پرسش و پاسخ های شما در زمینه دام و طیور

رضایی پرسیده است : ۹۶/۰۱/۱۸ اقتصاد مرغداری و دامپروری

با سلام
بنده یک گاوداری پرواری ۱۰۰ راسی دارم در خوزستان.
تجربه زیادی ندارم ولی نفراتی رو بابت این کار که خبره هستند استخدام کردم.
نکته‌ مهم این هست که با توجه به اینکه بنده باید علوفه و کنستانتره را از بازار تهیه کنم و استفاده کنم و همچنین قیمت یونجه تر کیلویی ۲۵۰ تومن و آرد کیسه ای ۵۰.۰۰۰ و کاه گندم به قیمت روز و همچنین سبوس گاو گوشتی کیلویی ۷۰۰ تومن آیا این کار در آینده سودی دارد؟ آیا میشه گفت میشه روی درآمد این کار حساب کرد؟ در ضمن زمینی هم موجود است که میشه یونجه کشت کرد در آینده. اما فرض را بر این میزارم‌که نتونم کشت‌کنم. ممنون میشم از افراد با تجربه که پاسخی به بنده بدن و بنده رو از دو دل بودن نجات بدن.
با تشکر فراوان.


رضا پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۰

سلام آقای رضایی عزیز. منم به نوعی باید گفت همشهریت هستم بوشهریم و 2.5سال را هم در دانشگاه شهیدچمران اهواز (ملاثانی) ارشد تغذیه دام خوندم. اگرچه تقریبا 5-6 سال هست توی حرفه مرغ گوشتی در گلستان مشغول به کارم ولی تقریبا 3-4 سال هم توی بوشهر که هم دمای خوزستان هست را هم پرواربندی کردم و هم گاوداری شیری داشتم . باید خدمتون عرض کنم اولا اگر ماهشهر باشید که یونجه کاری هم دارد یا دزفول قطعا برای پرواربندی فکرکنم بهتر ازبقیه نقاط اهواز هستند. ولی کار پرواربندی توی جنوب اگر با دقت و کنترل شده مدیریت شود بله جوابگو ست. من دو دوره پرواربندی کردم خدا را شکر سود خوب بود ولی قیمت هم رشد داشت. در کل چند نکته برات بگم . اولا باید در خرید گوساله اشتباه نکنی که سود شما در درست خرید کردن گوساله شماست. دورگ بگیر یا زابلی. بومی به هیچ وجه نگیر که ضریب تبدیل خوبی ندارد. سن گوساله موقع خرید مهم است که زیر سه ماه یا بالای 6 ماه نباشد. دوما خوراک شما وقتی یونجه و آرد و سبوس و کاه دارد دیگه نیازی به کنسانتره ندارید و آرد را بدونید توی چه سنی به گوساله بدید و همراه با آن پروتئین باشه که بجای ماهیچه گوساله ات چربی نگیره. همچنین از بلغورجو و ذرت هم میتونید استفاده کنید. اگرافراد متبحر در جیره نویسی دارید یک آسیاب کوچک بخرید خودتان آسیاب کنید کنسانتره درست کنید. اگر هم کنسانتره میخرید باید از کارخانه مطمئن باشید یا خوراک را بدید آنالیز.

رضا پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۰

سوما باید بهت عرض کنم کلا در جنوب اونم تابستان 3 بیماری هست که بیشتر دامدارهای بی تجربه را نابود میکنه. تب برفکی ، تب سه روزه و زردی یا تیلوریوز. تب برفکی را با واکسن اونم واکسن درست نه یک بار بلکه حتما در دو مرحله باید تزریق کنید تا خیالتان راحت باشه. من یکبار درگیرش شدم که اونم مقصر گاوداریمون بود و خودم نبودم ولی بموقع فروختیم . که همون تب برفکی هم روشهایی برای کاهش اثربیماری و اقتصادی ان وجود داره. دوم تب سه روزه اگر بموقع متوجه بشید با یک سوزن شما میتونید تمام گوساله هاتون را نجات بدید اگر متوجه نشید همین تب تمام گله را اول زمینگیر میکنه و بعد نابود میکنه. در صورتیکه با کوچکترین لنگش پای عقب یا لرزش ماهیچه گردن باید تشخیص بدید و با تزریق چند سی سی فنولوکسین میتونید گوساله را درمان کنید.دارویی که به چشم خودت تاثیرمعجزه آسای تب بری و درمان اون را میتونید بعد از یکساعت تزریق ببینید. و همچنین شستشوی بدن و مخصوصا سر گوساله با آب سرد. بیماری سوم هم که باید سم پاشی کنه با سم مکتویل حتما چه کنه دیدی چه ندیدی انجام بده تا زردی نگیری که تشخیص اون کمی سخته. به مرور گوساله بی اشتها ولاغر میشه و مخاط آن زرد رنگ میشه ولی برای شما که تجربه ندارید تشخیص آن سخته و باید فقط توسط دامپزشک با تجربه انجام بشه.

