آنفلوآنزای مرغی در کمین ماکیان

 آنفلوآنزای مرغی در کمین ماکیان
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان رعایت شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در سطح واحدهای پرورش صنعتی است.
«دکتر وهاب پیرانی» ، اظهار کرد: آنفلوانزا یکی از بیماری‌های خطرناک پرندگان و  عامل این بیماری ویروس است و می‌تواند به‌سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمار کند.
وی افزود: کسانی که با پرندگان به‌نوعی در ارتباط هستند، باید بسیار دقت کنند تا با دیدن اولین نشانه بیماری در آن‌ها، به مسئولان گزارش دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، تماس با مدفوع پرندگان وحشی، به‌ویژه پرندگان آبزی مهاجر،تماس با پرندگان آلوده که ویروس را از راه مدفوع و ترشحات چشم و بینی دفع می‌کنند،کفش، لباس و دست آلوده، تجهیزات آلوده و سبد حمل طیور،آب، فاضلاب و جابه‌جایی و انتشار ویروس به‌وسیله باد و هوا، بستر و کود آلوده، دان و مواد خوراکی آلوده به مدفوع و ترشحات پرندگان مبتلابه آنفلوانزا، افرادی که بدون رعایت بهداشت، درواحدهای مرغداری رفت‌وآمد می‌کنند را راه‌های انتقال این بیماری بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام پرندگان به ویروس آنفلوانزا حساس هستند، گفت: در پرندگان مشکوک به این بیماری تولید روزانه تخم ابتدا کم و به‌مرور کاملاً قطع می‌شود، پوسته تخم‌مرغ نرم است،این بیماری سبب ناراحتی‌های تنفسی به‌صورت سرفه، عطسه، و ریزش ترشحات از چشـم و بینی می‌شود و ویروس آنفلوانزا سبب ورم کردن صورت و سینوس‌ها همراه با ورم و کبودی تـاج و ریـش پرنده می‌شود و ساق پا به علت خونریزی در زیرپوست، تیره و کبود  و از دهان و بینی ترشحات خون‌آلود خارج می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، ادامه داد: مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز بیماری رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در سطح واحدهای پرورش صنعتی است.
وی ادامه داد: به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری در واحدهای سنتی پرورش ماکیان لازم است پرورش‌دهندگان محترم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و توصیه‌های دامپزشکی اهتمام ورزند.
مدیرکل دامپزشکی از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی ازجمله گوشت مرغ و تخم‌مرغ را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی خریداری و مصرف نمایند و از خرید از مراکز غیرمجاز جداً خودداری کنند.
 
کلمات کلیدی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com