سودآوری شترمرغ چهار برابر گاو

سودآوری شترمرغ چهار برابر گاو
زیستگاه
شترمرغ ها پرندگانی با قابلیت سازگاری بسیار بالا می باشند. به همین جهت امکان پرورش آنها در طیف جغرافیایی وسیعی وجود دارد، بطوریکه در حال حاضر این پرنده از مناطق گرم آفریقای جنوبی تا مناطق سرد آمریکای شمالی پراکنده بوده و به راحتی مورد پرورش قرار می گیرد. به طور کلی شترمرغ ها توانایی زندگی در دامنه دمایی ۴۵+ ۵۰+ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را به راحتی دارا بوده و در اینگونه مناطق توانایی پرورش و تولید را خواهند داشت.
بهترین مناطق جهت پرورش این پرنده مناطق حاشیه کویر و اقلیم خشک می باشد، البته این بدان معنا نیست که در نقاط سردسیر و یا مرطوب امکان پرورش شترمرغ وجود ندارد اما به دلیل نیاز به کنترل عوامل نامساعد جوی نظیر رطوبت زیاد و احتمالا سرمای بیش از حد هزینه های تولید در اینگونه مناطق اندکی بیشتر از مناطق کویری خواهد بود.
شترمرغ ها حداقل یک میلیون سال در آفریقا زیسته اند و روزگاری نیز از اسپانیا تا غرب چین پراکنده بودند، حتی در دهه ۱۹۶۰ شترمرغ های وحشی در سوریه هم وجود داشته اند.
شاید بتوان گفت، در هر نقطه ای که بتوان یک فضای وسیع و مسطح جهت جست و خیز و فعالیت این پرنده در نظر گرفت، امکان پرورش نیز وجود دارد.

شترمرغ بزرگترین پرنده موجود در طبیعت

شترمرغ از جمله پرندگانی است که امروزه پرورش آن در دنیا رو به افزایش گذاشته است. بر اساس آمار اعلام شده در حال حاضر کشورهای آمریکا، انگلیس و آفریقای جنوبی به عنوان مهمترین کشورهای پرورش شترمرغ در دنیا به شمار می روند.
پرورش شترمرغ از سال ۱۸۶۰ در کشور آفریقای جنوبی به صورت جدی آغاز گردید و سپس در سایر نقاط دنیا گسترش یافت. کشور ایران هم، چند سالی است مبادرت به واردات این پرنده نموده و در امر پرورش آن گام نهاده است.
شباهت ظاهری به شتر و همچنین شباهت از نظر پرورشی با دام سبب شد، شترمرغ بهترین نام برایش باشد که نشان دهنده طیور بودن از نظر برخی مشخصات و همچنین دام بودن از نظر تولید و نگهداری می باشد.
می توان گفت که پرورش شترمرغ یکی از صنعت های نوین است که در قرن حاضر توجه سرمایه گذاران و پرورش دهندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. پرورش دهندگان شترمرغ در ابتدای پرورش و سرمایه گذاری در این صنعت متوجه سودآور بودن آن و افزایش سرمایه ی اولیه خود شدند. این در حالی است که افزایش در برخی مواقع حتی تا چند برابر سرمایه ی اولیه نیز می رسید. اکنون با توجه به جا افتادن این صنعت در کل جهان، آینده ی بسیار خوبی را برای آن می توان متصور بود.
شترمرغ بزرگترین پرنده موجود در کره زمین است. این پرنده به دلیل داشتن بال های رشدنکرده توانایی پرواز ندارند ولی در مقابل با داشتن پاهای قوی قادر است با سرعتی معادل ۶۰ کیلومتر در ساعت بدود. در مقایسه گوشت شترمرغ با گوشت گاو چنین گفته اند که گوشت شترمرغ چهار برابر گوشت گاو است به این ترتیب که دوره بارداری و زایش گاو حدود ۹ ماه است در صورتی که دوره متولد شدن جوجه شترمرغ ۴۲ روز به طول می انجامد. یک گاو در طول یک سال یک راس گوساله تولید می کند در حالی که شترمرغ ۴۰ عدد جوجه تولید دارد. کیفیت پوست شترمرغ هم بسیار عالی و بی نظیر است به طوری که لطافت چرم بزغاله و استحکام چرم گاو را دارد.
رشد شترمرغ ها چگونه است؟
جوجه ها به سرعت رشد کرده و در سن یک ماهگی در حدود ۳ تا ۶ کیلوگرم وزن دارند. گردشگاه جوجه ها بایستی دارای سایبان بوده و خاک بهترین انتخاب به عنوان بستر می باشد. بستر فضای مسقف بهتر است از جنس بتون باشد تا به راحتی بتوان آن را شستشو داد و ضدعفونی کرد. در بعضی از مزارع از سیستم حرارت زیرزمینی به عنوان منبع حرارت استفاده می نمایند. این مساله باعث گرمی بستر، آرامش پرنده و نیز کاهش تلفات ناشی از عفونت کیسه زرد خواهد شد.

