افزایش قیمت لبنیات به معنای کسب سود بیشتر از سوی تولیدکنندگان نیست

افزایش قیمت لبنیات به معنای کسب سود بیشتر از سوی تولیدکنندگان نیست
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه هزینه‌های تولید باید تامین شود تا منجر به کاهش تولید و کمبود کالا نشویم، گفت: دولت به دامدارانی که شیر خام خود را مطابق 4 ماه پایانی سال 92 به کارخانه‌های لبنی تحویل داده‌اند، یارانه نقدی دریافت می‌کنند.
عباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت لبنیات اظهار داشت: بحث افزایش نرخ لبنیات ناشی از افزایش قیمت نهادهای دامی، افزایش دستمزدها، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، تورم موجود در بازار و افزایش کارمزد تسهیلاتی است که از سوی بانک‌ها به بخش کشاورزی داده شده است.   
وی با بیان اینکه کارمزد تسهیلات بانک‌ها به بخش کشاورزی از 13 درصد به 22 درصد رسیده که این موضوع قاعدتا هزینه‌ای برای تولید ایجاد می‌کند، افزود: تولید کننده درصدد افزایش سود خود نیست بلکه ناچار به افزایش قیمت تولیدات خود است و یا اینکه با وضعیت فعلی باید تولید را تعطیل کند.
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه هزینه‌های تولید باید تأمین شود تا تولید ادامه پیدا کند، تصریح کرد: اگر تولید تعطیل شود این موضوع به معنی کمبود کالا و کمبود کالا نیز به معنای بازار سیاه و گرانی چند برابر برای مصرف کننده خواهد بود.   
پاپی‌زاده با بیان اینکه دولت‌ها در کشورهای مختلف یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیمی به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند، گفت: بخش کشاورزی برخلاف صنعت و خدمات از حاشیه سود بسیار اندکی برخوردار است و سرمایه‌گذاران نیز رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند لذا دولت‌ها به ارائه بسته حمایتی به کشاورزان اقدام می‌کنند.   
نماینده مردم دزفول با بیان اینکه در کشور ما تقریبا حمایت چندانی از بخش تولید نمی‌شود، تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد بخش کشاورزی حاشیه سود بسیار پایین و ریسک بسیار بالایی دارد و تولیدکنندگان روز به روز دچار زیان می‌شوند.   
عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: اگر نگاهی به روند افزایش یا کاهش دامداری‌های تولید کننده شیر در 10-15 سال گذشته بیاندازیم متوجه می‌شویم که به نسبت سرانه تولید رشد چندانی نداشتیم تا بتوانیم به اهداف برنامه پنجم دسترسی پیدا کنیم.   
وی با بیان اینکه عدم ارائه‌ بسته‌های حمایتی از تولید ما را به اینجا رسانده است،اظهار داشت: در نیمه دوم سال گذشته دولت به هر کیلو شیر تولیدی 190 تومان یارانه پرداخت می‌کرد که در ابتدای امسال نیز قرار بر همین بود ولی این یارانه پرداخت نشد.  
پاپی‌زاده ادامه داد: اخیرا کمیسیون کشاورزی جهت پیگیری این موضوع جلسه‌ای با مسئولین ذیربط برگزار کرد که پس از آن دوباره دولت تصمیم به پرداخت یارانه نقدی به دامداران مطابق سال 92 گرفت و دولت پذیرفت برای چهارماه اول سال جاری یارانه‌ای را که پرداخت نکرده مطابق سال 92 به کارخانه‌های لبنی یارانه نقدی اختصاص دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com