برگرداندن پرهای کنده شده به فرصت های پایدار

برگرداندن پرهای کنده شده به فرصت های پایدار
گرفتن پروتئین و کراتین از پرهای جوجه های با محیط زیست سازگاری دارد و راهی مقرون به صرفه برای رها شدن صنعت طیور از ضایعات است.
هر ساله مصرف طیور موجب تولید بیش از 5 میلیون تن پر می شود. متاسفانه تقاضا برای این محصول فرعی کم است و در نهایت بسیاری از این پرها سوزانده یا دفن می شوند و یا به عنوان خوراک برای دام ها استفاده می شوند. شورای پژوهش علمی و صنعتی آفریقای جنوبی به همراه دانشگاه کوازولو ناتال (University of KwaZulu-Natal) در حال بررسی راه های مقرون به صرفه برای استخراج پروتئین کراتین از پرهای جوجه ها است تا محصولاتی با ارزش بالا تولید شود.
پروفسور بروس ستهول (Bruce Sithole)، پژوهشگر ارشد این پروژه  اظهار داشت که روش اصلی برای مدیریت پرهای ضایعاتی در آفریقای جنوبی این بود که آن ها را به پودر پر تبدیل می کردند و در خوراک دام استفاده می کردند. ستهول گفت: «پودر پر حاوی 70 تا 80 درصد پروتئین خام است اما قابلیت هضم این پروتئین کم است و این امر به دلیل وجود پیوندهای دی سولفید در آن است که در برایر آنزیم های هضم در جوجه مقاوم می باشند. این پودر سرشار از سیستئین، ترئونین و آرژنین است اما چهار آمینواسید ضروری، لیزین، متیونین، هیستیدین و تریپتوفان را ندارد.
میزان عملی برای استفاده از پودر پر در رژیم غذایی کم و 0.5 تا 1.5 درصد است. سیتهول گفت: «زمانی که پودر پر در کنار اوره استفاده می شود، نشخوار کنندگان بهتر از آن بهره می برند. زمانی که میزان پودر پر بیش از حد باشد نشخوارکننده  دیگر از آن استفاده مثبت نمی کند.»
از آن جایی که پر حاوی 15 درصد نیتروژن است، برای استفاده به عنوان کود ایده ای عالی به حساب می آید اما کاهش آن ها دشوار است. وجود نیتروژن در پری که به عنوان کود استفاده می شود بسیار کم است مگر آن که با کود کشاورزی ترکیب شود تا آن را بشکند و به عنوان کمپوست خاک استفاده شود.
مشکل از بین بردن پرها از طریق سوزاندن یا دفن کردن این است که این روش ها نیاز به انرژی دارند، مناسب با محیط زیست نیستند و خطرات زیستی به همراه دارند. سیتهول اذعان داشت: «پژوهشی که دپارتمان محیط زیست و منابع طبیعی  کارولینای شمالی انجام داده است دریافته است که کارخانه 57 مگاواتی سوزاندن ضایعات مرغ بیش از نیروگاه های جدید ذغال سنگکربن مونواکسید و کربن دی اکسید تولید می کنند. دفن پرهای جوجه در فارم ها نیز نیاز به مدیریت دقیق دارد تا موجب آلودگی آب های زیر زمینی نشود».
پر، در وضعیت طبیعی خود، برای دکوراسیون، مصارف پزشکی، مراسم دینی و فرهنگی، اقلام ورزشی،گردگیر دستی و سرویس خواب نیز استفاده می شود.اما این کاربردها تقریبا مقیاسی کوچک دارند و به همین دلیل است که به دنبال یافتن راهی بهتر برای استفاده از پرهای ضایعاتی هستیم.

استخراج کراتین

استخراج پروتئین کراتین می تواند موقعیتی جدید و مثبت در بازار پر باشد و می تواند روشی دائم و پایدار برای رها شدن از اینضایعه صنعت مرغداری نیز باشد.
همان طور که پروفسور سیتهول اظهار می کند، پرهای جوجه تقریبا 91 درصد کراتین، 1 درصد چربی و 8 درصد آب دارد: "صنایع مختلف با ارزش بالا به کراتین نیاز زیادی دارند و در نتیجه هر کیلوگرم آن بیش از 2400 رند آفریقای جنوبی (تقریبا 140 پوند بریتانیا در هر کیلو) فروخته می شود. با استخراج کراتین از پرها می توانید در واقع ارزش این محصول فرعی را به اندازه گوشت مرغ بالا ببرید.
در حالی که این اولین پژوهش در آفریقای جنوبی است، مطالعات بین المللی و نوآوری ها در زمینه استخراج کراتین و دیگر محصولات پر وجود دارد. هدف مطالعه شورای پژوهش علمی و صنعتی آفریقای جنوبی پیشرفت روندهای جدید استخراج – از طریق استفاده ترکیبی از حلّال ها و تکنیک های استخراج با امواج میکرو- است تا هزینه های استخراج را به طور چشمگیری کاهش دهد.
پرهای جوجه قبل از استفاده تیمار می شوند تا مواد باقی مانده از روی آن ها پاک شود و سپس برای از بین بردن باکتری و ویروس ها، آن ها را پالایش می کنند. بعد از استخراج، ویژگی های پروتئین کراتیئن بر اساس خواص آن ها مشخص می شود. به گفته پروفسور سیتهول، پروتئین کراتین استخراج شده می تواند در انواع محصولات مربوط به مو استفاده شود زیرا خواص نرم کنندگی دارد.
پروتئین های بدست آمده می تواند در ساخت بیوفیبرهای کراتین یا محصولاتی با پایه پروتئین کراتین استفاده شود. به عنوان مثال الکتروریسی می تواند بیوفیبرهای کراتین را مجددا تولید کند؛ بیوفیبرهای کراتین می توانند در صنعت نساجی جایگزین الیاف مصنوعی با پایه نفتی شوند.
از سوی دیگر، پروتئین های کراتین می توانند به مواد شیمیایی با ارزش بالاتغییر یابند. سیتهول گفت: «در سال های اخیر،ترکیب های پلیمری تقویت شده الیاف طبیعی ، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است زیرا با محیط زیست سازگاری دارد و جایگزینی مناسبی برای شیشه و الیاف وکربن در ترکیبات تقویت شده الیاف هستند.»

 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com