بهبود سلامت طیور به کمک ویتامین ها

بهبود سلامت طیور به کمک ویتامین ها
ویتامین ها دیگر نباید فقط به این دلیل مهم تلقی شوند که از علائم نقص و بیماری جلوگیری می کنند بلکه باید به دلیل بهبود بخشیدن به سلامت گله نیز اهمیت داشته باشند.  
ویتامین ها در میان آن دسته از مکمل هایی قرار دارند که تاثیرگذاری آن ها بر سلامت روه پرندگان آشکار است.
اگرچه هدف ویتامین های مکمل خوراک، که در تولید انبوه طیور استفاده می شوند، تامین نیازهای پرندگان بر اساس بازدهی تولید آن ها است، اما نباید فقط به دلیل آن که از علائم بیماری و ضعف جلوگیری می کنند مهم تلقی شوند بلکه باید به دلیل بهبود سلامت گله طیور از جمله سلامت روده های آن ها نیز به آن ها اهمیت داد.
نقشی که مکمل های ویتامین در رژیم غذایی و حفظ متابولیسم طیور و وضعیت سلامت آن ها ایفا می کنند سال ها موضوع تحقیق بوده است و برای متخصصان تغذیه و دامپزشکان به خوبی شناخته شده است.

تاثیر ویتامین ها بر میکروفلور روده
اختلالات عصبی، انواع مختلف آمونیاک، تغییرات متابولیسم پروتئین، درماتیت، راشیتیسم و خونریزی از جمله مشکلاتی است که برای طیور بر اثر کمبود ویتامین به بار می آید.
علاوه بر این بیماری ها که به وضوح به دلیل نبود ویتامین ها به وجود می آیند، مشاهده شده است که سطوح ویتامین های برون زاد در رژیم غذایی می تواند بر توازن میکروفلور روده تاثیر بگذارد و در نتیجه به طور مستقیم بر سلامت روده پرنده نیز تاثیرگذار است.
لوئو و همکارانش (Luo et al.) در سال 2013 مشاهده نمودند که گوناگونی باکتری ها به طور چشمگیری در روده های مرغ های گوشتی که بارژیمی  حاوی مقدار کمی ویتامین تغذیه شده اند کاهش چشمگیر داشته است. آن ها همچنین نشان داده اند که وجود ویتامین های مکمل در رژیم غذایی برای رشد باکتری های مفید روده ضروری است.
این حقیقت به خوبی شناخته شده است که گوناگونی میکروفلور روده سهمی مهم در پیشرفت سیستم دفاعی پرنده و در جلوگیری از عفونت های روده ای دارد. در نتیجه کمبود برخی ویتامین ها در رژیم غذایی طیور می تواند مشکلات و بیماری های شکمی و روده ای به همراه داشته باشد.

ویتامین D3
ویتامین D3 مثال دیگری از ویتامین های مهمی است که از عفونت ها و التهاب روده جلوگیری می کند.
مطالعات اخیر (لو و همکاران، 2015) نشان داده است که ویتامین D3 فعال (1,25 (OH)2D3)تولید کننده ترکیب های بتا دفنسین روده در جوجه هایی است که در معرض آنتی ژن های اشریشیا کلی قرار داشته اند. این ویتامین همچنین در تنظیم همئواستاز کلسیم موثر است. بتا دفنسین پپتید ضد میکروبی است که توسط سلول های بافت پوششی مخاط تولید می شود.
باید یادآور شد که پپتیدهای ضدمیکروبی، یا پپتیدهای دفاعی میزبان (HDP) یکی از اسلحه های مهم سیستم ایمنی روده در پرنده ها و پستانداران است  و نقشی مهم در کنترل علائم عفونی و التهابی دستگاه گوارش دارد.

ویتامین ها و کوکسیدیوز
سطح برخی از ویتامین ها که در بافت عفونت های روده ای باقی می مانند، می تواند در جیره غذایی طیور بر جلوگیری و یا پیشرفت کوکسیدیوز مرغی تاثیر داشته باشد.
پرز-کارباخال و همکارانش در سال 2010 بر روی تاثیر سطوح ویتامین E موجود در جیره غذایی بر واکنش به واکسن کوکسیدیوز در مرغ های گوشتی مطالعه نمودند؛ مرغ های گوشتی ای که بعد از واکسیناسیون به انواع مختلف انگل ایمریا آلوده شدند (ایمریا اسرولینا، ایمریا ماکسیما و ایمریا تنلا).
از نتایج این مطالعه می توان متوجه شد که سطوح ویتامین E اگر از آن چه که همیشه پیشنهاد می شود بالاتر باشد می تواند مکمل پاسخ ایمنی ذاتی و هومورال به انگل ایمریا باشد و در نتیجه تاثیر واکسن را افزایش دهد و به عفونت هایی ناشی از آن نیز پاسخ دهد.
ووندرلیش و همکارانش در سال 2014 اذعان داشته اند که ویتامین های E و A در جیره غذایی از استرس های اکسیداتیو و ضایعات روده در پرنده هایی جلوگیری می کند که آلوده به ایمریا می باشند. در پی این عملی که ویتامین E و A ابعد از واکسیناسیون کوکسیدیوز نجام می دهند، برخی از مشکلات از قبیل افزایش علائم آنتریت نکروتیک از خود واکسن ایجاد می شود و باید از آن ها جلوگیری نمود.
قطعا در آینده نزدیک درک بهتر از چگونگی استفاده برخی از مکمل های غذایی، مثل ویتامین ها، در خوراک طیور نقشی مهم در جلوگیری از مشکلات روده ای پرندگان خواهد داشت.

نویسنده : آلفرد بلانش، اسپانیا

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com