ذخایر ابتدایی
ذخایر انبار بجا مانده از سال قبل تبدیل به ذخایر ابتدایی سال جاری شده و به همراه میزان تولید در سال جاری و نیز حجم واردات، مجموع عرضه کنجاله سویا به بازار را نشان می دهد. ذخایر مطمئن انبار بویژه در سال هایی که تولید با کاهش و افت مواجه می شود می تواند به کمک عرضه آمده و بازار را متعادل کند در حالیکه ذخایر اندک انبار، بازار را در مقابل تقاضای کنجاله سویا آسیب پذیر می نماید.

عوامل موثر بر طرف تقاضا
در بیان عوامل تاثیرگذار بر تقاضای کنجاله سویا باید گفت کنجاله سویا از محصولاتی است که عموما در تهیه خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده های متعدد بر آن متصور نیست.

خوراک دام و طیور
 هم اکنون بیش از 95 درصد تقاضای کنجاله سویا از محل خوراک دام و طیور به بازار ارائه می شود. بدیهی است این تقاضا بستگی به برنامه ریزی ها برای میزان تولید گوشت قرمز و سفید خواهد داشت بطوریکه با افزایش تقاضا برای گوشت به طور خودکار تقاضای کنجاله سویا نیز به یکی از اصلی ترین منابع تامین خوراک دام و طیور و نیز مهم ترین عامل تامین پروتئین در تغذیه دام و طیور افزایش خواهد یافت. نگاهی به روند تولید گوشت و مصرف کنجاله سویا در ایران طی 10 سال اخیر نشان می دهد رابطه ای مستقیم و نزدیک میان این دو عامل برقرار بوده است.

کنجاله سویا به عنوان غذای انسان

کنجاله سویا به دلیل برخورداری از مقادیر فراوان پروتئین، جایگزین مناسبی برای گوشت و تخم مرغ بوده و استفاده از آن در وعده های غذایی انسان امری متداول است. با این حال تقاضای انسانی کنجاله سویا در مقایسه با تقاضای آن به عنوان خوراک دام به اندازه ای نیست که بتواند، عامل تاثیرگذاری در قیمت این محصول به شمار رود.

عرضه محصولات جایگزین

از آنجاکه محصولات متنوعی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو دامی و ... در تامین خوراک دام و طیور نقش دارند، تغییر در میزان عرضه هر کدام می تواند، تقاضای سایر محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. این واقعیت بویژه در خصوص ذرت و کنجاله سویا ملموس تر است. کنجاله سویا و ذرت را تقریبا می توان کالاهایی جایگزین برای یکدیگر در تامین خوراک دام دانست. بر این اساس چنانچه به عنوان مثال عرضه ذرت در بازار کاهش یابد، بار تقاضا عمدتا متمایل به کنجاله سویا خواهد شد و بالعکس.
 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com