اهمیت مدیریت گلۀ مرغ مادر

اهمیت مدیریت گلۀ مرغ مادر

 مسلماً بهداشت ، سلامت ، مدیریت خوب مزرعه و گلۀ مرغ مادر، در داشتن بهترین و بالاترین بازدهی بسیار حائز اهمیت است . در این مقاله برخی از نظریات کارشناسان برای رسیدن به بهترین نتیجه در مدیریت گلۀ مرغ مادر آورده شده است .

1-   جوجه ریزی  

اهمیت دادن به دورۀ کرچ مرغ در بالا بردن عملکرد و بازدهی پرنده نقش ویژه ای دارد . 14 روز اول عمر جوجه نیز در داشتن بازدهی خوب پرنده در آینده تأثیرگذار است . تعداد جوجه ها ، وضعیت محیط زیست و دمای محیط همگی بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرند . به خاطر داشته باشید که جوجه های نر به طرز چشمگیری سنگین تر از جوجه های ماده هستند و به منظور رسیدن به وزن مطلوب بایستی فضای کافی در اختیار داشته باشند . یک برنامۀ ضد عفونی دقیق با نظارت منظم بایستی اجرا گردد . گرم کردن مرغداری و رساندن آن به دمای مطلوب و ایده آل که 31 – 30 درجۀ سانتیگراد و حداقل دمای کف 28 درجۀ سانتیگراد است نیز لازم و ضروری است . 2 ساعت پس از جوجه ریزی ، جوجه ها بایستی به منظور هماهنگی و عدم وجود مشکل با محیط چک شوند . به محض ورود جوجه ها بایستی به آب و خوراک تازه دسترسی داشته باشند و در هفت روز اول از آبخوری های کمکی استفاده کنند.

2 – مدیریت جوجۀ 16 تا 24 هفته

این مرحله از آنجاییکه طیور به مرحله ای رسیده اند که به لحاظ ظاهری یکسان هستند و به وزن مطلوب و موقعیت مناسب برای انتقال به سایت تولید رسیده اند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مرغ های مادر در این دوره (بین 16 تا 20 هفته) بایستی به وزن مناسب برای حداکثر تولید تخم مرغ رسیده باشند . مرغ های مادر گوشتی در واکنش به طولانی بودن روز تخمگذاری خود را افزایش می دهند ؛ واکنش طیور به نور به وضعیت جسمانی ، وزن و سن آنها بستگی دارد .

3 – مدیریت طیور نر

بایستی خاطرنشان کرد که طیور نر تا 50 درصد در افزایش تخم های نطفه دار نقش دارند . در وهلۀ اول بایستی اطمینان حاصل کرد که مرغدار به خوبی در خصوص پرورش طیور نر مرغوب آموزش دیده اند . در واقع هدف از پرورش طیور نر مرغوب ، دست یافتن به حداکثر تولید در گله طیور است . افزایش خوراک و وزن گیری حائز اهمیت است اما بایستی به خوبی کنترل و نظارت شود . یک پرندۀ نر معمولاً بدنی راست و ایستاده دارد ، هشیار و پر تحرک است ، تاج خوشرنگی دارد و جفتگیری در آنها نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است . طیور نر ضعیف معمولاً تاج رنگ پریده ای دارند ، جفتگیری در آنها بسیار کم است و ظاهری خمیده دارند . طیور نری که جفتگیری بالایی دارند هم باید از گله برداشته شوند .

4 – مدیریت تغذیۀ گله در دوره اوج تخمگذاری

ممکن است وزن طیور ماده در دوران اوج تخمگذاری بالا رود که در نتیجه بر روی میزان باروری و تخمگذاری ثابت و پایدار در دوران بعدی از عمرشان تأثیرگذار خواهد بود . بنابراین در این دوره بایستی کنترل و نظارت دقیقی برتغذیۀ گله داشت . به جز وزن گیری ، کنترل دوره ای مرغ ها و همچنین در زمان نظافت مرغداری توجه به انبوه تخم مرغ ها در مشاهدۀ تغییرات جزئی در وضعیت جسمانی و میزان تخمگذاری تأثیر بسزایی دارد.

5 – نظارت بر تخم مرغ ها   

جمع آوری خوب و مفید ، رعایت بهداشت و ذخیره سازی مناسب ، در بالا بردن جوجه کشی و کیفیت جوجه تأثیرگذار است و این زمانی به دست می آید که مرغ بین تخمگذاری و جوجه کشی در وضعیتی مطلوب قرار گرفته باشد. به خاطر داشته باشید که یک تخم مرغ نطفه دار حاوی سلول های زنده بیشماریست . به محض تخمگذاری، توانایی تبدیل شدن به جوجه حفظ می گردد اما دیگر قابل رشد و ارتقا دادن نمی باشد. در صورتیکه در وضعیت مناسبی نباشند پتانسیل درونی تخم مرغ های نطفه دار در تبدیل شدن به جوجه رو به زوال می رود.

محل تخمگذاری مرغ ها بایستی از چکیدن هرگونه فضولات و تخم های شکسته دور باشد . حداقل 4 بار در روز تخم مرغ ها را جمع آوری کنید. خوب است بدانید که دمای تخم مرغ ها در درون لانه به ویِِِژه در روزهای گرم، همانند دمای دستگاه جوجه کشی است بنابراین جمع آوری مرتب ضروریست. تخم مرغ های کف مرغداری را مرتباً و حتی بیشتر از تخم مرغ های نطفه دار جمع آوری کنید و جدا از هم نگه دارید.

