افزایش خروج دام قاچاق به‌دلیل نوسانات ارز

افزایش خروج دام قاچاق به‌دلیل نوسانات ارز
به‌دلیل نوسانات ارز، خروج دام به‌صورت قاچاق از مبادی غیررسمی کشور شدت گرفت.
مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: امکان قاچاق گوشت قرمز وجود ندارد؛ چرا که حمل و نقل این محصول پروتئینی نیازمند ماشین‌های حمل گوشت که کانتینرهای زیر صفر داشته باشند است. بنابراین سودجویان به‌صورت غیرمجاز اقدام به خروج و ورود دام می‌کنند.
دکتر صمد یگانه افزود: در روزهای اخیر به‌دلیل آنکه نوسانات ارز را در بازارهای جهانی شاهد بودیم، دام به‌صورت قاچاق از مبادی غیررسمی از کشور خارج می‌شد، زیرا سود کلانی را عاید سودجویان می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور با کمک مرزبانان و نیروهای انتظامی تمامی مرزهای رسمی کشور را رصد می‌کند، اما از آنجایی که مرزهای غیررسمی همچنان باز است، نمی‌توان جلوی قاچاق دام را از این مبادی گرفت.
هویت‌دار شدن تمامی دام‌های بومی کشور
این مقام مسئول ادامه داد: گسترش پست‌های قرنطینه‌ای در تمامی مبادی ورودی کشور در دستور کار است و از آنجایی که سازمان دامپزشکی کشور در برنامه دارد که تمامی دام‌های بومی را هویت‌دار کند، بدین ترتیب قاچاق کاهش پیدا می‌کند.
یگانه تصریح کرد: هویت‌دار کردن دام‌های بومی کشور می‌تواند امکان ردیابی برای تمامی دام‌ها را فراهم آورد و بدین ترتیب قاچاق دام‌ها قابل تشخیص خواهد بود.
وی یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان، اقدام به پلاک‌کوبی دام‌های بومی استان شده است که امیدواریم تمامی دام‌های کشور به این امر تجهیز شوند.
یگانه درباره امکان آلودگی گوشت‌های وارداتی تأکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور پس از آنکه از نظر بهداشتی محموله‌های وارداتی را تحت بررسی قرار داد، اقدام به واردات می‌کند. بنابراین امکان بیماری‌زا بودن گوشت‌های وارداتی صفر است.
وی درباره گوشت‌های برزیلی اظهار داشت: برزیل از کشورهایی است که سال‌های طولانی است گوشت آن به ایران وارد می‌شود و هیچ مشکلی نیز نداشته است و پیدایش جنون گاوی در یکی از ایالت‌های این کشور که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌عنوان از آن ایالت گوشتی وارد نکرده است، نمی‌تواند دلیلی برای نگرانی مردم باشد.
مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: تمامی گوشت‌های وارداتی کشور تحت نظارت سازمان دامپزشکی بوده، به غیر از محموله‌هایی که از طریق قاچاق وارد می‌شود و از آنجایی که حمل و نقل گوشت به شرایط ویژه‌ای نیاز دارد، بنابراین فرضیه گوشت قاچاق رد است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com