تاخیر در پرداخت هزینه شیر، دامداران را متضرر می کند

تاخیر در پرداخت هزینه شیر، دامداران را متضرر می کند
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز با اشاره به مشکلات تولید کنندگان این بخش گفت:تاخیر در پرداخت هزینه شیر، دامداران استان را متضرر می کند.
موسی شلی شامگاه شنبه در نشستی که با حضور دیگر تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی استان البرز برگزار شد، افزود: طبق بررسی ها ، صنایع شیر، طلب دامداران را حداقل 110 روزه پرداخت می کنند که تولید کنندگان این بخش به ناچار برای ادامه کار به دریافت تسهیلات با سود بالا روی می آورند.
وی ادامه داد:تسهیلات با سود بالا و تاخیر در پرداخت هزینه های شیر برای صنف دامداری های استان کمر شکن است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز در خصوص نقدینگی تولیدکنندگان افزود: در تولید شیر با مشکلات زیادی مواجه هستیم زیرا تمام نهاده ها بایستی به صورت نقدی خرید شود اما دریافت بهای شیر دامدارای ها با تاخیر همراه است.
وی اظهار کرد: مشکلات درآمدی برای دامداران، پای دلالان و سودجویان را به این بخش باز کرده است.
وی گفت: نیاز اصلی دامداران و تولیدکنندگان تامین نقدینگی با تسهیلات و سود ارزان قیمت است که شرکت پشتیبانی امور دام بایستی نگاه اقتصادی به درون کند و هزینه های اضافی را کاهش دهد.

استقرار بزرگترین دامدارای های کشور در استان البرز
شلی در ادامه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای استان البرز در حوزه تولیدات دام صنعتی اشاره کرد و افزود: بزرگترین دامداری های کشور در البرز مستقر هستند که امر موجب شده تا علاوه تامین شیر تمام صنایع لبنی استان، دو/ سوم شیر تولیدی البرز به استان های همجوار انتقال یابد.
وی بیان داشت: با توجه به کاهش تقاضای شیر در بازار مصرف از ششم خرداد ماه سال جاری شیر مازاد بر مصرف از دامداران استان خریداری و در یکی از کارخانه های لبنی پس از استحصال خامه و سرشیر به شیرخشک تبدیل می شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز ادامه داد: در اجرای این برنامه تاکنون سه هزار و 400 تن شیر مازاد دامداران در استان خریداری شده است .

95 درصد دام های البرز صنعتی و اصیل هستند
شلی گفت: در استان البرز 120 هزار راس دام مولد وجود دارد که حدود 95 درصد آن ها دام صنعتی و اصیل هستند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران البرز اظهار داشت: حدود پنج درصد از دام های استان در مناطق روستایی دو رگه و ناخالص بوده که درصدد اصلاح نژاد آنها هستیم.
شلی افزود: سال گذشته معادل 89 هزار تن نهاده شامل سبوس گندم ، جو، سویا، ذرت و سایر مکمل ها و ریزمغذی ها برای دامداری ها تهیه و تامین شد و در چهار ماه گذشته نیز حدود 9 هزار تن نهاده دامی در سطح استان توزیع شد.
وی با اشاره به مساحت کم و تراکم جمعیت بالای استان البرز، بیان داشت: نخستین نیاز جمعیت بعد از گندم، شیر و لبنیات است که در استان البرز به بالاتر از مرز خودکفایی، تولید داریم و استان های دیگر را نیز پوشش می دهیم.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز اظهار داشت: از سال 85 دولت صندوق های حمایتی راه اندازی کرده که البرز در صندوق حمایت از دامپروری و توسعه بخش کشاورزی کشورعضویت دارد و بخش زیادی از هزینه ها از طریق این صندوق تامین می شود.
وی ادامه داد:سال گذشته بیش از 200 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات برای خرید نهاده های دامی استان از این صندوق دریافت کردیم.
شلی گفت:اگر وضعیت بازار شیرو مشکلات دامداران بسامان نشود در آینده شاهد مشکلاتی در این بخش خواهیم بود.
وی با اشاره دوباره به خرید سه هزار و 400 تن شیر مازاد بر مصرف از دامداران استان، بیان داشت: شیرخشک استحصال شده از این شیرها برای صادرات در نظرگرفته شده است .
شلی گفت: امیدواریم شرایط صادرات این محصول را وزارت جهاد کشاورزی و تعاون فراهم آورد تا از این محل با ارزش افزوده، ارز وارد کشور کنیم.
وی افزود: از این میزان شیر تا کنون حدود 200 تن خامه استحصال شده که تمام آن مستقیم به بازار مصرف روانه شده و 300 تن نیز شیر خشک به دست آمده که بهترین کیفیت و قابلیت را برای صادارت دارد به صوریکه دارای پروتئین 32وگرید A و عاری از هرگونه باکتری است .

لزوم افزایش تعرفه واردات کره

شلی در ادامه به واردات کره اشاره کرد و گفت: می طلبد تا مسئولان تعرفه واردات کره را افزایش دهند زیرا کارخانه های لبنی در تولید کره امکانات خوبی دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به مصرف کم شیر، استحصال خوبی برای کره از خامه انجام می شود و برای اینکه در این محصول به خودکفایی تولید برسیم بایستی برای واردات آن تعرفه سنگینی در نظر گرفته شود.
وی همچنین به مشکلات در حوزه کشتارگاه دامی اشاره کرد و افزود: در این استان نیاز به ایجاد کشتارگاه های جدید داریم و اگر سرمایه گذاری در این حوزه وجود داشته باشد استانداری، دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای ارایه مجوز، حمایت های لازم را از آنان می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com