مرغ تولیدی استان کرمان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک ندارد

مرغ تولیدی استان کرمان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک ندارد
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامپزشکی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و پیگیری‌هایی که استاندار در سطح استان برای امنیت و سلامت غذایی دارد، در خط مقدم است و کارها را جلوتر از برنامه انجام داده است.
دکتر «حسین رشیدی» اظهار کرد: دامپزشکی از دستگاه‌هایی است که به‌صورت فعال و پویا در جامعه حضور دارد و در راستای اقتصاد مقاومتی در استان، کار را از گذشته آغاز کرده و مبنای کار ما حرکت جهادی و اقتصاد مقاومتی، اقتصادی پایدار و برمبنای توانمندی مردم شکل گرفته و به معیشت و سلامت مردم توجه داریم.
وی افزود: بنای کار ما بر این است که خدماتی ارائه دهیم در مرحله اول به تولید کمک کرده و هم در بخش بهداشت عمومی از انتقال بیماری‌ها از طریق محصولات دامی و تماس دام با انسان جلوگیری می‌کنیم.
رشیدی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری زیادی در کشور ما به ویژه در تولید مواد غذایی انجام شده است، تصریح کرد: پیش از انقلاب اکثر مواد غذایی مورد نیاز مردم وارداتی بود و هم‌اکنون به مرحله‌ای از خودکفایی رسیده‌ایم که علاوه‌بر تولید با کیفیت، صادرات نیز داریم.
وی ادامه داد: در استان کرمان زمینه صادرات محصولات را فراهم می‌کنیم و تولید گوشت مرغ بیش از نیاز داخل استان است و چنانچه استانداردهای لازم تأمین شود، به‌راحتی می‌توانیم صادرات انجام داده و ارزآوری داشته باشیم.

مرغ تولیدی استان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک ندارد
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان دستگاهی که بهره‌وری را بالا برده و استانداردهای لازم تولید را تأمین می‌کنیم، متولی گوشت مرغ، گوشت قرمز و شیر در راستای سند امنیت غذایی استان هستیم که در این زمینه اجرای کد رهیابی محصول را در گوشت مرغ و پایش آنتی‌بیوتیک‌ها را اجرایی کردیم و با اطمینان زیاد می‌توان گفت گوشت مرغ تولیدی سطح استان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک ندارد.
وی افزود: طرحی در دست اقدام داریم که مرغ با وزن مناسب به بازار ارائه شود و وزن مناسب زیر 2 کیلوگرم است که گوشت لذیذ داشته، داروی کمتری دریافت کرده، بافت چربی کمتری دارد و ضایعات آن کمتر می‌شود.
رشیدی تصریح کرد: رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند و به فرهنگسازی نیاز داریم، چون مردم فکر می‌کنند در صورتی که مرغ وزن بیشتری داشته باشد، بهتر است، در صورتی که بخش قابل توجهی از مرغ‌های بزرگ چربی است و گوشت آن کیفیت لازم را ندارد.
وی افزود: در سال آینده به وزن استاندارد مرغ می‌رسیم و مردم نباید نگران باشند که مرغ‌های با وزن کم ارائه شود، چون مرغ‌های بیمار و مرغداری‌های دارای مشکل تحت کنترل دامپزشکی است و اجازه کشتار مرغ بیمار را نمی‌دهیم و بازرسی انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در استان کرمان تولید 13 میلیون قطعه داشته‌ایم و امسال آمار کشتار بیشتر شده و تا پایان سال بالغ بر 16 میلیون قطعه داریم.
رشیدی تصریح کرد: بحث آموزشی - ترویجی همیاران دامپزشکی را دنبال می‌کنیم و معتقدیم در توسعه اقتصادی کشور بدون توجه به سرمایه اجتماعی، نیروی انسانی و جلب اعتماد مردم نمی‌توانیم کار کنیم و در راستای این طرح مشارکت و همکاری دامداران را جلب و نیاز و مشکلات آن‌ها را از این طریق شناسایی می‌کنیم.
وی افزود: این طرح برای نخستین بار در کشور در استان کرمان انجام می‌شود و در سراسر استان افرادی شناسایی و کارت‌های تعدادی از آن‌ها(حدود 15 درصد روستاهای شمال استان) برای همکاری با دامپزشکی در دهه فجر صادر شده و این گام بزرگی در جهت ارتقاء فعالیت‌های دامپزشکی است و این کار ادامه دارد.
رشیدی گفت: طی ماه‌های اخیر آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای را تجهیز کرده‌ایم هم‌چنین آزمایشگاه سم‌شناسی اداره‌کل دامپزشکی استان تجهیز شده که قادر است باقی‌مانده فلزات سنگین را تشخیص بدهد.
دامپزشکی در خط مقدم سلامت و امنیت غذایی کار می‌کند
وی در ادامه تصریح کرد: دامپزشکی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و پیگیری‌هایی که استاندار در سطح استان برای امنیت و سلامت غذایی دارد، در خط مقدم است و کارها را جلوتر از برنامه انجام داده است.
رشیدی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما در راستای تأمین بهداشت عمومی و مصرف‌کنندگان مواد غذایی و هم در راستای حمایت از تولیدکنندگان و دامداران است.

کشتارگاه صنعتی کرمان سال آینده بهره‌برداری می‌شود

رشیدی درباره وضعیت کشتارگاه دام کرمان گفت: قریب به یکسال قرار بود کشتارگاه فعلی به بخش خصوصی واگذار شود و از ابتدای اسفند این کار انجام می‌شود و کشتارگاه صنعتی دام در ابتدای جاده رفسنجان در حال ساخت است و تا 22 بهمن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: طی سال گذشته با انجام بازرسی‌ها، بسیاری از کشتارگاه‌های استان کارهای اصلاحی خوبی انجام داده‌اند و سال آینده وضعیت خیلی بهتری داریم.
رشیدی درباره قاچاق دام در استان کرمان تصریح کرد: دام‌هایی که توقیف می‌شوند یا مجوز حمل دریافت نکرده یا منشاء ورود آن از خارج از استان است که توسط مأموران انتظامی متوقف می شود و پارسال 101 رأس گاو، 2155 رأس گوسفند، 193 شتر رأس کشف شده که از این تعداد 106 رأس غیربومی تشخیص داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: از اول امسال تعداد دام‌های مکشوفه 139 رأس گاو، 1023 رأس گوسفند و 138 رأس شتر بوده و آزمایش کرونا ویروس یک محموله هفت نفره شتر مثبت بود که قرنطینه لازم انجام شد و این دام ها از خارج از کشور وارد شده و قاچاق بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com