چرا آلودگی غذایی مشکلی بزرگتر از آن چه فکر می کنید می باشد؟

چرا آلودگی غذایی مشکلی بزرگتر از آن چه فکر می کنید می باشد؟
صنعت غذا و نوشیدنی همیشه در حال تکامل هستند. تکنولوژی درست مانند دانش و علم همواره در حال بهبود یافتن است؛ اما هنوز آلودگی غذایی یک مشکل بزرگ به حساب می آید.
هر ساله مصرف کنندگان در معرض خطر باکتری های غذاهای مصرفی خود هستند که موضوعی بسیار جدی و مهم است زیرا مسمومیت غذایی فقط یک بیماری ناخوشایند نیست بلکه می تواند موجب بستری شدن و حتی مرگ فرد مسموم شود.
در این مقاله نگاهی می کنیم به وضعیت آلودگی غذایی در انگلستان که چگونه مشکلی بزرگ به حساب می آید و چگونه می توان از آن جلوگیری نمود.
چه مقدار آلودگی غذایی هر ساله اتفاق می افتد؟
بر اساس آخرین آمار و ارقام وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلستان (Defra)، آژانس استانداردهای مواد غذایی 1,645 مورد از حوادث مربوط به محیط زیست و غذا را در سال 2014 بررسی کرده است.
اگر چه اکثر مواردی (58 درصد) که در میان حوادث "خفیف" دسته بندی شده بودند ناشی از عدم امنیت غذایی یا امنیت کم غذایی بودند اما آلودگی های میکروبیولوژیکی یک چهارم (24 درصد) تمام این حوادث را تشکیل می داد.
موارد آلودگی میکروبیولوژیکی از سال 2000 بی وقفه افزایش یافته است که نگران کننده می باشد. آمار نگران کننده دیگر این است که 41 درصد این آلودگی ها به علت وجود باکتری اشریشیا کلی بوده است.
در همان سال 2014، بیش از نیم میلیون از موارد مسمومیت غذایی ناشی از پاتوژن های شناخته شده بوده است. این آمار در صورتی که پاتوژن های ناشناخته را نیز شامل مب شد، می توان گفت که دو برابر این میزان می شد.
به علاوه 2500 نفر از افراد به علت سالمونلا بستری شدند.

آلودگی غذایی چگونه اتفاق می افتد؟
مشکل آلودگی غذایی این است که در طول هر بخشی از زنجیره غذایی ممکن است اتفاق بیفتد، از خود حیوان گرفته تا وجود آن در غذای مصرفی فرد.
چه یک کشاورز باشید، چه کارمند شرکت بسته بندی و چه مدیر رستوران، وظیفه همه است تا از آلودگی غذایی جلوگیری کنند. در زیر چند دلیل رایج اتفاق افتادن این آلودگی ها را بیان می کنیم:
•    خود حیوان عفونت باکتریایی دارد (می تواند به گوشت، تخم مرغ و ماهی منتقل شود)؛
•    گوشت در طول ذبح حیوان آلوده می شود؛
•    هر کسی که در تولید مشارکت دارد و دستان خود را نمی شوید؛
•    استفاده از وسایل آشپزی مشترک برای پختن غذاهای مختلف؛
•    تجهیزات فرآوری غذا آلوده شده باشند (مثلا به خوبی تمسز نشده باشند؛
•    غذا برای مدت طولانی درون یا بیرون فریزر مانده باشد.

تجارت و کار چگونه می تواند از آلودگی غذایی جلوگیری کند؟
از آنجایی که آلودگی غذایی می تواند هر زمانی اتفاق بیفتد، اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی زیادی وجود دارد که باید آن ها را اتخاذ نمود. ناتوانی در ارائه غذای بهداشتی بر خلاف قانون است و هر گونه مسمومیت غذایی می تواند به شهرت تجارت و کار شما آسیب برساند.
آژانس استانداردهای غذایی توصیه می کند که این چهار مورد را به خاطر بسپارید: آلودگی متقاطع، تمیز کردن، سرد کردن و پختن.

