اینقدر گوسفند از ارمنستان وارد نکنید

اینقدر گوسفند از ارمنستان وارد نکنید
در چند روز گذشته اظهار نظرهایی برای واردات قانونی دام از طریق برخی بازارچه های مرزی شنیده شد، اظهاراتی که به حتم به مذاق دامداران خوش نیامده و سبب گلایه های آنها شد.
جمشید رخشانی‌نسب، فرماندار شهرستان زهک از واردات دام زنده به صورت قانونی از طریق بازارچه‌های مرزی این شهر خبر داده و گفته است: پس از رفع موانع این کار به زودی به صورت قانونی انجام می‌شود.
وی تاکید کرده است: به دستگاه‌های متولی این امر شامل جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اداره صنعت، معدن و تجارت و مرزبانی ماموریت داده شده تا نسبت به رفع موانع لازم از قبیل شناسایی دام‌های بومی و غیربومی جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از ثروت ملی و غیره اقدام کنند تا امر واردات دام زنده به صورت قانونی انجام شود.
این اظهارات در حالی بیان می شود که اتحادیه دامداران بارها بروجود دام های مازاد بر نیاز در کشور تاکید کرده بود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران درباره تاثیر واردات قانونی دام به کشور گفت: متاسفانه اکنون دام های فراوانی روی دست دامداران مانده و واردات دام هیچ توجیه منطقی ندارد.
سعید سلطانی سروستانی اظهار داشت: اکنون شاهد واردات گوسفند از کشور ارمنستان و به شهرهای اردبیل، بناب و تبریز هستیم.
وی خاطر نشان کرد: هرچه میزان واردات بیشتر شود به تولید داخل بیشتر ضربه می زند و مسوولان مطمئن باشند با روند فعلی دامداران انگیزه های خود را از دست خواهند داد و قید تولید را می زنند؛ بنابراین در بلند مدت بازگشت به جایگاه فعلی غیر ممکن خواهد بود.
وی افزود:در چند سال گذشته و به سیاست های غلط در بخش واردات بی رویه دام به کشور شاهد تعطیلی ۳۵درصد از دامداری های در کشور بودیم.
وی درباره مزایای احتمالی واردات قانونی دام به کشوربه خبرنگار تراز توضیح داد: سال های گذشته و با واردات بی رویه و به ویژه قاچاق دام های بیمار به کشور متاسفانه تعداد فراوانی از دام های ما دچار بیماری شده و تلف شدند بنابراین واردات قانونی می تواند مانع ورود دام های بیمار و آلوده شود زیرا سازمان دامپزشکی موظف است قبل از ورود دام ها را قرنطینه کرده و پس از اطمینان از سلامت اجازه ورود دهد.
سلطانی در مورد قاچاق دام از ایران گفت: بر اساس آمارهای غیر رسمی قاچاق های دام سبک از ایران از طریق مرزهای آبی و همچنین مرز کرمانشاه صورت می گیرد و گوساله نیز از طریق مرزهای غربی به ترکیه قاچاق می شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران خاطر نشان کرد: هم در واردات و هم در صادرات شاهد قاچاق هستیم و این مساله شربات جبران ناپذیری به دامداری کشور می زند.
وی اظهار داشت: ما از دولت و مسوولان می خواهیم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون افزایش بهره وری تصدی این مساله را به اتحادیه ها بسپارند و تنها بر کار ما نظارت جدی داشته باشند.
وی گفت: عدم اجرای صحیح قانون به ضرر تولید کننده و مصرف کننده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com