پیشرفت های جدید در توزیع خوراک مرغ

پیشرفت های جدید در توزیع خوراک مرغ
در تمام کشورهای جهان دادن برنامه غذایی استاندارد برای مرغ های تخم گذار شامل یک جیره غذایی واحد در همان ابتدای دوره تحریک نوری به همراه دادن منبع قوی کلسیم به آن ها درعصرها است. روشی جدید در این زمینه پیشنهاد شده است که رفتار طبیعی مرغ را با نیازهای مرغداری مدرن منطبق می کند. این شیوه که اسپلیت فیدینگ (split feeding) نامیده می شود بر این اصل قرار گرفته است که می توان همزمان دو خوراک، با مقدارهای متفاوت و ترکیب مواد مغذی مختلف، به مرغ های تخم گذار داد، یکی از خوراک ها صبح و دیگری بعد از ظهر. خوراکی که صبح ها مرغ از آن تغذیه می کند حاوی پروتئین و انرژی مورد نیاز مرغ است در حالی که خوراکی که بعد از ظهرها به مرغ داده می شود حاوی کلیسیمی است که با شکل گیری پوسته تخم مرغ هماهنگی دارد.
در مطالعات اولیه، مرغ هایی که به شیوه اسپلیت فیدینگ تغذیه کردند هر چند مواد مغذی مصرفی آن ها تا حدودی کم تر بود اما کیفیت پوسته تخم مرغ آن ها محکم و بهبود یافته باقی مانده بود. با این حال، نه تنها رفتار غذایی عادی آن ها توانست حفظ شود بلکه اگر هزینه مازاد تدارکات خوراک دوم را نیز در نظر نگیریم ، بازدهی آن ها افزایش یافته است. این کاهش ورود مواد مغذی می تواند پیامدهای مثبتی برای کاهش نیتروژن، دفع فسفر و کمتر شدن استرس مرغ بر اثر مصرف بیش از اندازه کلسیمی دارد که برای حفظ کیفیت پوسته تخم مرغ، به ویژه در دوره ای که تخم گذاری به تعویق افتاده است، به مرغ داده می شود.
مطمئنا این سیستم فعلا در مرحله آزمایش است و کارهای بیشتری برای تایید آن و یافتن بهترین جزئیات خوراکی لازم است اما به نظر می رسد که برای پیشرفت و توسعه آن قول هایی داده شده است. به علاوه، آماده سازی خوراک دوم در حال حاضر مانع ادغام این روش جدید با امکانات موجود می شود اما این موضوع با طراحی وسایل جدید قابل حل است. این روش جدید نیازمند توجه بیشتر است.

 
کلمات کلیدی
نظرات شما
  •  

    اسداله قاسمی گفت : ۹۹/۰۵/۱۸

    با سلام وعرض ادب بنده دانشجوی دکتری تغذیه طیور هستم در صورت امکان مقالات و مطالب مربوط به اسپلیت فیدینگ را برای بنده ارسال بفرمایید. خیلی ممنونم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com