رضایی پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۰

مرسی از توضیحات خیلی خیلی خوبت.
ما خرمشهر هستیم. چون تو این کار بودید میتونید چند تا کمک دیگه هم بکنید؟
هر شماره یا ادرس بابت خرید گوساله. پیدا کردم اما میخوام شخصی مورد اعتماد باشه. هر جا باشه زیاد مهم نیست تو خوزستان باشه فقط.
دوم هر شماره یا ادرس یا اسم کارخانه جهت خرید کنستانتره خوب.
سوم اینکه نفراتی دارم و اعدادی رو جهت خرید غذای دام به من دادن. میتونید به صورت خیلی خیلی تقریبی به‌من بگید هر راس گوساله تو ماه اول چه میزان یونجه و آرد و سبوس گندم‌ و کنستانتره و کاه مصرف میکنه؟ میدونم‌ نسبت به وزن و یک سری آیتم دیگه این‌تصمیم گرفته میشه ولی میانگین و به صورت‌ تقریبی میخوام‌ بدونم.
ممنون‌ میشم از کمکتون.

رضا پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۳

با سلام آقای رضایی عزیز. ببخشید مجبورم این توضیحات را بدم.من از سال 86 تا 90 در استان خودم بوشهر بودم یکسال توی سازمان و 3 سال بعدش هم مدیرعامل اتحادیه دامداران استان بودم. تا سال 89 خیلی خوب و فعال بودیم ولی با حذف یارانه ها و آزاد شدن سبوس و جو، من که کلی از کارخانه دار و عاملان توزیع شهرستان و هیات مدیره خودم طلبکار بودم بعلت عدم وصول ورشکست شدم. اکثریت دامداران استان خودم و توزیع کننده سیلوی ذرت آقای رضوی از خوزستان و چندتا کارخانه توی استان فارس می شناسم. ولی چون الان 5 سال هست که هیچ ارتباطی باهاشون ندارم و در حرفه مرغ گوشتی فعالیت می کنم از نظر قیمت و معرفی کارخانه توی نزدیکی شما که هزینه حملش مقرون به صرفه باشه را نمی تونم بهت معرفی کنم. در استان گلستان یکسال ناظر سازمان نظام مهندسی در کارخانجات خوراک دام بودم. فقط یک کارخانه بود که مواد اولیه درجه یک میگرفت و بی کلک کار میکرد.با آنکه کارخانه اش از همه کوچکتر بود با حداکثر ظرفیتش تولید میکرد.چون دامداران از دورترین نقاط استان هم می رفتن از اون خرید میکردن(کنسانتره یارانه دار در استان گلستان هنوزم به دامدارها داده میشه). اینها را گفتم که فقط میتونم بهت بگم که مواد اولیه یا کنسانتره ایی که داری میخری را میتونم بگم گران هست یا نه. برای خرید گوساله هم باید از استان خودت خرید کنی ولی در بوشهر فقط یک گاودار شیری موفق بود بنام آقای هدایتان در پشت کوه برازجان که بهترین گوساله های هلشتاین را دارد. اما بعلت هزینه حمل باید خوراک و گوساله را در همان اطراف خودت پیدا کنی و گوساله دورگ استان خودت بومی آنجاست مقاومتر است نسبت به بیماریهای منطقه خودت.

رضا پاسخ داده است : ۹۶/۰۱/۲۳

برای برآورد میزان خوراک مصرفی و جیره رشد یک گله 100 راسی یا یک گوساله باید ابتدا مشخص کنیم گوساله شما چه سن و چه وزنی دارد.ملاک اصلی هم وزنش هست. و دوم نژاد دورگ هست یا خالص یا بومی استان. و بعد از تعیین احتیاجات گله. و مشخص کردیم حداکثر افزایش وزن روزانه گوساله شما چقدر میتونه باشه. اونوقت باید بریم سراغ تعیین نسبت های مواد مغذی یک کیلو خوراک مخلوط برای گله یا گوساله. که اونم دوباره بستگی به قیمت های مواد خوراکی داره که اقتصادی ترین و مناسب ترین را در نظر بگیریم و بعد جیره نویسی کنیم ببینم قیمت یک کیلو خوراک چند در میاد. برای مثال به فرض که قیمت جو و ذرت یکی باشه یا حداقل نزدیک به هم باشه خوب ما باید اونی را استفاده که انرژی یا پروتیین بیشتری داره.برای همین باید محاسبه کرد بعد جواب قطعی داد.

به این پرسش پاسخ دهید
CAPTCHA code
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com