اهمیت ویتامین ها در تولید طیور

اهمیت ویتامین ها در تولید طیور
ویتامین ها گروهی از ترکیبات عالی هستند که طیور به میزان کمی به آن ها نیاز دارند اما برای عملکردهای طبیعی بدن، رشد و بازتولید ضروری است
کمبود یک یا چند ویتامین می تواند بیماری ها و سندروم های گوناگون پدید آورد.
ویتامین ها به دو گروه تقسیم می شوند: ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب. ویتامین های محلول در چربی A،D، E و K می باشند. ویتامین های محلول در آب شامل ویتامین C و B است.
طیور خود می توانند ویتامین C را بسازند، در نتیجه نیازی به این ویتامین ها در رژیم غذایی آن ها نیست. مکمل ویتامین C زمانی کارآمد است که طیور در شرایط استرس زا باشند.
ویتامین A برای رشد نرمال، بازتولید و حفظ شرایط سلول های مخاطی ضروری است.
کمبود این ویتامین می تواند بیماری روپ  به بار آورد که ویژگی آن ورم ملتحمه، آبریزش چشم و بینی و همچنین ترشح از پلک ها است. در موارد پیشرفته این بیماری،‌ از بین رفتن بافت های زنده و کراتینه سازی غشا مخاطی غذا و مجرای تنفسی اتفاق می افتد.
روغن جگر ماهی و سبزیجات منبع غنی ویتامین A می باشد.
ویتامین D3 برای جذب و استفاده کلسیم و فسفر ضروری است؛ کلسیم و فسفر برای رشد نرمال، شکل گیری پوسته تخم مرغ و رشد استخوان ضروری است.
ویتامین D می تواند از پوست طیور در مقابل تابش آفتاب جلوگیری نماید. کمبود این ویتامین موجب راشیتیسم می شود؛ پوسته تخم طیور نازک می شود و جوجه شدن آن ها کاهش می یابد؛ پای طیور ضعیف می شود و نشستن آن ها شبیه پنگوئن می شود؛‌ نوک، چنگال و گوشت دنده آن بسیار نرم می شود.
ویژگی آن خم شدن جناغ سینه و ستون فقرات است. روغن جگر ماهی منبع غنی ویتامین D است.
ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی و مهم برای عملکردهای نرمال عصب است. کمبود این ویتامین می تواند نرم شدگی مغز/بیماری جنون مرغی، حساسیت ترشحی در جوجه ها، پلاسیدگی عضلانی در طیور بالغ را به دنبال داشته باشد.
ویتامین K برای ترکیب پروترومبین ضروری است، در نتیجه نقش مهمی در مکانیسم های لخته شدن خون و محافظت در برابر بیماری کوسیدیوز دارد.
کمبود ویتامین K می تواند موجب افزایش وجود لکه های خون در تخم مرغ ها، خونریزی پاها و سینه و در همچنین عدم لخته شدن خون شود.
روغن دانه گندم، روغن جگر ماهی، یونجه، سبزیجات، جوانه های گیاهان‌ بنشن‌ دار، روغن سویا، دانه ها و خوراک های ماهی منبع غنی ویتامین A، D3، E و K است.
ویتامین های گروه B شامل تیامین(ویتامین B1)، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پنتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسید فولیک و سیانو کوبالامین‌ می باشد.
ویتامین های گروه B در عملکردهای متابولیک، از جمله سوخت و ساز انرژی، موثر می باشند. مخلوط کردن یک ویتامین پیش از مصرف معمولا برای سطوح در حال نوسان ویتامین ها طبیعتا در غذا یافت می شود.
تیامین (ویتامینB1 ) برای سوخت و ساز کربوهیدرات ضروری است. کمبود این ویتامین ها در طیور بی اشتهایی، از دست دادن وزن، موجدار شدن پرها، افتادگی بال ها و فلج شدن عضلات می شود.
طیوری که به دلیل منعطف بودن پاها می نشینند و با سر رو به بالا دراز می کشند از کمبود این ویتامین رنج می برند. تیامین در برنج، سبوس گندم و غلات به وفور یافت می شود.
ریبوفلاوین(ویتامین B2) بخشی از سیستم های آنزیم است که در سوخت و ساز نقش حیاتی دارد. کمبود این ویتامین موجب اسهال و "معلولیت انگشت پای" طیوری می شود که سن آن ها یک یا دو هفت است.
طیوری که از این بیماری رنج می برند با زانوها و به کمک بال هایشان حرکت می کنند. در طیور بالغ، موجب کاهش تولید تخم، افزایش مرگ و میر جنین آن ها و مردن جوجه ها در تخم می شود.
مردن جنین حداکثر 18 تا 20 روز بعد از خوابیدن پرنده روی تخم اتفاق می افتد. چمن زارها منبع غنی این ویتامین می باشند.
پیریدوکسین(ویتامینB6) برای سوخت وو ساز آمینواسید ها ضروری است. در صورت کمبود این ویتامین، تشنج و لرزش در طیور اتفاق می افتد. در این مورد باید غلات و خوراکی های دارای یونجه به طیور داد.
سیانوکوبالامین (ویتامین B12) دارای ترکیبات اسید نوکلئیک، کربوهیدرات و متابولیسم چربی و ترکیب متیل است. این ویتامین در تمامی غذاااهای حیوانات یافت می شود.
کمبود این ویتامین موجب کم شدن رشد، ارزش غذایی کم گوشت پرنده و کاهش تخم گذاری آن می شود. مردن جنین حداکثر 17 روز بعد از خوابیدن پرنده روی تخم اتفاق می افتد.
ممکن است ضعف بافت های عضلانی در پاها و خونریزی در پوشش جنینی مشاهده شود. خوراک ماهی، لبنیات و پروتئین های حیوانی منابع ویتامین B12 می باشند.
کمبود کولین:  کمبود کولین موجب بیماری پروز(سو تغذیه غضروفی) می شد که ویژگی آن پف کردگی اطراف غضروف زانو، صاف شدن درشت نی  کف پا و پیچ دار و قوس دار شدن کف پا همراه با لغزش تاندون آشیل از برآمدگی استخوان می شود.
جگر پرندگانی که از کمبود این ویتامین رنج می برند بیش از حد چرب است. روغن خوراک ماهی و کلین مصنوعی غذای مناسب برای این طیور است.

هارش پاندیت، خبرنگار سایت ThePoultrySite
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com