افزایش قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان

افزایش قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان
در حالی که با ترخیص دو محموله کشتی نهاده خوراک طیور از بنادر جنوبی کشور قیمت خوراک در بازار ۳۰ درصد کاهش یافته، اما قیمت تخم‌مرغ در بازار نه تنها کاهش نیافته بلکه همچنان سیر صعودی دارد.
از سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار تهران به 8 هزار و 500 تومان رسیده و نسبت به یک هفته گذشته در هر شانه 500 تومان افزایش داشته است.
افزایش قیمت تخم‌مرغ در حالی صورت گرفته که طی هفته گذشته دو محموله کشتی نهاده خوراک طیور به وزن تقریبی 100 هزار تن از بنادر جنوب کشور ترخیص شده و قیمت این محصول در بازار تا 30 درصد کاهش داشته است.
قیمت هر کیلوم کنجاله سویا از  هزار و 750 تومان به هزار و 300 تومان و هر کیلوم گرم ذرت خوراک مرغ از هزار و 300 تومان به هزار و 50 تومان کاهش یافته است.
70 درصد قیمت تخم‌مرغ مربوط به قیمت خوراک طیور است که پیش‌بینی می‌شد با کاهش قیمت خوراک در بازار، قیمت محصولات پروتئینی به ویژه تخم‌مرغ نیز کاهش یابد.
به نظر می‌رسد مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت به دلیل کافی نبودن میزان نهاده وارداتی است که گفته می‌شود هنوز بیش از 20 کشتی محموله نهاده در بندر در انتظار تخصیص ارز برای ترخیص است.
گفته می‌شود 24 کشتی محموله نهاده طیور از 3 ماه گذشته در بنادر جنوبی کشور به دلیل عدم تخصیص ارز سرگردان هستند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه‌ای جدید و اعلام نرخ ارزی ارز مرجع را از 1226 تومان به 2477 تومان تغییر داد. یعنی برای واردات کالاهای اساسی بعد از بخشنامه بانک مرکزی ارز مرجع 2477 تومان باید اختصاص یابد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، اگرچه ارز مرجع 2477 تومان برای کالاهای اساسی ممنوع شده است، اما مابه‌التفاوت دو نرخ ارز مرجع پرداخت خواهد شد.
محموله کشتی که طی هفته اخیر ترخیص شده‌اند، با ارز 2477 بوده و هنوز از پرداخت مابه‌التفاوت آن خبری نیست.
روز گذشته قیمت مرغ نیز در بازار بعد از کاهش مقطعی 2 روزه دوباره به قیمت اولیه بازگشت.
عدم ثبات در قیمت محصولات پروتئینی زنگ هشداری است، تا مسئولان در خصوص تأمین نهاده‌های تولیدکنندگان و ترخیص محموله‌های نهاده مانده در گمرک تدبیری بیندیشند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com