معاون سازمان دامپزشکی:واردات غیرمجازدام به کشورکاهش یافت

معاون سازمان دامپزشکی:واردات غیرمجازدام به کشورکاهش یافت
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشور، گفت: واردات غیرقانونی دام های زنده از مرزهای شرقی وغربی کشور متاسفانه همچنان وجود دارد، اما در سالهای اخیر کاهش یافته است.
دکترمسعود هاشم زاده، افزود: سالم نبودن برخی گوشت های وارداتی واقعا درحد شایعات است و تمام مواد پروتیینی وارداتی با نظارت کامل سازمان دامپزشکی به چرخه مصرف داخلی ورود پیدا می کند.
وی افزود: نباید مردم را در این زمینه دچار شک و تردید کرد چرا که سازمان دامپزشکی با حساسیت کامل به سلامت مردم توجه دارد.
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشور، اضافه کرد: واردات دام های زنده در مرزها نیز پس از قرنطینه کامل به کشتارگاه های زیرنظر دامپزشکی منتقل وبا نظارت کامل این سازمان ومهر تایید دامپزشکی گوشت آن وارد بازارمصرف داخل می شود.

آغاز مرحله دوم واکسن 55میلیون دام کشور
دکترهاشم زاده همچنین با بیان اینکه مرحله دوم واکسن سراسری تب برفکی دام های سبک وسنگین از هفته نخست مهرماه آغاز شده است، گفت: دراین مرحله حدود 50میلیون دام سبک و بیش از پنج میلیون دام سنگین کشور به مدت یک ماه کاری علیه تب برفکی واکسینه می شود.
وی اضافه کرد: واکسن تزریقی دام ها رایگان است.

شیوع بیماری دام ها درکشور تحت کنترل است
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشور همچنین با بیان اینکه از سال 93تاکنون روند واکسیناسیون علیه دام ها افزایش یافته وکنترل شده است، اضافه کرد: خوشبختانه اکنون هیچ مورد مشکوک بیماری در دام های کشور وجود ندارد و وضعیت دام ها درسلامت کامل است.
دکترهاشم زاده افزود: هرچند دراواخر سال گذشته شیوع مقطعی بیماری تب برفکی در چند استان ازجمله مازندران، باعث تلف شدن چندین راس دام شده، اما با توزیع به موقع واکسن تب برفکی، از شیوع آن پیشگیری شد.

فعالیت کشتارگاه های کشور با 40درصد ظرفیت
وی با بیان اینکه وضعیت کشتارهای روزانه در کشتارگاه های دام ها اکنون بیش از نیاز کشور است، گفت: هم اکنون این کشتارگاه ها بیش از 30تا 40درصد ظرفیت واقعی خود فعال هستند.
وی یادآورشد: این درحالی است که هرشهر واستانی خواهان داشتن کشتارگاه خاص خودشان هستند که با توجه به هزینه های بالای ساخت ونگهداری آن مقرون به صرفه نیست.
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشور، از نادیده گرفتن جایگاه واقعی این سازمان در تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه ابرازگلایه کرد وگفت، که هم اکنون سازمان دامپزشکی حدود 50 درصد در تامین سلامت بهداشت عمومی جامعه نقش دارد.
دکترمسعود هاشم زاده درجشن استانی وخانوادگی گرامیداشت روزدامپزشکی که درآمل برگزار شد، افزود : درسال گذشته حدود هزار میلیارد تومان اعتبار سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص پیدا کرد که از این مبلغ به طور تقریبی هیچ اعتباری به سازمان دامپزشکی اختصاص داده نشد.
وی اضافه کرد: کنترل بیماری های دامی و بهداشت دامداری ها از مهم ترین وظایفی است که این سازمان بخوبی آن را انجام می دهد.
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشور، پیشگیری از بیماری های دامی را اقدامی موثر برای سلامت مردم و توسعه مراکز پرورش دام در کشور دانست و اظهار کرد: خدمات درمانی و پیشگیرانه سازمان دامپزشکی موجب کاهش ضایعات و جلوگیری از شیوع بیماری ها می شود.

واگذاری خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی
دکترهاشم زاده با بیان اینکه، بخش دیگری از فعالیت های این سازمان به نظارت بر سلامت و بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی معطوف شده است، اضافه کرد: نظارت بر نگهداری حیوانات خانگی و سلامت آن ها از دیگر مواردی است که سازمان دامپزشکی با جدیت این وظیفه را برای سلامت مردم انجام می دهد.
وی اضافه کرد: این سازمان درصدد واگذاری بخش عمده خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی و نظام دامپزشکی است.

کارگروهی ویژه برای مردمی کردن دامپزشکی
معاون تشخیص ودرمان سازمان دامپزشکی کشورهمچنین از ایجاد کارگروهی در استانها برای مردمی کردن حرفه وخدمات دامپزشکی ومعرفی بیشتر آنها به مردم خبر داد وگفت: به دنبال آن هستیم تا با کمک رسانه ها ونیز همراهی مردم، نقش وکارکرد دامپزشکی در تولید وایجاد سلامت جامعه بیشتر معرفی ونمود پیدا کند.
دکترهاشم زاده، با بیان اینکه امروزه بیماریهایی که منشاء غذایی دارند به شدت روبه افزایش است وباید مردم نیز از خطرات ناشی از بروز بیماری های مزمن ونوظهور دراین بخش آگاهی یابندگفت: حوزه دامپزشکی اجتماعی است و هرچقدر ازمزایای این حوزه مردم مطلع باشند، نفع آن درجهت سلامت جامعه خواهد بود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com