رایزنی با کشورهای اروپایی برای صادرات محصولات دامی

رایزنی با کشورهای اروپایی برای صادرات محصولات دامی
به گزارش خبرنگار ITPNews، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم  گرامی داشت روز ملی دامپزشکی از تفاهم با فرانسه و انجام مذاکرات برای صادرات محصولات دامی به برخی دیگراز کشورهای اروپای خبر داد و گفت: هم اکنون با کشور فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر در حال رایزنی هستیم تا موافقت‌نامه‌هایی را برای همکاری های دامی و شیلات به امضا برسانیم.
حجتی افزود: دامپزشکان کشور خدمات پر اهمیتی را به مردم ارائه می‌دهند و در این مدت توانسته اند نمره خوبی را دریافت کنند زیرا اگر حفاظت و حراست دامپزشکی کشور نبود، بدون شک سلامت مردم دچار مخاطره می‌شد.
وی با اشاره به عملکرد خوب سازمان دامپزشکی در هنگام شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور ادامه داد:  ارزیابی‌های اولیه سازمان دامپزشکی نشان داد که منشاء این بیماری پرندگان مهاجر بوده اند و این سازمان با مدیریت و برنامه ریزی مناسب توانست از مشکلات احتمالی بعدی  جلوگیری کند.
حجتی شیوع تب برفکی را از کم‌دقتی‌هایی چند سال گذشته دانست و گفت: بی توجهی و سوء مدیریت در سال های گذشته سبب شده است که کشور با افزایش این بیماری روبه‌رو شود اما خوشبختانه گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که با تلاش و حراست‌های سازمان دامپزشکی کشور این بیماری رو به کاهش است.
وی تصریح کرد: حضور، مراقبت‌ها و حراست‌های دامپزشکان کشور باعث شده است که ایران در سطح بین‌الملل چهره ای متفاوت از سایر کشورهای همسایه داشته باشد و اگر غیر از این بود صادرات محصولاتی که متوقف ‌شد بعد از وقفه‌ای کوتاه از سرگرفته نمی شد.
صادرات 30 میلیون دلاری داروهای دامپزشکی
وزیر جهاد کشاورزی از افزایش واگذاری‌ تصدی گری به بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی خبر داد و بیان داشت: بر اساس آماری که از سوی سندیکای داروهای دامی دریافت شده در سال گذشته صادرات محصولات داروی های دامی کشور از 15 میلیون دلار به 30 میلیون دلار رسیده است و این به دلیل افزایش واگذاری مجوز به بخش‌هایی خصوصی دامپزشکی می باشد. {tor_sutitle}حجتی شیوع تب برفکی را از کم‌دقتی‌هایی چند سال گذشته دانست{/tor_sutitle}
حجتی تصریح کرد: با وجود نیروهای متخصص و سرآمد در کشور، پیش‌بینی می‌شود مشارکت بخش خصوصی در تولید داورهای دامی بیشتر شده و حضورمان را در بازارهای جهانی گسترش یابد.
وی تاکید کرد: مسائل درمانی و رسیدگی به بیماری‌ها در حوزه دام و طیور در گذشته‌های نه‌چندان دور در بخش دولتی تعریف می‌شد، اما در حال حاضر بیشتر مسئولیت‌ها در این بخش به بخش خصوصی دامپزشکی تفویض شده است.
افزایش موافقت‌نامه‌های قرنطینه دامی در سطح بین‌الملل
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به  توسعه موافقت‌نامه‌های قرنطینه دامی در سطح بین‌المللی تصریح کرد: با انجام چنین اقداماتی توانسته ایم تعامل مثبت و سازنده ای با سایر کشورها از جمله کشور روسیه داشته باشیم.
حجتی پایان گفت: کار و تلاش دامپزشکان قابل تقدیر است و باعث سربلندی کشور و افزایش ایمنی و سلامت مصرف‌کنندگان خواهد شد.

آغازی مجدد برای دامپزشکی  با ارتقاء کیفیت

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم با اشاره به نقش حساس دامپزشکان در تامین و حفظ سلامت جامعه نقش‌آفرینی آنان را قابل تقدیر دانست و گفت: 90 سال از آغاز فعالیت‌های رسمی دامپزشکی کشور در عرصه خدمات و تحقیق می‌گذرد در این مدت  این سازمان فراز و نشیب های زیادی پشت سر گذاشته است اما توانسته است با دستیابی به نتایج مطلوب  نقش تاریخی داشته باشند.
مهدی خلج افزود: امروز باید آغاز مجددی باشد تا بتوانیم کیفیت فعالیت‌های خود را ارتقاء دهیم و با سرلوح قرار دادن منافع ملی به منافع صنفی دست یابیم.

رونمایی از 11 سامانه ردیابی دارویی و فرآورده‌های طیور
همچنین در مراسم  گرامی داشت روز ملی دامپزشکی با حضور علیرضا منادی عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آیت‌الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛ از 11 سامانه ردیابی دارویی و فرآورده‌های طیور رونمایی شد.
در این سامانه با و کددار کردن داروهای دامی و فرآورده‌های طیور در کشور تولیدکنندگان می‌توانند با ارسال کدی که بر روی محصولات درج شده است به سامانه 30008903 از تاریخ تولید محصول، پرورش دهنده، کشتارگاه و سایر اطلاعات مربوط مطلع شوند.
در حاشیه این مراسم، از داروهای دامی که توسط شرکت های ایرانی ساخته و عرضه شده بود  نیز رونمایی شد و قراردادی انتقال دانش فنی به بخش خصوصی بین مؤسسه سرم‌سازی رازی و شرکت روناک برای تولید واکسن تب برفکی به امضاء رسید.

خبرنگار : سپیده قاسمی

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com