پژوهش های مربوط به سلامت در مرغ های مادر گوشتی

پژوهش های مربوط به سلامت در مرغ های مادر گوشتی

اطلاعات بدست آمده از پژوهش­های قبلی در نیمچه گوشتی و مرغ تخم­گذار نشان می­دهد که استفاده از میل باند (Milbond-TX® (IMTX)) با غلظت توصیه شده یا بالاتر (0.25 درصد از جیره یا 2.5 گرم در کیلوگرم خوراک) باعث بهبود ایمنی و سلامت پرنده می­شود. اگرچه میل باند سالهای بسیاری در جیره مرغ­های مادر گوشتی با غلظت توصیه شده و بدون هیچ گزارشی از اثرات نامطلوب استفاده می­شد ولی پژوهش­های علمی در جهت بررسی اثرات استفاده از غلظت­های بالاتر از میزان توصیه شده میل باند انجام نشده بود. نتایج حاصل از این پژوهش­ها می­تواند اهمیت زیادی داشته باشد زیرا مرغ­های مادر مواد مغذی و انرژی را تنها برای تامین نیاز نگهداری و رفاه خود مصرف نمی­کنند بلکه آن­ها تخم مرغ­هایی تولید می­کنند که باید حاوی مقادیر مناسب از مواد مغذی و انرژی برای رشد و بقاء جنین باشد. اگر میل باند با اتصال به یک یا برخی از مواد مغذی در جیره باعث محدود شدن جذب آن­ها توسط مرغ شود اثر آن باید در جنبه­ های تولید و رشد و تکامل جنین مشخص شود. بنابراین، دکتر کریگ راگون در سال 2013 و در مرکز علوم طیور دانشگاه آرکانزاس پژوهشی را برای بررسی اثرات استفاده از میل باند در سطوح بالاتر از سطح توصیه شده در جیره غذایی مرغ­های مادر گوشتی آغاز کرد.

پولت­های مادر گوشتی از سویه کاب 500 و خروس­های MX برای این پژوهش انتخاب شدند. در طی این پژوهش از یک جیره غذایی با مقدار کافی انرژی و مواد مغذی تحت یک برنامه محدودیت خوراکی یک روز در میان استفاده شد. پولت­ها برای رسیدن به وزن توصیه شده توسط منحنی رشد مرغ اجداد تغذیه شدند. خروس­ها نیز طبق توصیه­ های مرغ اجداد تغذیه شدند. پرنده­ ها در سن 21 هفتگی بطور تصادفی در 12 پن بر روی بستر تقسیم  شدند که برای هر گروه آزمایشی چهار پن در نظر گرفته شده بود و هر پن حاوی 25 مرغ و دو خروس بود. پس از پن بندی، جیره غذایی به جیره تولید تغییر پیدا کرد و تحریک نوری آغاز شد. جیره تخم­گذاری به هر پن بشکلی تعلق می­گرفت که پرندگان هر پن مقدار مشابهی خوراک (خوراک/پرنده) در روز تا پیک تولید دریافت کنند و مقدار خوراک بر اساس تلفات هر پن تنظیم می­شد. گروه­های آزمایشی شامل یک گروه شاهد با جیره بر پایه ذرت و کنجاله سویا بدون میل باند، گروه حاوی میل باند با غلظت دوبرابر میزان توصیه شده (0.5 درصد) و گروه حاوی میل باند با غلظت چهار برابر میزان توصیه شده (1 درصد) بود. جیره آزمایش حاوی 15.5 درصد پروتئین خام و 2915 کیلو کالری (AME/kg) انرژی بود و با استفاده از اسید آمینه­های قابل جذب بر اساس پروتئین ایده­آل تنظیم شده بود. در پیک تولید تخم­ مرغ هر مرغ حدود 154 گرم خوراک مصرف کرد که شامل 450 کیلو کالری انرژی قابل متابولیسم ظاهری و 23.9 گرم پروتئین خام بود. پس از اوج تولید تخم­ مرغ خوراک اختصاصی برای حفظ تولید تخم­ مرغ و وزن بدن کاهش پیدا کرد.

جمع آوری تخم­ مرغ­ها از هفته 24 شروع شد. در طی 12 هفته اجرای پژوهش، تخم­ مرغ­ها سه نوبت در روز از هر پن جمع آوری و بر اساس  شماره پن نشانه گذاری شدند. همه تخم ­مرغ­های جمع آوری شده طی یک هفته، در یک دستگاه هچر برای جوجه کشی قرار داده می­شدند.

برای اندازه گیری شاخص وزن تخم ­مرغ، همه تخم­ مرغ­های تولیدی طی دو روز در هر هفته وزن شدند. در روز 18 جوجه کشی تخم­ مرغ­ها تحت کندلینگ برای مشخص شدن تخم­ مرغ­های بدون نطفه و تلفات جنینی قرار گرفتند. پس از خروج جوجه­ ها ازتخم ­مرغ، تمامی جوجه­ ها برای طبیعی بودن مورد بررسی قرار گرفتن و وزن آن­ها بوسیله یک ترازوی دیجیتال ثبت شد.

نتایج

بعد از جمع آوری اطلاعات در طول اجرای آزمایش و سپس آنالیز آماری آن­ها مشخص شد که افزودن میل باند با غلظت­های بالاتر از غلظت توصیه شده هیچگونه تاثیری بر تولید تخم­ مرغ که بصورت تعداد تخم­ مرغ به ازای هر مرغ در هر پن گزارش شده بود نداشت. در واقع تعداد تخم­ مرغ تولیدی در گروه­های مصرف کننده میل باند افزایش پیدا کرده بود که البته این افزایش معنی­ دار نبود. تعداد تخم­ مرغ به ازای هر مرغ در هر پن در طی اجرای آزمایش برای سه گروه آزمایشی 0 درصد، 0.5 درصد و 1 درصد میل باند بترتیب 55.5، 57.8 و 56.9 بود.

شاخص­های وزن تخم­ مرغ، باروری، جوجه درآوری و وزن جوجه تحت تاثیر افزودن میل باند به جیره مرغ­های مادر قرار نگرفت. در پایان 12 هفته آزمایش، وزن تخم مرغ برای گروه­های آزمایشی 0 درصد، 0.5 درصد و 1 درصد میل باند بترتیب 62.8، 62.2 و 62.2 بود. درصد باروری تخم­ مرغ بترتیب 98.4، 97.5 و 98.6 و درصد جوجه در آوری بترتیب 89.0، 87.4 و 87.7 درصد برای سه گروه آزمایشی بود. شاخص وزن جوجه تاثیر معنی­ داری از افزودن میل باند به جیره در هیچ یک از 12 هفته آزمایش نشان نداد. میانگین وزن جوجه­ ها برای کل دوره آزمایش در سه گروه آزمایشی بترتیب 40.1، 40.1 و 40.4 گرم بود.

بطور خلاصه، تغذیه جیره حاوی میل باند با 4 برابر میزان توصیه شده به مدت 12 هفته متوالی و از زمان تولید اولین تخم­ مرغ، هیچ اثر منفی بر جنبه­ های مختلف تولید در مرغ­های مادر گوشتی نداشت

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com