شرایط مطلوب نگهداری و پرورش شترمرغ
ایران به لحاظ اقلیمی به جز نوار ساحلی شمال و جنوب، منطقه مساعدی برای پرورش شترمرغ است. همچنین سادگی پرورش آن و تنوع محصولات شترمرغ، علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. ولی بسیاری از افراد به علت سرمایه گذاری های اولیه بسیار بالا و نگرانی از آینده، حاضر به پرورش شترمرغ به صورت صنعتی نیستند. حال آن که می توان با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی به ویژه برای دانش آموزان کشاورزی بر این مشکل فایق آمد.

مزارع پرورش شترمرغ
شترمرغ نسبت به سایر دام های مزرعه دارای مزایای زیادی است. شترمرغ نسبت به بیماری ها، شرایط نامساعد محیطی و فقر غذایی بسیار مقاوم می باشد. تاکنون بیماری مشترکی بین انسان و شترمرغ گزارش نشده است. شترمرغ ها حتی در دمای ۲۰ تا ۴۵+ سالم می مانند. شترمرغ ها همچنین از نظر تغذایه ای بسیار کم توقع می باشند، به طوری که در یک هکتار یونجه کاری با کیفیت بالا می توان سه قطعه شترمرغ نگهداری کرد، بدون اینکه به تغذیه دستی نیاز داشته باشند. کیفیت گوشت شترمرغ نیز بسیار بالاست. گوشت شترمرغ از نوع گوشت قرمز بوده که حاوی مقادیر زیادی آهن است و بیش از ۲۰ درصد پروتئین دارد. در حالی که مقدار پروتئین در گوشت گوسفند حداکثر ۱۵ درصد و در گوشت گاو حداکثر۱۸ درصد می باشد. جالب اینکه کلسترول گوشت شترمرغ از همه انواع گوشت (حتی بوقلمون) نیز کمتر است.

ورود اولیه جوجه های شترمرغ به ایران
ورود شترمرغ های پرورشی به ایران در سال ۱۳۷۴ بازمی گردد که تعدادی جوجه از آفریقای جنوبی و تعدادی از بلژیک وارد ایران گردیدند؛ بعدها تخم های نطفه دار شترمرغ از کانادا هم به دست پرورش دهندگان ایرانی رسید. در حال حاضر مهمترین مزارع پرورش شترمرغ در استان های مرکزی، تهران و سمنان وجود دارد. مزارع کوچکتری هم در استان های خراسان، اصفهان، شیراز، همدان و کرمانشاه به چشم می خورد.

ارسال کننده نامشخص
 
نظرات شما
  •  

    مهدی عابدی گفت : ۹۴/۰۲/۱۵

    سلام :اگرکسی بخواهد به پرورش شترمرغ اقدام کند با تفاسیری که در بالاآمده که هرسه قطعه شترمرغ به یک هکتار جانیاز دارداگربخوام 50قطعه داشته باشم باید17هکتارزمین داشته باشم آیا باعقل جوردرمیاد.لطفا مراراهنمایی بیشتربفرمایید متشکرم.

