سه راه حل برای کنترل رطوبت فضولات طیور

سه راه حل برای کنترل رطوبت فضولات طیور

مدیریت خوب و درست فضولات منجر به داشتن محیط زیستی سالم تر برای طیور و در نهایت سلامت و بازدهی بهتر آنها می گردد . در اینجا به بررسی نحوۀ کنترل رطوبت فضولات طیور به خصوص در هوای سرد می پردازیم .
برای کنترل رطوبت فضولات در هوای سرد دقیقاً چه شرایطی لازم است ؟ در جواب باید گفت سه شرط ساده : هوای تازه ، گرما ، و جریان هوا . هوای تازه به منظور جابجایی رطوبت اضافی از داخل مرغداری به خارج لازم است . گرما برای بالا بردن دما و همچنین حفظ رطوبت هوای سرد لازم است و جریان هوا که به خارج سازی رطوبت از فضولات و در نتیجه از مرغداری کمک می کند . هر گونه برنامۀ موفقیت آمیز کنترل رطوبت فضولات بایستی تمامی این مؤلفه ها را باهم داشته باشد . به عنوان مثال ، اگر شما هوای سرد و تازه را وارد مرغداری کنید و به برقراری جریان هوا بر روی فضولات کمک کنید اما به آن (فضولات) گرما ندهید رطوبت بسیار کمی از فضولات خارج می گردد . به همین صورت این امر در خصوص سایر مؤلفه ها صدق می کند .بنابراین به منظور خارج سازی هر چه بیشتر رطوبت از فضولات به هر سه عنصر هوا ، گرما و جریان هوا احتیاج است . {tor_sutitle}هوای تازه به منظور جابجایی رطوبت اضافی از داخل مرغداری به خارج لازم است . گرما برای بالا بردن دما و همچنین حفظ رطوبت هوای سرد لازم است و جریان هوا که به خارج سازی رطوبت از فضولات و در نتیجه از مرغداری کمک می کند . هر گونه برنامۀ موفقیت آمیز کنترل رطوبت فضولات بایستی تمامی این مؤلفه ها را باهم داشته باشد{/tor_sutitle}
سیستم های کنترل رطوبت در مرغداری ها دارای هواکش های تایمردار برای ورود و جابجایی هوا و سیستم های گرمازا برای تأمین گرمای مورد نیاز می باشند و از همه مهم تر حاوی دریچه هایی که به برقراری هوای گرم و خشک و جریان هوا بر روی فضولات کمک می کند . البته میزان تأثیر و کارآیی این سیستم در خارج سازی رطوبت از فضولات به میزان سفت و سختی و به هم فشردگی دیوارهای مرغداری بسیار زیاد بستگی دارد . هوای سرد و نمناک که از شکاف های دیوارها ، منافذ هواکش ها ، درها و ورودی ها وارد می شود خیلی سریع به سطح زمین می رسد و باعث سرد شدن طیور و خارج سازی رطوبت از فضولات می شود . در نتیجه هر چه هوای بیشتری از این طریق وارد شود، کنترل میزان رطوبت فضولات هم سخت تر می شود.
در صورتیکه دیوارهای مرغداری سفتی و بهم فشردگی لازم را داشته باشد بایستی به دریچه های هوایی توجه بیشتری گردد . با برقراری جریان هوا در کنار سقف ، دمای هوا افزایش یافته و رطوبت نسبی هوا کاهش می یابد و خشک کردن فضولات بدون آنکه موجب سرد شدن طیور گردد آسانتر می کند . به علاوه دریچه ها الگوی جریان هوای مفیدی را برقرار می سازند . هوای وارد شده از دریچه ها بالا و به سمت سقف حرکت می کند و سپس پایین و به سمت کف اتاق می آید و در آخر به سمت دیوارها می رود و همزمان رطوبت فضولات را هم خارج می سازد .
اندازۀ دقیق شکاف دریچه های هوایی برای رسیدن به وضعیت هوای مطلوب در هر ساختمان متفاوت است اما در کل ، یک فشار هوای ثابت بین 07 / 0 و 12 / 0 اینچ و شکاف دریچۀ هوایی در حدود 2 اینچ ظاهراً مناسب ترین است . میزان شکاف دریچه های هوایی و فشار هوای مطلوب به عوامل متعددی من جمله نوع دریچه ، جایگاهی که قرار می گیرد ، عرض ساختمان ، جنس سقف و تفاوت دمای خارج و داخل ساختمان بستگی دارد . یکی از راههای تشخیص عملکرد مناسب دریچه ها این است که دمای محیط در 30 ثانیۀ اول شروع کار تهویه نباید افت داشته باشد . در صورتیکه دمای ساختمان افت ناگهانی پیدا کند دلیل بر تعداد هواکش های تایمر دار بیش از حد لازم است .   
از کجا باید میزان مناسب کار سیستم های تهویه را فهمید ؟ از آنجاییکه هدف کنترل رطوبت فضولات است ، یکی از راهها آن است که یک جدول حداقل استفاده از سیستم های تهویه بر اساس میزان مصرف آب در طیور تنظیم شود . هر چه آب مورد مصرف در طیور بیشتر باشد ، رطوبت بیشتری باید استخراج گردد و هواکش های تایمردار هم بیشتر بایستی کار کنند .
یکی از بزرگترین نگرانی هایی که در این راه وجود دارد این است که در عین حال که هزینۀ گرمایش را به حداقل می رسانیم به استخراج رطوبت بپردازیم . اگر چه که برای کنترل رطوبت فضولات در هوای سرد به هر حال مقدار گرمای بیشتری لازم است اما تا حد زیادی به سیستم دریچه های تهویه بستگی دارد . در صورتیکه ساختمان محکم و بهم فشرده باشد ، کنترل میزان جابجایی هوا دقیق تر خواهد بود و مقدار هوای بیشتری از راه دریچه ها وارد خواهد شد که به نوبۀ خود منجر به وضعیت بهتر هوای ورودی و استفادۀ بهینه از گرمای تولید شده توسط دستگاههای گرمایشی می گردد.
مدیریت مناسب فضولات منجر به داشتن محیط زیستی سالم تر برای طیور و در نهایت سلامت و عملکرد بهتر آنها را موجب می گردد .  

 
نظرات شما
  •  

    مجتبی قنبری گفت : ۹۱/۱۰/۲۰

    سلام
    نام نویسنده نوشته بالا را ارسال کنید خواهشن
    با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com