تشخیص آبستنی در گاو با لمس از طریق رکتوم

تشخیص آبستنی در گاو با لمس از طریق رکتوم
با توجه به اینکه سود و ضرر یک دامداری به آبستنی دام های آن دامداری مربوط می شود، ما را بر آن داشت تا راه های تشخیص آبستنی را از طریق رکتوم که متداولترین راه تشخیص در جهان است را به طور مختصر اما مفید طی یک جدول توضیح دهیم.
معاینه از این راه نیاز به تخصص و تجربه دارد و با کار زیاد می توان در این کار مهارت کافی را کسب نمود. امید است که کمکی نموده باشیم.

مهمترین خصوصیات

حالت آبستنی

دستگاه تولید مثل بین رکتوم و لگن قرار دارد. دو شاخه رحم اندازه مساوی داشته و رشد قابل تشخیص بین شاخ های رحم وجود ندارد. موکوس مهبل رقیق و در طول فحلی آبکی است.

غیر آبستن (Open)

یک شاخ رحم بزرگتر از شاخ دیگر است. غشاهای جنینی مثل پیراهن زیر آستین کت حس می شود. مهبل خشک و چسبناک است. موکوس غلیظ و اطراف عنق رحم وجود دارد. جسم زرد روی همان تخمدانی که 21 روز قبل اوولاسیون نموده ظاهر می شود. (اشتباهاتی ممکن است اتفاق افتد البته اگر فحلی مشاهده نشود دومین اوولاسیون در همان طرف به وقوع می پیوندد)

آبستنی یک ماه (البته پیشنهاد می شود که در این دوره جنین لمس نشود، چون باعث له شدن قلب جنین و تلف شدن آن می شود)

شاخ آبستن بزرگ شده و بر آمده می گردد و در این حالت سفت شده و احساس ارتجاعی دارد. تشخیص دیواره دو جداره رحم و جفت slip membrane با چسبندگی ژلاتینی است و ترشحات سفت و محکم از عنق رحم خارج می شود. حالت و شکل قلوه ای آمنیون که در نزدیکی قسمت دو شاخه شدن خارجی شاخ رحم است به طور یک طرفی تا جسم زرد مشخص می شود و از مشخصات این سن آبستنی محسوب می شود.

آبستنی دو ماهه

رحم انبساط یافته و بزرگ شده و به سمت شکم متمایل می گردد، جنین روی کف دست یا انگشتان خمیده می جهد. شریان رحمی میانی روی شاخ آبستن بزرگتر از طرف دیگر (غیر آبستن) است. فریمیتوس در شریان رحمی میانی شاخ آبستن مشخص می گردد. slip membrane و بلاستوم های خیلی کوچک قابل لمس در دیواره رحم وجود دارند.

آبستنی 3 ماهه

فریمیتوس در شریان رحمی حس می شود. جنین و کارانکول قابل لمس هستند.

آبستنی 4 ماهه

عنق رحم که در روی لگن جای گرفته حدود نهایی آن در قسمت قدامی و زیر حاشیه لگن می رسد، جنین را ممکن است حس کرد و پس از احساس و لمس، جنین به داخل رحم می گریزد و دور از دسترس قرار می گیرد.

آبستنی 5 ماهه

جنین ممکن است به پایین کشیده شده و دور از دسترس قرار گیرد . جنین در تهیگاه راست خوابیده، بلاستوم ها مثل دکمه سر دست زیر آستین پیراهن فرو می روند و پاهای جنین را ممکن است حس کرد . غدد پستانی در تلیسه ها بزرگ می شوند.

آبستنی 6 ماهه

غدد پستانی بزرگ می شوند.

آبستنی 7 ماهه

جنین قابل لمس است.

آبستنی 8 ماهه

لب های فرج متورم می شوند و برجستگی پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی نشان می دهند. غدد پستانی خوش نما و براق و بزرگ و متورم می گردند و به نظر مومی و آماس دار

می شوند. ترشحات فرجی موکوئید مشاهده می شود.

آبستنی 9 ماهه

لیگامان های خارجی ورکی sacrosciatic نرم می شوند. نوک خاصره به سمت جلو جا به جا می شود و این به علت انبساط لیگامان های خاجی خاصره ای sacroiliac است. دست ها و پاها فرو رفته به نظر می رسند، قاعده دم بالا می آید، توپی عنق رحم آب می شود. عنق رحم انبساط پیدا می کند.

بعد از 9 ماه و قبل از زایمان

تهیه و تدوین: مهندس قاسم خلیل پور
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com