    پاسخ...
  •  

    یاسر گفت : ۹۴/۰۲/۱۸

    سلام،چرا کسی از مدیرای سایت به سوال آقای عابدی جواب ندادن؟سوال منم دقیقا همینه.ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    sadegh f گفت : ۹۴/۰۲/۱۹

    سلام .بله ولی این فقط وقتی درسته که تغذیه دستی انجام نشه شما میتونید با تغذیه دستی تعداد بوقلمون های پرورشیتونو در هکتار افزایش دهید.

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    ساسان گفت : ۹۴/۰۲/۲۲

    سلام. توی کشوری که صنعت مرغ و تخم مرغش زیان میده شتر مرغ چه جوری میخواد سود بده؟؟؟؟؟ من شترمرغ کارکردم همه چیزایی که میگن سرابه.

    پاسخ...
  •  

    aria گفت : ۹۴/۰۲/۲۴

    آقا يه دفعه در باتلاق مرغ و مرغداري افتاديم هفت جده مان را بس است. بعد از 45 سال سن و مرغداري 10 هزاري و مدرك دامپزشكي هنوز خانه ندارم. آقا ما بس مان هست. زندگي من در اين راه تباه شد تا هموطنان مرغ ارزون به سيخ بكشن . الهي . . .

    پاسخ...
  •  

    aria گفت : ۹۴/۰۲/۲۴

    مرغداري را تعطيل كردم و رفتم سراغ يه شغل عالي و بي استرس . حالا هم در جواب اين مقاله ميگم . ( جستم از دام به دام آر گرفتار دگر. من نه آنم كه فريب تو خورم بار دگر)

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    محمد قربانی گفت : ۹۴/۰۲/۲۶

    سلام اقای عابدی عزیز...
    برای پرورش شتر مرغ به صورت پرواری شما برای هر پرنده یک مثر جای مثقف و سه متر مربع زمین آزاد نیاز داری...
    مثلا برای 300 عدد 300 متر سوله میخوای 600 متر گردشگاه و 100 متر برای انبار خوراک و غیره

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    hassan گفت : ۹۴/۰۲/۲۷

    برداشت شما از مطلب نادرسته...
    منظور ازمطلب فوق یک هکتار سرانه فضا به ازای هر 3قطعه شترمرغ نیست منظور میزان علوفه ای هست که یک زمین یک هکتاری با علوفه حداقل 12 سانتی متر برای پرورش 3قطعه شترمرغ بدون خوراک دهی دستی در دسترس دام قرار میگیرد

    پاسخ...
  •  

    مهرزاد گفت : ۹۴/۰۲/۲۷

    با نهایت تاسف باید بگم در کشور ما هیچ نوع تولیدی جواب نمیده.کار فقط دلالی. من 1واحد مرغداری ده تایی دارم تو 2 سال گذشته 80 میلیون از جیب گذاشتم. حالا دلال مرغ از کنار منو شما چقدر برده. تازه بدون استرس و سرمایه گذاری و بدون حتی 1 درصد ریسک. پس خواهشا اگر کسی رو دوست دارید تشویق به کار تولیدی نکنید. حمایت از تولید کننده یک شعار تو خالیه

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مهرزاد گفت : ۹۴/۰۲/۲۷

    یعنی واقعا توی این مملکت یک مسعول نیست جواب ما مرغدارهارو بده

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۷/۰۱/۲۶

    سلام من میخواهم یک گاوداری کوچک بزنم کسی هست که گاوداری کارکرده باشه اطلاعات به من بده؟

    پاسخ...
  •  

    مجتبی گفت : ۹۷/۰۳/۰۹

    سلام به همه دوستان ببخشید من 5 هکتار زمین گشاورزی دارم و 40 پول . لطفا کسی در مورد پرورش واحد گاوداری کوچیک اطلاعات داره لطفا بگه.
    ممنون میشم.

