کمبود علوفه مهم‌ترین مشکل دامداران

کمبود علوفه مهم‌ترین مشکل دامداران

خبرگزاری فارس: رئیس اداره دامپزشکی بخش ریز گفت: کمبود علوفه مهم‌ترین مشکل دامداران بخش ریز است که باید این معضل را حل کنیم.
یوسف فتاحی در گفتگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: در سال‌های اخیر مشکلات اداره دامپزشکی ریز با کمک دولت خدمتگزار به طور کلی حل شده و در حال حاضر در بهترین وضعیت به سر می‌بریم.
وی افزود: عدم وجود یک وسیله نقلیه از مشکلات فعلی این اداره است و اگر این اداره به یک دستگاه وسیله نقلیه مجهز می‌شد، وضعیت بهتری پیدا می‌کردیم، چرا که ما باید به طور مرتب به دامداران سرکشی کنیم.
رئیس اداره دامپزشکی بخش ریز در ارتباط با تعداد دام‌های این منطقه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 612 راس دام سنگین (گاو) و تعداد 12 هزار دام سبک (گوسفند) در بخش ریز وجود دارد و از نظر تعداد در شهرستان جم در رتبه نخست قرار داریم.
فتاحی تصریح کرد: با تمهیدات خوبی که صورت گرفته، بیماری خاصی در دام‌های منطقه وجود ندارد و دام‌ها در سلامت به‌سر می‌برند فقط بیماری‌های فصلی هستند که موجب مشکلات اندکی شده‌اند.
وی در ارتباط با مهم‌ترین بیماری‌های فصلی گفت: مهم‌ترین بیماری‌های فصلی عبارتند از انتروتوکسومی که بیشتر در فصل زمستان شیوع پیدا می‌کند و بیماری اگالاکسی که داروی تمام این بیماری‌ها موجود است و مشکل خاصی برای دام‌های منطقه به وجود نمی‌آورد، ضمن اینکه بیماری سوءتغذیه نیز وجود دارد.
رئیس دامپزشکی ریز ادامه داد: اگر تلقیح مصنوعی روی دام‌های نابارور انجام می‌شد خیلی خوب بود که متاسفانه امکانات آن در ریز وجود ندارد و در صدد هستیم به زودی با وارد کردن امکانات تلقیح مصنوعی، این معضل را نیز برطرف کنیم.
فتاحی در مورد فعالیت‌های اداره دامپزشکی ریز نیز در سال جاری اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها، اجرای طرح واکسیناسیون بیماری‌های مشترک، واکسن تب‌برفکی، واکسن هاری، واکسن تب مالت و واکسن شاربون از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه بوده که انجام داده‌ایم.
وی افزود: کارهای دیگری نظیر سم‌پاشی، بازرسی از فروشندگان گوشت قرمز و گوشت مرغ و بازدید و بازرسی از محل دام‌ها و محل زندگی آنها نیز از دیگر وظایف ماست و با کسانی که تخلفی داشته و بهداشت کلی دام‌ها را رعایت نکنند، برخورد می‌کنیم.
رئیس دامپزشکی ریز تصریح کرد: دولت خدمتگزار در سال گذشته یک سری داروها و واکسن‌ها و شربت‌ها را به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار داده که این مسئله موجبات رضایت دامداران را فراهم کرده است.
فتاحی همچنین گفت: به طور دائم از دامداران سرکشی و مشکل آنها را حل می‌کنیم و به صورت ماهانه و سالانه برنامه‌های خاصی برای خدمت‌رسانی به دامداران داریم.
وی در پایان تصریح کرد: در قبال خدماتی که به دامداران ارائه می‌دهیم، از دامداران نیز توقع داریم که با ما در تعامل باشند و واکسن دام‌ها و داروی دام‌ها را به موقع تجویز کنند.

 
کلمات کلیدی علوفه کمبود علوفه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com