تولید بهترین سیلاژ ذرت برای گاوها

تولید بهترین سیلاژ ذرت برای گاوها

شرکت لیماگرین (Limagrain) سال ها است که در زمینه تجارت دانه ذرت فعالیت دارد و پژوهشی را به پرورش بهترین نوع ذرت برای استفاده به عنوان خوراک سیلاژ اختصاص داده است. وب سایت All About Feed با آقای بنوآ دلور (Benoît Delord)، متخصص تغذیه در بخش اروپایی لیماگرین، مصاحبه ای را ترتیب داده است.
کاشت ذرت، علمی است که در دهه های اخیر، به ویژه از زمان شروع پیوند گسترش زیادی یافته است. انواع پیوند ذرت در دهه 1950 میلادی از آمریکا به اروپا راه یافت. از آن زمان بهبود بسیاری در تولید هر چه بهتر ذرت حاصل شد و قابلیت هضم آن، تناسب با آب و هوای خشک و کارآمدی آن بهبود یافت.
قسمت نر و ماده گل ذرت از یکدیگر جدا هستند. کاکل گل نر است و گرده افشانی می کند؛ خوشه بلال، گل ماده آن است. در نتیجه بلال با مجزا بودن نر و مادگی خود به طور طبیعی گیاهی است که می تواند با ذرت های مجاورت خود نیز گرده افشانی کند. به این ترتیب پیوند اتفاق می افتد. معمولا گیاهان پیوندی به دلیل تاثیر هتروزیس(دگرینگی) محصولات بهتری می دهند.

فرانسه، پیشرو در کاشت ذرت
فرانسه بزرگترین تولید کننده بذر ذرت در اروپا است. به گفته سازمان ملی بذر ذرت و ذرت خوشه ای فرانسه،  هزار  هکتار از دانه های ذرت در اروپا رشد می کنند. بین 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، فرانسه با 76 هزار هکتار بیشترین تولید ذرت را دارد و بعد از آن مجارستان با 25 هزار هکتار و رومانی با 23 هزار هکتار قرار دارند. در میان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، اوکراین با 31 هزار هکتار بذر ذرت پیشرو است و بعد از آن روسیه با 19 هزار هکتار و ترکیه با 13 هزار هکتار قرار دارند. بذر ذرت برای پرورش ذرت به منظور استفاده صنعتی یا برای خوراک حیوانات (سیلاژ ذرت) به کار گرفته می شود. در اروپا، اکثر سیلاژ ذرت متعلق به آلمان (با سهم 34 درصد از کل زمین کشاورزی) و فرانسه (با 24 درصد سهم) است. کشورهای دیگر اروپایی درصد کمی از زمین های سیلاژ ذرت را در اختیار دارند. به عنوان مثال هلند 4% از کل زمین ها و لهستان 9% آن را در اختیار دارند.

پژوهش در مورد سیلاژ ذرت
سیلاژ ذرت یکی از مواد فیبردار محبوبی است که برای خوراک گاو شیرده استفاده می شود و وسیله ای برای کمک به افزایش لبنیات در زمین های محدود است. بنا بر اعلام آروالیس، انستیتوی گیاهی فرانسه، افزایش محصولات در سیلاژ ذرت به دلیل علم ژنتیک و کارهای کشاورزی بهتر بوده است. با استفاده از وسایل تعیین ساختار ژنتیکی، روش های آمار گیری و فناوری اطلاعات و همچنین فنوتیپ، علم ژنتیک پیشرفت سریع تری داشته است. لیماگرین چهارمین کمپانی بزرگ بذر در دنیا است که کشاورزان فرانسوی آن را تاسیس کرده اند و مدیریت می کنند. لیماگرین به عنوان تولید کننده و سازنده انواع گیاهان، بذرها، بذرهای سبزیجات و غلات را به فروش می رساند.
در لیماگرین اروپا، 140 نوع بذر ذرت مختلف تولید شده است و توجه زیادی به مطالعه انواع جدید ذرت به ویژه برای استفاده در سیلاژ خوراکی شده است. بنوآ دلور، مدیر تغذیه حیوانات در بخش اروپایی لیماگرین، اظهار داشت: « ما تمام زمان و تلاشمان را به تاثیر انواع مختلف سیلاژ ذرت بر حیوانات اختصاص داده ایم و آزمایش ها را طراحی کرده ایم تا قابلیتت هضم، تاثیر غذایی و تاثیر آن بر تولید شیر را دریابیم. در سال 1977، شرکت ما برنامه کاشت دانه ذرت را از برنامه کاشت ذرت سیلاژ جدا کرد و در سال 1997، ما طرح LG تغذیه حیوانات (LG Animal Nutrition) را آغاز کردیم که در آن بر روی انواع ذرت و تاثیرات و کاربرد آن ها برای حیوانات مطالعه نمودیم.»
وی در ادامه گفت: «مثلا تحقیق را بر روی قابلیت هضم فیبر متمرکز کردیم و متوجه شدیم که متفاوت بودن قابلیت هضم با محتوا و چیدمان ساختار دیوار سلولی مرتبط است. قابلیت هضم دیوارهای سلولی نیز با امکان دستیابی باکتری سلولوزی روده برای به فیبرهای قابل هضم ارتباط مستقیم دارد. اما ما بیشتر به دنبال یافتن قابلیت هضم نشاسته، محتویات خشک محصولات و زمان تخمیر و سیلو کردن هستیم. قابلیت هضم نشاسته موضوعی پیچیده است. تفاوت ژنتیکی زیادی در تجزیه پذیری نشاسته در روده وجود دارد در نتیجه حتما باید انواع مختلف آن را شناخت».
شرکت لیماگرین برای آزمایش کیفیت سیلاژ ذرت، طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز آنلاینی را در برش سیلاژ استفاده کرده است تا مقدار محصول، میزان انرژی آن، ترکیبات ( نشاسته، پروتئین، انرژی و ...) و قابلیت هضم آن را اندازه گیری کند. این کار موجب شده تا اطلاعات زیادی در سال های اخیر به دست آید. با این اطلاعات، کمپانی کاشت ذرت می تواند سطح مواد مغذی گیاه را به راحتی به دست آورد. دلور گفت :« ما هر ساله 200 هزار نمونه را تحلیل می کنیم».

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com