افزایش تولید شیر خام و نجات دامداران از گرداب ورشکستگی

افزایش تولید شیر خام و نجات دامداران از گرداب ورشکستگی
اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت تولید شیر خام، می‌توانست بخشی از مشکلات دامداران مبنی بر کمبود نقدینگی را مرتفع کند.
تزریق نقدینگی به صنعت تولید شیرخام و نیز فرآورده‌های لبنی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ تمام شده و افزایش مصرف محصولات لبنی در سبد خانوار ایرانی شود.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی از زمان هدفمندی یارانه‌ها به بعد میزان مصرف شیر و محصولات لبنی در میان خانواده‌های ایران نزدیک به 18 درصد کاهش یافته است این رقم حکایت از آن دارد که با بالا رفتن هزینه‌های تولید هر کیلو شیرخام در کشور عملا مردم ناگزیر به کم کردن وعده‌های مصرفی شیر و محصولات لبنی خود شدند.
بر پایه این گزارش؛ چند سالی است که اخبار مربوط به مشکلات عدیده دامداران و تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی به دلیل کمبود نقدینگی و نیز انتظار آنها برای افزایش قیمت‌ها برخروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و بارها تحت عناوین مختلف از مسئولان ذیربط مورد پرسش قرار می‌گیرد.
این در حالی است که در طول این سال‌ها اکثریت قاطع تولیدکنندگان در بخش شیر خام و محصولات لبنی خواستار دریافت یارانه و نیز تسهیلات ارزان قیمت از دولت هستند. ولی متأسفانه دولت به دلایل مشکلات مالی هیچگاه نتوانسته این انتظار دامداران و تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی را برآورده کند و همین امر موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان شیر خام در معرض ورشکستگی قرار گیرند.
 این شرایط تاکنون ادامه دارد ولی آنچه که موجب شده بیش از قبل از سوی دامدران، تولیدکنندگان محصولات لبنی به عنوان یک معضل با صدای بلندتر فریاد زده شود آن است که هفته گذشته با هماهنگی بانک مرکزی مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب بسته حمایتی خروج از رکود به صنعت  خودرو داده شد تا این صنعت بتواند کمی از کمبود نقدینگی خود را مرتفع سازد این جا بود که دامداران به استناد این حرکت دولت خواستار دریافت نقدینگی در قالب حمایت دولت از صنعت تولید شیر خام و فرآورده‌های لبنی شدند.
به گفته نائب رئیس انجمن صنایع لبنی دامی که دولت هر سه ماه یکبار 300 میلیارد تومان به دامداران به عنوان یارانه پرداخت می‌کرد قیمت شیر خام کاهش می‌یافت و علاوه بر آن میزان تولید نیز بالا می‎رفت.
محمد فربد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دامداران متوقع افزایش قیمت شیر خام هستند، گفت: اگر قرار بود یارانه‌ای به صنعت محصولات لبنی داده شود بهتر بود این یارانه به دامداران اختصاص می‌یافت.
وی افزود: گردش نقدینگی دامداران به سرعت در کاهش قیمت شیر خام تأثیر می‌گذارد و همین امر موجب می‌شود تا مصرف‌کننده نهایی انواع محصولات لبنی را با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های فعلی‌اش خریداری کند.
فربد با بیان اینکه پرداخت نقدینگی به ارزش 2 هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت فرآورده‌های لبنی می‌تواند منجر به افزایش تولید شود، اظهار کرد: البته افزایش میزان مصرف شیر و محصولات لبنی در میان مردم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و به محض پرداخت یارانه یا نقدینگی قابل توجه به دامداران نمی‎‌‌تواند اتفاق بیفتد.
به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی یکی از دلایل کاهش میزان مصرف شیر و محصولات لبنی در میان مردم پایین آمدن قدرت خرید مردم بوده و مادامی که به خاطر گران بودن هزینه‌های تولید شیرخام و محصولات لبنی نتوانیم قیمت‌های تمام شده این محصولات را کاهش دهیم نمی‌توان انتظار بالا رفتن مصرف شیر و محصولات لبنی را در میان مردم داشته باشیم.
نائب رئیس انجمن صنایع لبنی همچنین با بیان اینکه بهتر بود 2 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده به صنعت خودرو به صنعت مسکن اختصاص می‌یافت تصریح کرد: تزریق این میزان نقدینگی به صنایع لبنی به طور قطع می‌توانست بخش زیادی از مشکلات دامداران را حل کند.
گفتنی است، کمبود نقدینگی یک مشکل جدی بر سر راه تولید شیر خام و تبدیل آن به محصولات لبنی است که موجب شده هم مصرف داخلی این محصولات در کشور کاهش یابد و هم ایران آن طور که شایسته است نتواند در بازارهای جهانی محصولات به ویژه در منطقه خاورمیانه سهم قابل ملاحظه‌ای را از آن خود کند از این رو پس از پرداخت 2 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی به صنعت خودرو در قالب بسته حمایتی دولت منجر به طرح این پرسش شد که اگر دولت توان حمایت مالی از صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو را دارد چرا نباید از این توان برای حمایت صنایع دیگر نظیر صنعت تولید شیر خام و فرآورده‌های لبنی استفاده کند.
نگاهی اجمالی به صادرات انواع محصولات لبنی به کشور ظرف سال گذشته نشان می‌دهد که ایران از محل صدور این محصولات مبلغ 600 میلیون دلار درآمد ارزی داشته است در حالی که صنعت خودرو تنها کمی بیش از 100 میلیون دلار صادرات داشته است. این آمار نشان می‌دهد حمایت دولت از صنعت تولید شیرخام و محصولات لبنی تا چه اندازه می‌تواند زمینه‎‌ساز افزایش درآمدزایی کشور از محل صادرات شود و به همان میزان، اشتغال پایدار در کشور را پدید آورد.
حال سوالی که مطرح است این است که چرا در میان صنایع مختلف صنعت خودرو به عنوان نماد خروج از رکود صنایع ایران باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد و اختصاص مبالغ کلان جهت بالا بردن گردش نقدینگی در این صنعت با چه منطق و هدفی از سوی دولت صورت می‌گیرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com