مرغداران مازندران 20 میلیارد ریال غرامت می گیرند

مرغداران مازندران 20 میلیارد ریال غرامت می گیرند
مدیرکل دامپزشکی مازندران از اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار به عنوان غرامت تلف شدن جوجه به مرغداران استان خبر داد.
حسین رضوانی گفت که این مبلغ به مرغدارانی پرداخت می شود که جوجه های در حال پرورش آنان ماه خرداد پارسال به علت گرمای کم سابقه تلف شدند.
وی افزود : دریافت غرامت هم مشروط به این است که جوجه ریزی واحدهای مرغداری در آن زمان به تائید کارشناسان دامپزشکی استان رسیده باشد.
گرمای کم سابقه حدود 40 درجه ای هوا در اواخر خرداد سال قبل سبب شده بود تا تعدادی زیادی جوجه یکروزه مرغداران مازندران تلف شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که اعتبار اختصاص یافته به استان را وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید با هماهنگی اتحادیه مرتبط در اختیار خسارت دیدگان قرار می دهد.
** هشدار به مرغداران در باره فصل گرم سال
مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین با توجه به نوسان دمای هوای استان در اردیبهشت ماه سال جاری و گرم تر شدن نسبت سال پیش ، نسبت به به رعایت نکات ایمنی در جوجه ریزی و پرورش مرغ به مرغداران استان هشدار داد.
دمای هوای مازندران هفتم اردیبهشت ماه امسال در بعضی مناطق به حدود 40 درجه سانتی گراد بالای صفر رسید که بر اساس اعلام هواشناسی در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است .
مدیرکل دامپزشکی مازندران به مرغداران مازندران توصیه کرد تا در این فصل سال از سنگین وزن شدن مرغ ها جلوگیری کنند تا محصول آنها به دلیل وزن زیاد و تراکم در مرغداری ها تلف نشود.
وی میانگین وزن مناسب برای مرغ را در این فصل سال بین 2200 تا 2300 گرم اعلام کرد وگفت که سنگین وزن کردن مرغ ها در زمان فعلی برای جبران ضررهای ناشی از کاهش قیمت راهکار مناسبی نیست و ضریب تلفات را در مرغداری ها افزایش می دهد.
هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ها 30 تا 31 هزار ریال و قیمت گوشت مرغ هم در فروشگاههای 54 تا 56 هزار ریال است.
مرغداران مازندران که رتبه برتر را در تولید و تعداد مزارع پرورش مرغ در اختیار دارند می گویند که این قیمت حتی هزینه های آنان را جبران نمی کند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین به مرغداران توصیه کرد تا فاصله دو هفته ای بین دو جوجه ریزی را رعایت و در این فاصله زمانی نسبت به پاکیزه نگه داشتن فضای مرغداری برای جوجه ریزی بعدی اقدام کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، دو هزار و 300 واحد مرغدارای در مازندران فعالیت دارد که سالانه 147 هزار تن گوشت مرغ در آنها تولید می شود.
این استان هم اکنون 11 درصد نیاز کشور به گوشت مرغ را تامین می کند و با توجه به ظرفیت های خالی موجود قادر به تامین 20 تا 30 درصد گوشت سفید کشور است .
همچنین مازندران با داشتن 42 واحد تولید جوجه یکروزه ، سالانه 950 هزار تا یک میلیارد قطعه جوجه یکروزه تولید می کند. این میزان 40 درصد ظرفیت جوجه یکروزه کشور است
 
نظرات شما
  •  

    حلیمی مرتضی گفت : ۹۵/۰۲/۱۱

    -جناب رضوانی :تلفات بخاطر گرما نبوده بخاطر بزرگنمایی دامپزشکی در رابطه با شیوع آنفلوآنزا بوده
    -ضمنا شما کمترین زحمتی را برای دریافت این خسارت، هنوز نگرفته شده هم نکشیدید
    و...

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۵/۰۲/۱۵

    ما که در سبزوار مرغداری داریم مدت زمان فاصله جوجه ریزیمون رو به یک ماه افزاش دادن حدودا 6 ماهی هست. چطور در استان های دیگه این رو قانون نکردن؟

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    حسن گفت : ۹۵/۰۲/۱۶

    سلام این صنعت انقدر مشکل دارد که اگر هر سال یه بار جوجه بریری باز هم نجات پیدا نمی کنی برادر فعلا بهترین راه تعطیلی هست حالا حالاها افق تاریکه مگر مشکل مربوط به اضافه تولید هست که کم تولید کنید درست میشه؟ مشکل مربوط به عدم جذب بازار به دلیل خوابیدن صنایع دیگر و در نتیجه پول نداشتن مردم است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com