یافتن سطح خطرناکی از آرسنیک در جوجه ها

یافتن سطح خطرناکی از آرسنیک در جوجه ها
یافته ها نشان می دهند که جوجه های موجود در مناطق مختلف پاکستان دارای سطح خطرناکی از آرسنیک هستند.
این پژوهش توسط دانشگاه اگا خان (Aga Khan University) و با همکاری دانشگاه ژاپنی جیچی مدیکال (Jichi Medical University) انجام شده است و یافته های آن در سمیناری به نام فلزات سنگین، ایمنی مواد غذایی و پیشرفت کودک (Heavy Metals, Food Safety and Child Development) در پنجم دسامبر سال جاری میلادی ارائه شد.
پژوهشگران منابع رایج سرب و آرسنیک را در مناطق مختلف شهری و روستایی پاکستان بررسی کردند و بیشتر تمرکز آن ها بر روی مناطق کم درآمد و مناطقی با درآمد متوسط در کراچی و گامبت و روستای سند بود. پژوهشگران برای تعیین نتایج به غذاها، بنزین، آب آشامیدنی، گرد و غبار خانه و خاک توجه نمودند. نمونه های خون از زنان باردار، نوزادان و کودکان کم سن و سال گرفته شد تا خطر سلامتی این گروه آسیب پذیر بررسی شود.
در حالی که سیب زمینی و پلو به ترتیب برای زنان باردار و کودکان بیشترین میزان خطر آلوده بودن به سرب را داشتند، جوجه بیشترین میزان آرسنیک را دارا بود. بدون توجه به نوع پخت این غذاها، جوجه پانزده برابر بیشتر از سیب زمینی ماده شیمیایی داشت و بیش از پنج برابر بیشتر از انواع عدسی که در همان آب پخته شده بود دارای ماده شیمیایی بود.
دکتر ظفر فتمی (Zafar Fatmi) و دکتر عبدالغنی(Abdul Ghani) از دپارتمان علوم سلامت و بهداشت جامعه در دانشگاه آگاخان و دکتر آمبرین ساهیتو(AmbreenSahito)، دستیار پژوهشگر این مطالعه، که خواستار بالا رفتن کیفیت آب آشامیدنی بودند، اظهار داشتند: « استانداردهای آب آشامیدنی باید در نظر گرفته شود. دولت باید آب آشامیدنی سالمی را برای افرادی از جامعه فراهم کند که در حاشیه رودخانه ها زندگی می کنند زیرا آب زیر زمینی منبع آرسنیک می باشد.
آقایان دکتر با بیان این که مقامات نظارتی پاکستان باید راه مقامات دارویی آمریکا را ادامه دهد و استفاده از واکسن های طیور با پایه آرسنیک را ممنوع کند اظهار داشتند: " استانداردهای غذایی نیز بسیار مهم هستند. ما تردید داریم که خوراک جوجه یا واکسن هایی که به طیور داده می شود بتواند منبع آرسنیک در گوشت باشد".
با وجود این، مردم به ادامه مصرف جوجه تشویق شدند. دکتر فتمی اظهار داشت: "درحالی که تحقیق بیشتری باید در این زمینه انجام شود، باید یادآور شد که مردم نباید خوردن جوجه را به کلی متوقف کنند زیرا جوجه منبع مهم پروتئین می باشد. برای مردم، خطرات سلامتی ناشی از آرسنیک فقط از سموم موجود در غذا تعیین نمی شود بلکه از میزان مصرف و توده بدنی (قد و وزن) مصرف کننده نیز تعیین می شود."
مطالعات اپی ژنتیک که با همکاری کشور ژاپن در حال انجام است بر روی این امر تحقیق می کند که چگونه سرب و آرسنیک می توانند بر روی ژن ها تاثیر بگذارند و موجب بیماری های مزمن شوند. این پژوهش به درک بهتر تاثیر طولانی مدتی که فلزات سنگین بر سلامت مردم می گذارند کمک می کند.

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com