با توجه به کیفیت تخم مرغ ها آنها را درجه بندی کنید و مسائل دیگر نظیر کثیف بودن، و یا بد شکل بودن آنها را مورد توجه قرار ندهید. دمای تخم مرغ ها بایستی تدریجاً پایین آمده و به دمای انبار ذخیره مرغداری برسد . در همه حالت دمای انبار ذخیره را متناسب و با رطوبت 75 درصد نگه دارید . بایستی خاطر نشان ساخت که نوسانات دما – چه در مرغداری ، چه طی حمل و نقل و چه در جوجه کشی – منجر به بلوغ زود رس جنین و کیفیت بد جوجه می گردد.

6- نکات پایه ای را فراموش نکنید

آب و خوراک پاکیزه و به میزان کافی ، مدیریت تهویه ، کنترل وزن بدن و مدیریت فضولات از مؤلفه های اصلی هستند . به تجربه ثابت شده هر گاه گله عملکرد و بازدهی خوبی ندارد معمولاً به دلیل کمبود برخی از این نیازهای اولیه است . آخرین مؤلفه اهمیت یک مدیریت غیرمنفعل و مبتکر را می رساند. در صورتیکه مدیر مرغداری مهارت های لازم برای حداکثر بهره برداری از گله مرغ را نداشته باشد، تکنیک های مدیریتی بی معنا می شوند . و اینجاست که جذب پرسنل جوان و با تحصیلات مدرن در صنعت مرغداری اهمیت می یابد .

7- حفظ سلامت گله

اولین گام در اجرای یک برنامه موفق برای حفظ حیات حیوان ، شناخت خطر و عوامل خطرساز است. حفظ حیات به مدیریت خطر بستگی دارد . بنابراین، ارزیابی خطر به رشد و توسعهٔ برنامه ای هدفمند برای محدود یا ریشه کن کردن بیماریهای طیور بسیار کمک کننده خواهد بود .

8 – کنترل شدید

در صورتی که علاقمندید گلۀ مرغ سالمی داشته باشید بایستی تدابیر و سیاست های سختگیرانه ای برای حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری داشته باشید . تمامی درهای ورودی به سایت بایستی قفل باشند و برای ورود طبق دستورالعمل های مقرر رفتار کنند . اطمینان حاصل کنید که تمامی بازدید کنندگان برای ورود دلیل موثق داشته باشند و اینکه طی 72 ساعت گذشته با طیور دیگری در تماس بوده اند یا خیر.

9 – نصب دوش

یکی از بهترین راهها نصب دوش شستشو و تعویض لباس و کفش بازدید کنندگان و کارگران مرغداریست و در اکثر مرغداری ها این دستورالعمل اجرا می شود . معمولاً از آنها خواسته می شود که 5 دقیقه دوش بگیرند تا از ورود عوامل بیماریزا به مرغداری بازداری شود .

10 – تجهیزات و وسایل نقلیه

فقط وسایل نقلیۀ ضروری مجاز به ورود به مرغداری هستند . در صورت ورود وسایل نقلیه بایستی کاملاً ضد عفونی شوند . همچنین ورود وسایل و تجهیزات به ویژه وسایلی که قبلاً در مرغداری دیگری استفاده شده به داخل مرغداری بایستی به حداقل برسد و در صورت ورود نیز بایستی مراحل ضد عفونی را بگذرانند .

11 – تعویض چکمه ها و ضدعفونی پا

در اکثر مواقع ضدعفونی کردن پاها با فروبردن در حوضچۀ حاوی محلول ضدعفونی کننده مورد سهل انگاری قرار می گیرد و یا محلول ضدعفونی کننده رقیق و بی اثر می شود . بهترین راه قرار دادن حوضچۀ ضدعفونی کننده در مقابل هر مرغداری و اندازه گیری دقیق میزان غلظت محلول است و همچنین این محلول هر یک یا دو روز بایستی تعویض شود . همچنین یکی دیگر از راههای پیشگیری از ابتلای طیور به بیماری تعویض چکمه هاست . این کار با استفاده از چکمه هایی با رنگ های متفاوت برای داخل و خارج مرغداری آسانتر می گردد .

12 – محافظت در برابر حشرات موذی و طیور غیر اهلی  

هر هفته تله های موش کار گذاشته شده در مرغداری را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که مرغداری در برابر حشرات موذی در مصونیت است . به قفل های کهنه ، دریچه های تهویۀ هوا و راههای فاضلاب توجه کنید . چمن ها را خوب بزنید . از دور ریختن خوراک در محیط اجتناب کنید . شاخه های اضافۀ درختان را هرس کنید تا از تجمع پرنده های غیر اهلی پیشگیری کنید .

13 – بالا بردن سطح آگاهی کارکنان

تدابیر و سیاست های پیشگیرانه تنها در صورتی مؤثر و کارساز خواهد بود که پیوسته و در همه حال توسط همگی کارکنان اجرا گردد . آموزش مداوم کارکنان و تشریح اهمیت رعایت این سیاست ها به آنها ، اصلیترین بخش این برنامه هاست .   


نویسندگان  :  آقایان
Tom Procter و Dominic Smith

 
نظرات شما
  •  

    محمد رضا صالحی قمی گفت : ۹۳/۰۸/۲۸

    به علمی بودن یا علمی نبودن مقاله کاری نیست.لطف کنید متون ترجمه شده قبل از قرار گذاشتن روی سایت ویراستاری شود.متشکرم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com