...اگر هشدارهای فائو را جدی می‌گرفتیم!

...اگر هشدارهای فائو را جدی می‌گرفتیم!
اگر هشدارهای سازمان فائو برای ایران جدی گرفته می‌شد، احتمالاً ۳۱ هزار و ۲۰۰ رأس دام از سال ۱۳۹۴ تاکنون بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف نمی‌شدند و شاید میگوهای آلوده هم در آب‌های کشورمان نبود...

فائو وجود بحران زنجیره غذایی در ایران را هشدار داده بود
بر اساس بولتن منتشر شده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) با عنوان "هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی" پیش‌بینی شد که در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۵) بحران زنجیره غذایی (Food Chain Crisis) به شکل فزاینده‌ای مناطقی از قاره‌های آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا را تحت تأثیر خود قرار دهد. در بولتن فائو به تهدیدهای مطرح‌شده در سه ماهه مذکور پرداخته شده و بیماری‌های حیوانات و امراض مشترک انسان و دام، بیماری‌های آبزیان، هجوم ملخ و در نهایت آفات و بیماری‌های جنگل ازجمله این تهدیدها عنوان شده است.
بر اساس گزارشی از فائو، بیماری تب برفکی در دام‌ها در ایران پیش‌بینی شده بود. اخیراً "سروتیپ A" این بیماری از "توپوتیپ ۱" آسیا و "ژنوتیپ ۷" در بخش‌هایی از کشور گزارش شده است. یک طغیان این بیماری در شهریور ۱۳۹۴ در قم گزارش شد و سویه جدید تب برفکی نخستین‌بار در استان قم شناسایی شد و علاوه بر آزمایشگاه‌های داخلی به خارج از کشور ارسال و در آنجا نیز به تأیید رسید. هم‌اکنون این سویه در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، اما به‌طور مشخص این بیماری از سوریه به عراق و از آنجا به ترکیه و سپس همراه دام قاچاق وارد ایران شده است.
بر اساس آخرین آمار تلفات دام بر اثر ابتلا به تب برفکی در کشور که از سوی مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی اعلام شده، ۱۳ هزار رأس گوسفند و بز و حدود یک‌هزار و ۸۰۰ رأس گاو در سال ۱۳۹۴ و همچنین دست کم ۱۵ هزار رأس دام سبک و یک‌هزار و ۴۰۰ رأس دام سنگین در سال ۱۳۹۵ تلف شده‌اند. یعنی به عبارتی ۳۱ هزار و ۲۰۰ راس از سال ۱۳۹۴ تاکنون تلف شده‌اند.
عادل محمدی، مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: "شیوع تب برفکی در استان باعث وارد شدن خسارت زیادی به بخش دامداری شده و تاکنون گواهی بیمه بیش از چهارهزار رأس دام تلف‌شده، صادر شده است."
این سازمان پیش‌بینی کرده بود که بیماری "نکروز حاد هپاتوپانکراس(۱)" احتمالاً به نقاط دیگر آسیا از طریق صادرات حیوانات زنده مولد و لارو قابل پرورش و دیگر حیوانات زنده (مانند میگو و صدف خوراکی) گسترش خواهد یافت. این حیوانات به‌عنوان خوراک برای حیوانات آبزی مولد استفاده می‌شود و از طریق تجارت کشورها و همچنین انتقال آبزیان زنده سرایت این بیماری به دیگر کشورها صورت می‌گیرد. این بیماری در ایران نیز شایع است، اما وضعیت بحرانی ندارد.

فائو علاوه بر ایران، زنگ خطرهای جدیدی را برای کشورهای همسایه به صدا درآورد
همان‌طور که این سازمان برای کشور ایران پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت داشته است، برای سایر کشورهای قاره آسیا نیز پیش‌بینی‌هایی در زمینه بحران‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین بیماری‌های حیوانات و گیاهان نیز داشته است که در زیر به آنها اشاره شده است.
سازمان فائو در زمینه بیماری‌های مربوط به آبزیان و حیوانات پیش‌بینی‌های بسیار روشنی داشت.
بر اساس این پیش‌بینی ویروس آنفولانزای مرغی H۵ (H۵ highly pathogenic avin influenza) به‌صورت چرخه‌ای تداوم می‌یابد و احتمالاً به کشورهایی که قبلاً تحت تأثیر بیماری ناشی از این ویروس قرار نگرفته‌اند، در شرق و جنوب شرق آسیا و حتی مناطق دوردست‌تر گسترش می‌یابد. مشابه همان چیزی که در زمستان ۱۳۹۳ - ۱۳۹۴ اتفاق افتاد. عامل کمتر بیماری‌زای(۲) آنفولانزای H۷N۹ که شدت بیماری‌زایی کمتری دارد، به‌صورت فصلی افزایش خواهد یافت، اما نه به اندازه شدت آن در زمستان سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴. تاکنون با گذشت بیش از سه فصل از چرخه آن، این ویروس هنوز در خارج از چین منتشر نشده است. وجود مبادله طیور می‌تواند این بیماری را از چین به کشورهای همسایه انتقال دهد.
موارد انسانی سندروم تنفسی کوروناویروس مشابه آنچه در شترها مشاهده شده است، در عربستان سعودی و کشورهای دیگر در خاورمیانه به احتمال خیلی بالا رخ خواهد داد. شترها در خاورمیانه به‌عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته می‌شوند که در برخی موارد از طریق انتقال دام به انسان منجر به ایجاد بیماری در انسان می‌شود.
Enterozytozoon hepatopenaei احتمالاً در بخش‌های دیگر آسیا که از حیوانات زنده مانند صدف خوراکی آلوده وارداتی از کشورهای آلوده به‌عنوان خوراک حیوانات آبزی مولد استفاده می‌شود، گسترش خواهد یافت.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com