    پاسخ...
  •  

    امید گفت : ۹۷/۰۸/۱۰

    امکان ندارد کاری از روی اصول و علمی انجام شود و نتیجه ندهد.بی خود تو دل این بنده خداهارو خالی نکنید .من تجربه چندین کار پرورشی رو دارم همشون سود ده هستن .همین الان هم مرغداری دارم .اونهایی که جمع میکنن این کاره نیستن چون اگه بودن پس اینهایی که دارن کار میکنن مگه مغز خر خوردن ادامه بدن وقتی کارشکن ضررده هستش.خواهشا دوستان چند نکته میگم رعایت کنید .1 .بسیار زیاد مطالعه کنید.
    2 .بسیار زیاد تلاش کنید.
    3.لطفا عاشق کارتون باشید.
    4.قبل شروع بازار فروش رو پیدا کنید.
    5.بازار یابی یاد بگیرید.
    6.استقامت داشته باشید.
    7.هزینه هاتون رو تا جای ممکن پایین بیارید
    8.اگر بخواهید میتوانید موفق شوید.
    با آرزوی موفقیت برای کسایی که از ته قلبشون یک کاری رو شروع میکنن.

    پاسخ...
  •  
    مهدی عابدی گفت : سلام :اگرکسی بخواهد به پرورش شترمرغ اقدام کند با ت...

    Aref گفت : ۹۷/۰۹/۲۳

    ن به فضای خیلی زیادی نیاز نداره عموی خودم پنج تا شتر مرغ رو تو فضای حدود ۱۰۰ متر نگهداری میکنع و مشکلی ایجاد نمیشه

    پاسخ...
  •  
    امید گفت : امکان ندارد کاری از روی اصول و علمی انجام شود و نت...

    ناصر گفت : ۹۷/۱۰/۰۶

    به خدا ادم توایران میترسه که به خوابه ایا صبح از خواب بیدار میشم یا نه با این همه استرسی که به مات وارد میکنن چه برسه به تولید فکر کنی تو اینج خیلی باید از جونتون سیر بشی بری این کارا را بکنی

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۷/۱۰/۱۶

    با سلام.دوستان فقط این وسط دلاله بی شرف سود میکنه و میخوره.هر چی تولید کننده ها و مردم میکشن از دلالا هستش.خدا لعنتشون کنه .بدون استرس و درد سر پول به جیب میزنن و باعثه تورم میشن..همه تولید کننده ها سعی کنن توایدشون و به دست مصرف کننده برسونن هم سود بیشتری میکنن هم با قیمت خوبی به مشتری میدن.به امید نابودی دلالان تو هر کاری..

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۷/۱۰/۱۶

    من خودم دو تا گاو دارم.فقط دوتا .هزینشم از خودش در میاد کمی سود میکنم خدارم شکر میکنم تا کم کم به سود بیشتری برسم.شیر هم تولید میکنم اول به فامیل ها میفروشم و دوستان .کیلویی ۲هزار تومان..واقعا مفته..بعد شما میرید یه بطری کوچیکه شیر که ابم قاطیش میکنن و میخرید ۴ هزارو ۲۰۰...واقعا باید دسته دلال های دزد و قطع کرد.هر کس به نوبه خودش..از تولید به مصرف.مرگ به دلال که باعثه تورم میشه

    پاسخ...
  •  

    امید گفت : ۹۷/۱۱/۰۷

    به نظرم چیزی رو که خودت مصرف نمیکنی چطور انتظار داری بقیه مصرف کنن یه امار از دور برتون بگیرین در طول ماه یا سال چند بار گوشت شتر مرغ استفاده میکنن تو گود نرفته معلومه که یه سرمایه گذاری ورشکسته اس

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۷/۱۲/۲۵

    سلام.ممنون از سایت خوبتون.ایا پرورش همزمان گوساله پرواری در کنار شتر مرغ برای هر دو مشگلی ایجاد نمیکنه؟

    پاسخ...
  •  

    میلاد گفت : ۹۸/۰۱/۰۳

    سلام‌ میلاد هستم، گاوداری مقرون به صرفه تر است یا مرغداری...؟ آیا برای چنین طرح هایی زمین واگذار میکنن...؟

    پاسخ...
  •  
    sadegh f گفت : سلام .بله ولی این فقط وقتی درسته که تغذیه دستی انج...

    ابوالقاسم فخری گفت : ۹۹/۱۰/۲۲

    سلام
    شتر مرغ نه بوقلمون

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com