آلودگی متقاطع
آلودگی متقاطع زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها در بین غذاها، سطوح و تجهیزات پخش شده باشند.اغلب زمانی اتفاق می افتد که غذای پخته شده و خام در تماس با یکدیگر قرار می گیرند.
برای مثال، اگر به سینه خام مرغ دست بزنید و سپس بدون شستن دست مقداری نان بردارید، هر گونه باکتری که روی گوشت نپخته بوده است را به نان منتقل کرده اید.
جلوگیری از آلودگی متقاطع آسان است، فقط لازم است از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:
•    قبل و بعد از دست زدن به گوشت خام، دست ها را بشویید؛
•    غذاها را روی همان سطحی که گوشت خام را قرار می دهید نگذارید مثلا برای گوشت و سبزیجات تخته چوب جداگانه داشته باشید؛
•    غذاهای خام و پخته را همیشه از هم کاملا جدا بگذارید، حتی داخل فریزر؛
•    از دستگاه های بسته بندی جدا گانه برای فرآورده های خام و پخته شده استفاده کنید.

تمیز کردن
فقط  دستانتان نیست که باید پاکیزه نگه داشته شود بلکه همه تجهیزات، وسایل و ماشین آلات باید تمیز باشند.
مطمئن شوید که محصولات پاک کننده ای که استفاده می کنید با استانداردها مطابقت دارد و سپس به تمیز کردن وسایل بپردازید. تلنبار شدن پسماندهای غذا نیز امکان وقوع آلودگی را افزایش می دهد.

سرد کردن
بر اساس قانون، غذای سرد باید در دمای 8 درجه یا کمتر نگه داشته شود. هر دمایی بیشتر از این میزان خطر رشد باکتری را به همراه دارد. برای این که مطمئن شوید غذا در دمای درست نگه داشته می شود، پیشنهاد می کنیم موارد زیر را انجام دهید:
•    زمانی که محصولات سرد شده را دریافت می کنید، آن ها را بررسی نمایید که آیا به اندازه کافی سرد هستند یا خیر؛
•    تمام محصولات یخ زده را هر چه سریعتر در فریزر قرار دهید و نگذارید بیرون بماند تا گرم شود؛
•    دمای فریزر را بررسی کنید تا در دمای مناسب قرار داشته باشد؛
•    غذای پخته شده باید هر چه سریعتر بعد از خنک شدن در فریزر قرار داده شود.

پختن
پختن کامل غذا بسیار مهم است به ویژه در مورد انواع گوشت زیرا از طریق پختن کامل باکتری ها از بین می روند.
گوشت گاو، بره، طیور و گوشت چرخ کرده باید به طور کامل بپزند. اگر این غذاها را برای بار دوم گرم می کنید، مطمئن شوید که وسط آن ها نیز داغ شده باشد و فقط سطح آن ها گرم نباشد.

بسته بندی
بسته بندی یکی دیگر از قسمت های مهم روند آماده سازی غذا است زیرا آلودگی در این مرحله نیز ممکن است اتفاق بیفتد. ابتدا باید مطمئن شوید که چه موادی برای بسته بندی محصولتان استفاده می شود. پلیتن یکی از رایج ترین  محصولاتی است که استفاده می شود اما مواد موجود در ماشین آلات نیز مهم می باشند. مثلا لاستیک سیلیکون در صنعت زیاد استفاده می شود زیرا خواص امنیتی بالایی دارد.
هر چیزی که برای استفاده انتخاب می کنید، ابتدا مطمئن شوید که هیچ مادّه شیمیایی خطرناکی ندارد و به راحتی پاره نمی شود. هر اشتباهی در بسته بندی می تواند منجر به آلودگی شود.

مسمومیت غذایی از گذشته های دور وجود داشته است، آلودگی نیز بسیار رایج است و می تواند تاثیر بسیار زیادی بر تجارت و کار شما و مشتریانتان داشته باشد.مطمئن شوید که هم خودتان و هم کارکنانتان آموزش های دقیق در مورد امنیت غذایی دیده اید؛ با رعایت این موارد است که هیچ خطایی ممکن نیست اتفاق بیفتد.

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com