پرسش و پاسخ های شما در زمینه دام و طیور

محمد پرسیده است : ۹۶/۰۱/۲۳ مدیریت پرورش

لطفا کسانی که تجربه دارند پاسخ دهند که واقعا برای کنترل سکته در مرغ گوشتی بخصوص هفته های پایانی چه باید کرد


پارسا پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۴

سلام
در صورتیکه شما یک برنامه خاموشی متعادل و کاربردب و منظم در ابتدای دوره پرورش داشته باشید و همچنین جیره شما زا نظر نسبت انرژی و پروتئین بالانس باشد با این مشکل مواجه نخواهید شد.
موفق باشید

reza پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۷

سلام محمد جان. ضمن تشکر از توضیحات آقا پارسا ، من با نظرشون موافق نیستم. امروزه مرغداران بزرگ و حتی آنهایی که زنجیره تولیدگوشت مرغ دارند ، بهترین مهندسان جیره نویس را دارند و مطمئن باشید نسبت انرژی به پروتئین قطعا رعایت شده است در غیراینصورت مشکلات زیادی در ضریب تبدیل و عملکرد بوجود می آمد. ولی باز هم دچار سندرم مرگ ناگهانی یا SDS می شمند. علت اصلی سکته یا همان مرگ ناگهانی در مرغ گوشتی هنوز بطور دقیق مشخص نیست. ولی چند دلیل عمده می تواند دلیل مرگ ناگهانی باشد. اول از همه استرس که شامل عوامل محیطی دما، تغییر در شدت نور، تراکم سروصدای ناگهانی همچنین استرس بیماری یا بارگیری و خیلی عوامل دیگه حتی تعویض رنگ لباس کارگر یا تعداد افراد زیاد و ناشناس وارد سالن شدن همه به نوعی باعث استرس و مرگ ناگهانی می شوند. و دوم چاقی بیش از حد بعبارتی رشد سریع و حجم بالای ماهیچه ها و وزن مرغ نسبت به اندامهایی چون قلب و شش ها که جوابگوی این بدن نیست بعبارتی تناسب ندارند. راه درمان خاصی ندارد ولی کم کردن استرس و افزایش اکسیژن سالن و هوادهی خوب و همچنین دادن بیکربنات سدیم و ویتامینهای گروه B همچون بیوتین، تیامین یا B1 و B6 یا پیرودوکسین میتواند باعث کاهش این سندرم شود. ولی بهترین راه همان کاهش استرس در غذا دادن. مرغ را زیاد گرسنگی ندهیم که با عجله غذا بخورد و اکسیژن کافی در اختیارش قرار دهیم و آرامشش را کاملا حفظ کنیم تا این سندرم کمترشود.

محمد پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۸

ضمن تشکر از حسن لطف شما و پاسخ مناسب و کاملت ، اشاره به جوش شیرین کردی ، آیا باتوجه به اینکه من از دان آماده استفاده می نمایم دو کارخانه مدعی است که در فرمول جیره از نسیت مناسب جوش شیرین استفاده می کند اگر بخواهم در آب آشامیدنی جوجه از جوش شیرین در این موارد استفاده نماییم نسبت آن چقدر است ؟ متشکرم

محمد پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۹

ضمن تشکر از حسن لطفت که پاسخ بدین مبسوطی را دادی راهنمایی کن که نسبت اضافه کردن بی کربنات پتاسیم(جوش شیرن ) در آب آشامیدنی مرغ گوشتی در این موارد چقدر است؟ تشکر

وحید پاسخ داده است : ۹۶/۰۲/۰۱

با سلام از آنجایی که اصلاح نژاد باعث رشد سریع آنها در صورت مهیا بودن شرایط محیطی است لذا ما نباید اجازه دهیم مرغها بیش از جدول استاندارد رشد کنند و گرنه در سنین نزدیک ۵ هفتگی دچار این عارضه می شوند که همانا بدلیل عدم توازن بین رشد ماهیچه‌ای و احشا آنهاست توصیه دوستان در بالا مبنی بر فراهم نمودن شرایط اپتیمم پرورش شایسته است.

آزاده پاسخ داده است : ۹۶/۰۲/۰۴

برای جلوگیری یا حداقل کاهش این عارضه چند مورد که ممکن است تا حدود زیادی موثر باشند: 1-عدم استفاده از دان آماده (بخصوص پس دان یک به بعد. یا اگر لاجرم بایست استفاده شود، عدم استفاده از برندی که قبلا تجربه است. و یا بعد از اتمام مرحله رشددان استفاده از دان دستی و بالانس جیره براساس نیاز گله برحسب سن، ارتفاع از سطح دریا ، نوع فصل سال و فیگورتهویه فارم یا اصطلاحا ventilation systems Tips و از همه مهمتر در تهویه حداقلی حتما می بایست 2/5 برابر سطح استاندارد تهویه اعمال نمود. در پایان بایست اشاره نمود که عامل اصلی ایجاد یا تشدید این عارضه آسیت است که از علائم ظاهری چه در مرحله اولیه و چه در شرایط حاد جمع شدن آب سرمی شکل (زردآب) در جداره قلب، اطراف روده و پیرامون شکم است که در هنگام کالبد گشایی به محض ایجاد سوراخ در جداره شکم با کمی فشار به بیرون می جهد. پیشنهادات درمانی هم به ترتیب عبارتند از جلوگیری از مسمومیت با خوراندن محلول های ضد قارچ شبیه AcidiMax و یا محلولهای ریکاوری مانند Renal Clin , و همچنین محدودیت وعده هایی غذایی (مثلاً از چهار وعده به دو وعده با کاهش و افزایش تدریجی میزان نیاز خوراک روزانه)

به این پرسش پاسخ دهید
CAPTCHA code
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com