تولید مرغ فارس نیازمند مدیریت

تولید مرغ فارس نیازمند مدیریت
بازار مرغ در استان فارس یکی از آشفته‌ترین بازارها در میان کالاهای موجود در سبد خانوار است، بازاری که طی سال‌های اخیر تنها منافع سرشاری را به جیب دلالان سرازیر کرده است.
طی سال‌های گذشته تاکنون تنها تلاش مدیران در بخش‌های مختلف خصوصا جهادکشاورزی، افزودن بر آمار تولید‌کنندگان مرغ گوشتی بوده است، بدون آنکه نیم‌نگاهی به‌بازار و شیوه‌های عرضه متناسب با تقاضای موجود داشته باشند.
این مهم موجب شده است که طی سال‌های اخیر همواره قیمت‌ مرغ در شیراز و فارس نوسانی شدید داشته باشد و تنها بخش تولید روز به‌روز فربه‌تر شده است.
به گزارش ایسنا، هم‌اینک در فارس علی‌رغم آنکه مرغ زنده ارزان‌ترین قیمت را در سراسر کشور دارد، اما قیمت مرغ پرکنده در فروشگاه‌های عرضه، به مراتب از سایر نقاط کشور بالاتر است، حال آنکه قیمت مرغ تولید شده در سایر استان‌ها با وجود آنکه هزینه‌های حمل و نگهداری نیز به آن اضافه می‌شود، در بازار شیراز و فارس، ارزان‌تر از مرغ تولید شده در استان یا در ‌بدترین شرایط هم‌قیمت است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان فارس در این خصوص اعتقاد دارد: مدیریت در تولید و عرضه و تقاضای بازار مرغ تا حد بسیار زیادی تاثیرگذار خواهد بود، به‌طوریکه می‌توان با استفاده از شیوه‌های متداول در مدیریت بازار، مسیر تولید تا مصرف را کوتاه کرد و از قیمت کاست.
فریدون فرقانی در عین‌حال اعتقاد دارد که میزان تولید مرغ گوشتی در استان فارس بیش از نیاز این استان بوده و در آینده نزدیک و با توجه به اینکه چندین واحد مرغ‌داری جدید به خط تولید خواهند پیوست، این میزان بیشتر نیز خواهد شد.
فرقانی با تصریح اینکه تداوم این روند به‌دلیل نبود بازار مناسب صادرات مرغ به خارج کشور، موجب بروز مشکلاتی در عرصه تولید خواهد شد، گفت: مرغ تولید شده در استان فارس استانداردهای لازم برای صادرات را ندارد.
وی اضافه کرد: مرغ‌های تولید شده در استان فارس به لحاظ سایز استاندارد نیست، بطوری که سایز مرغ‌های تولید شده، عمدتا از 1700 گرم بیشتر بوده و در مواردی تا 3000 گرم هم می‌رسد، حال آنکه سایز استاندارد مرغ صادراتی حداقل 1200 و حداکثر 1500 گرم است.
فرقانی دومین مشکل بازار صادرات مرغ در فارس را در سیستم فریزکردن دانست و اضافه کرد: سیستم فریز کردن مرغ در استان فارس سیستم مناسبی نیست، تولیدکنندگان در این استان مرغ‌ها را در آب غوطه‌ور کرده و در یک فرآیند با کاهش دما آن را به‌شکل یخ‌زده تبدیل می‌کنند.
وی گفت: این روش موجب کاهش کیفیت مرغ شده و یخ زمینه از بین رفتن تمام داشته‌های گوشت خواهد شد.
فرقانی در ادامه از وجود 8 هزارتن مرغ یخ‌زده در انبارهای استان فارس خبرداد و گفت: این میزان موجودی انبارهای مرغ که به‌دلیل بالابودن قیمت و نداشتن استانداردهای صادراتی و بالا بودن میزان تولید به‌نسبت تقاضا، نه راهی به بازار داخلی دارد نه خارجی.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز با تاکید براینکه مسئولان دستگاه‌های ذیربط باید در رابطه با فراهم شدن بستر صادرات مرغ چاره‌اندیشی کنند، گفت: اگر فکر عاجلی در این زمینه نشود، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
طی سال‌های گذشته تاکنون بخش اعظمی از ذخیره‌های مرغ در انبارها در زمان‌های خاصی از سال روانه بازار مصرف شده و با توجه به افزایش تقاضا در فصل‌هایی مانند انتهای سال و ماه مبارک رمضان و ... ظاهرا مسئولان هیچ نگرانی خاصی در خصوص افزایش میزان موجودی انبارها ندارند.
چاره‌اندیشی برای وضعیت مرغ به‌واسطه تاکید مسئولان ارشد استان در ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن، از جمله تولید مرغ، یک ضرورت به‌شمار می‌رود.
بالا بودن قیمت مرغ پرکنده و فرآوری شده، برای صنایع تبدیلی یکی از معضلاتی است که میل سرمایه‌گذاران را به وارد کردن سرمایه‌های خود به این بخش از بین می‌برد.
از طرفی کم‌توجهی تولید کنندگان مرغ به رعایت استانداردهای تولید به لحاظ کیفی و سایز، دست صادرکنندگان این محصول را علی‌رغم آنکه نیاز به این کالا در بسیاری از کشورها وجود دارد، از بازار مناسب خارجی کوتاه کرده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com