کبیری: استفاده از بورس کالای کشاورزی هزینه‌های دولت را کاهش خواهد داد

کبیری: استفاده از بورس کالای کشاورزی هزینه‌های دولت را کاهش خواهد داد

تحلیل - دبیرکل بورس کالای کشاورزی گفت:استفاده از این بورس علاوه‌بر کاهش تصدیگری دولت و هزینه‌های آن، سبب اصلاح امور در این بخش خواهد شد.
"احمد کبیری" این مطلب را روز شنبه درحاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به عدم تمایل سازمان مرکزی تعاون روستایی و دیگر دستگاههای دولتی برای همکاری با این بازار ، مطرح کرد.
وی با بیان آنکه بورس کشاورزی و بازارهای شبیه آن، دارای ساز و کارهایی هستند که برای بخش سنتی قابل پذیرش نیست، گفت:دستگاههای مخالف فکر می‌کنند بازار جدید جای آنهارا خواهد گرفت، در حالی که این بازارها دارای مکانیزم های جدیدی هستند و روشهای معاملات را به روز و نوین می‌کنند.
کبیری تصریح کرد، توسعه این بازارها در ایجاد رقابت سالم، کنترل کیفیت، مدیریت خطرپذیری و تضمین معاملات نقش موثری ایفا خواهد کرد.
دبیر کل بورس کالای کشاورزی با بیان آنکه نه تنها سازمان مرکزی تعاون روستایی، بلکه دستگاههای دیگر دولتی بافعالیت این بخش مخالف هستند، گفت: از آنجا که دولت هر ساله مبالغ زیادی را بابت پرداخت یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند، افزایش بهره‌گیری از این بازار می‌تواند هزینه‌های دولت را بیش از پیش کاهش دهد.
کبیری در ادامه پیشنهاد کرد:برای حمایت از تولیدکنندگان ومصرف‌کنندگان ، تمام سازمانها بخصوص وزارت بازرگانی و نیروهای مسلح مایحتاج خود را از بورس کشاورزی خریداری کنند تا هم بتوانند هزینه‌های دولتی را کاهش دهند و هم کالای مرغوب‌تر و با کیفیت تری خریداری و زمینه تحقق اهداف دولت را فراهم کنند.
دبیرکل بورس کالای کشاورزی از هرگونه خبرجدید در خصوص شکر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: هر چند سال قبل خروج شکر از حیطه قیمت‌گذاری تصویب شد ، اما تاکنون این امر تحقق نیافته است.
این مقام مسئول با بیان آنکه عمده معاملات ذرت و کنجاله هنوز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: هرچند با وزارت بازرگانی برای انجام تمام عرضه‌ها از این بخش توافق شده ، اما تاکنون این امر نیز عملی نشده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص ادغام بورس‌های کشاورزی و فلزات و تشکیل بورس کالایی، اظهار داشت: مجمع هیات موسس بورس کالایی تشکیل و کمیته اجرایی ان نیز برگزار شد. همچنین نخستین نشست گروه منتخب موسسان شرکت سهامی عام بورس کالا برگزار و گروهی شش نفره برای پیگیری مراحل قانونی تشکیل و ثبت این شرکت انتخاب شده است.
کبیری از سهم بیشترفعالان بورس فلزات نسبت به‌بورس کالای کشاورزی در جلسات تشکیل شده خبر داد و گفت: سهم فعالان بخش کشاورزی از ‪ ۲۰۰‬تقاضای ارسالی برای عضویت در این شرکت ، بسیار کمتر از سهم بورس فلزات بود . به طوری که نزدیک به پنج درصد آن مربوط به فعالان بخش کشاورزی و ‪ ۱۵‬درصد بقیه مربوط به فعالان بورس فلزات بوده است.
وی در پایان گفت : ‪ ۳۵‬درصد از سهام این شرکت نیز از طریق پذیره نویسی میان افراد حقیقی ، توزیع خواهد شد.

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com